Literatura em aula de francês como língua estrangeira: uma proposta para o Idiomas sem Fronteiras-francês
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17970241Keywords:
Literatura; Ensino; ISF-Francês; autorasAbstract
This article aims to present a proposed activity for approaching literature in English-language and Literary Education (FLE) classes from the perspective of plural approaches within the IsF-F. To this end, we draw primarily on the contributions of Jover-Faleiros (2009) for the development of literary readers, Pinheiro-Mariz (2007, 2014) for the development of intercultural competence, and Candelier et al. (2015) for the concept of plurilingualism of texts from different languages. We discuss and analyze the importance of approaching literature and literary reading in English-language and Literary Education (FLE) classes. To this end, we work with the written text Scholastique Mukasonga to evoke other important authors and to bring pertinent debates on Black feminist thought and various intersectionalities, promoting otherness and the formation of critical and socially engaged readers. The initiative aligns with the strong confluence of languages in Brazil and the efforts of Higher Education Institutions (HEIs) to introduce new teaching perspectives within the scope of IsF-F.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
CANDELIER, Michel et al. Un Cadre de Référence pour les Approches Plurielles des Langues et des Cultures Compétences et ressources. Editions du Conseil de l’Europe. Strasbourg. 2012. Disponível em: https://carap.ecml.at/. Acesso em 29 de agosto de 2025.
CANDELIER, Michel et al. Cadre de Référence pour les Approches Plurielles des Langues et des Cultures – CARAP. Conseil de l'Europe : Áustria, 2015.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura literária no ensino do Francês Língua Estrangeira: consenso teórico, ausência na prática? Fragmentos, número 37, p. 165-179 Florianópolis/ jul - dez/ 2009.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MORAIS FILHO, Emerson Patrício de. Línguas, literatura e intercompreensão: estudo sobre as representações de professores. 2020. 155f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino). Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades, 2020.
PINHEIRO-MARIZ, Josilene. O texto literário em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE). 2007. 284 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
PINHEIRO-MARIZ, Josilene. O desenvolvimento da competência intercultural em aula de francês língua estrangeira. In: PIETRARÓIA, Cristina Moerbeck Casadei; ALBUQUERQUE-COSTA, Heloisa Brito de. Leitura(s) em francês língua estrangeira. Série ENJEU. Vol. 2. São Paulo: Paulistana; Capes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





