Salvationism and Developmentalism: coloniality biases in an English language teaching book
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15605547Keywords:
Decoloniality, Textbook, English languageAbstract
This text analyses a unit from the English language teaching book Life, which is used in language schools in Brazil and around the world. Through decolonial literature, our aim was to identify and analyse the biases of coloniality present in this unit. Using Content Analysis, we were able to verify the existence of two biases: salvationism and developmentalism. The first is related to the idea that communities considered primitive need to be saved and that colonised peoples are incapable of managing their own destiny. The second refers to the cultural imposition and the view that countries considered underdeveloped have the mission of achieving European evolution. Thus, we can see that the textbook analysed does not scape the ‘patriarchal/capitalist/colonial/modern world-system’ and that its knowledge is situated, despite the idea that there is neutrality in its content and vision. In this way, the textbook also supports the colonial discourse that has led to the suppression and marginalisation of traditional knowledge and practices.
Downloads
References
ALVES DOS SANTOS, Lucas Natan. Livro didático de inglês e traços de (de)colonialidade. In: Anais eletrônicos do VII Seminário Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa. V.7, 2023. ISSN: 2236-2061. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/18843/2/LivroDidaticoInglesDecolonialidade.pdf Acesso em: 11 ago. 2024.
ANJOS, Flávius Almeida dos. Ideologia e omissão nos livros didáticos de língua inglesa. 2. ed. Cruz das Almas/BA: UFRB, 2019.
AQUINO, M., & FERREIRA, M. V. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios da Linguagem, (17), 1-33. 2022.
BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. O Índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília, DF: MEC; Unesco, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. “Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes”. Em: GROSFOGUEL, Ramón; CASTRO-GÓMEZ, Santiago. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre editores, 2007.
DUMMETT, Paul; HUGHES, John; STEPHENSON, Helen. Life Intermediate Student’s Book. 2ª ed. Andover: National Geographic Learning, 2019.
FACINA, Adriana. De volta ao fardo do homem branco: o novo imperialismo e suas justificativas culturalistas. História e Luta de Classes, ano I, n. 2, 2010.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n.80, p.115-147, 2008.
GROSFOGUEL, R.. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 25–49, jan. 2016.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogá, 2019.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KUMARAVADIVELU. B. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 129-148.
KUMARAVADIVELU, B. Individual identity, cultural globalization, and teaching English as an international language. In Alsagoff, L., McKay, S.L., Hu, G., and Renandya, W.A., eds. Principles and Practices for Teaching English as an International Language. New York: Routledge, 2012.
LANDER, E. (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
MADEDO, E. A imagen da ciência: folheando um livro didático. Educação e sociedade, São Paulo, v. 25, n. 86, p.15-16, 2004.
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: Castro-Gómez, S. & Grosfoguel, R. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (127-167). Bogotá: Siglo del Hombre editores, 2007.
MIGNOLO, Walter D.; BRUSSOLO VEIGA, Isabella. Desobediência Epistêmica, Pensamento Independente e Liberdade Decolonial. Revista X, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 24-53, fev. 2009; 2021. ISSN 1980-0614. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/78142>. Acesso em: 10 out. 2023.
MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias Do Sul, Foz do Iguaçu, PR, v. 1, n. 1, p. 12–32, 2017. Disponível em: <https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772/645>. Acesso em: 10 out. 2023.
PAPAKOSTA, Konstantina. História escolar e colonialismo ideológico : a acrópole de Atenas como heterotopia nos livros didáticos de História. Heródoto: Revista do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Antiguidade Clássica e suas Conexões Afro-asiáticas, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 296–319, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/herodoto/article/view/13802. Acesso em: 6 set. 2024.
PEREIRA, Ariovaldo Lopes. O eurocentrismo nos livros didáticos de língua inglesa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 35, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639302. Acesso em: 13 ago. 2024.
PEREIRA, Luely Miguel; IBRAHIM, Stefannie de Sá. Sob uma Perspectiva Decolonial: Análise de Unidades de História e Natureza da Ciência de Livros Didáticos do PNLD 2021. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], p. e51464, 1–29, 2024. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2024u765793. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/51464. Acesso em: 24 out. 2024.
PEREIRA, Márcia Menezes Thomaz. Gênero e Currículo: olhares do feminismo negro e decolonial sobre um livro didático de sociologia. Em Tese. Florianópolis, v. 16, n. 01, p. 143-167, jan./jun., 2019.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena. V. 13, n. 29, p. 11-20, 1992.
QUIJANO, Aníbal. ¡Qué tal raza! In: Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales. v. 6, n. 1, p. 37-45, 2000.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, Poder, Globalização e Democracia. Novos Rumos. V. 17, n. 37, 2002.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005, p. 117-142.
QUIJANO, Aníbal. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la Colonialidad / descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014. Disponível em: <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf> Acesso em 12 out. 2023.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, Poder, Globalização e Democracia. Revista Novos Rumos. Marília, SP, n. 37, 2022. DOI: 10.36311/0102-5864.17.v0n37.2192. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/novosrumos/article/view/2192. Acesso em: 1 nov. 2024.
RISAGER, Karen. Culture and materials development. In: NORTON, Julie; BUCHANAN, Heather (ed). The Routledge Handbook of Materials Development for Language Teaching. London: Routledge, 2022.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.
SEGATO, Rita Laura. “Que Cada Povo Teça os Fios da sua História: O Pluralismo Jurídico em Diálogo Didático com Legisladores”. Direito.unb: Revista de Direito da Universidade de Brasília, Brasília, v. 1, n. 1, p.65-92, 2014.
SEGATO, Rita Laura. La crítica de la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Buenos Aires: Prometeo, 2015.
SPIVAK, G.C. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
WALSH, C. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa, 9: 131-152, 2008.
WALSH, C. Introducción. Lo Pedagógico Y Lo Decolonial: Entretejiendo caminhos. In: WALSH, C. (ed.). Pedagogías Decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. QuitoEcuador, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





