Aprender língua ou conhecer cultura? Discussões sobre os objetivos de inclusão de língua chinesa na rede estadual do Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14562885Abstract
In recent years, we have witnessed the expansion of Chinese language teaching not only in higher education institutions in Brazil with the establishment of Confucius Institutes, but also through the initiatives of several municipal and state governments that seek to offer the public a multilingual education. In the specific case of the state of Rio de Janeiro, the Joaquim Gomes de Sousa State Mathematics School – Intercultural Brazil-China was created in 2015, through a partnership between the State of Rio de Janeiro and the Hebei Normal University (China). Based on the author's own experiences as a Chinese teacher at this school, this paper aims to reflect on the different perceptions of Chinese and Brazilian agents in this project, in relation to the objectives of including Chinese language and culture in the state school of Rio de Janeiro. Based on the documentary study and interviews, we intend to discuss how Chinese views of an instrumental nature clash with the Brazilian reality, and how agents of both nationalities negotiate and adapt to create space for Chinese language and culture within the school. It is necessary not only to have a greater understanding between the two educational cultures, but also a joint effort between teachers, managers and formulators of linguistic and educational public policies to bring about a language-culture education that makes sense to students in the public school system in Brazil.
Downloads
References
DUARTE D.M.; SANTOS K. M.; LIMA D.C. O professor frente aos dilemas da abordagem de aspectos culturais na aula de língua inglesa: a interculturalidade em discussão. Fólio – Revista de Letras, v. 3, n. 1, p. 295-308, janeiro/junho de 2011.
DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004.
GALLI, J. A noção de intercultural e o ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras no Brasil: representações e realidades do FLE. EntreLínguas, v. 1, n. 1, p. 111-129, jan./jun. 2015.
MENDES, E. O conceito de língua em perspectiva histórica: reflexos no ensino e na formação de professores de português. In. LOBO, T.; CARNEIRO, Z.; SOLEDADE, J.; ALMEIDA, A.; RIBEIRO, S. (orgs.) Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias [online]. Salvador: EDUFBA, p. 667-678, 2012.
___________. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. EntreLínguas, v. 1, n. 2, p. 203-221, julho/dezembro de 2015.
RIO DE JANEIRO. Resolução SEEDUC nº 5.330, de 10 set. de 2015. Fixa diretrizes para implantação das matrizes curriculares para a educação básica nas unidades escolares da rede pública. Rio de Janeiro, set 2015.
_______________. Projeto Político Pedagógico do Colégio Estadual Matemático Joaquim Gomes de Sousa. Niterói, 2015.
_______________. Resolução SEEDUC nº 5.424, de 2 mai. de 2016. Estabelece o conceito para implementação do Programa de Educação Integral, no âmbito da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, mai 2016.
_______________. Projeto Político Pedagógico do Colégio Estadual Matemático Joaquim Gomes de Sousa. Niterói, 2017.
_______________. Resolução SEEDUC nº 6035, de 28 de jan. de 2022. Fixa diretrizes para implantação das matrizes curriculares para a educação básica nas unidades escolares da rede pública e dá outras providências. Rio de Janeiro, jan 2022.
RODRIGUES, F. C. Língua viva, letra morta. Obrigatoriedade e ensino de espanhol no arquivo jurídico e legislativo brasileiro. Tese de doutorado do Programa de pós-graduação em língua espanhola e literaturas espanhola e hispano-americana. 2010.
SCHNEIDER M. N. Abordagens de ensino e aprendizagem de línguas: comunicativa e intercultural. Revista Contingentia, v. 5, n. 1, p. 68-75, maio 2010.
SCHEYERL, D.; BARROS, K.; SANTO D.O.E. A perspectiva intercultural para o ensino de línguas: propostas e desafios. Estudos Linguísticos e Literários, n. 50, p.145-174, julho/dezembro de 2014.
SHEN, Q. 沈骑. O dilema de valor e o posicionamento da política de ensino de línguas estrangeiras da China na era da Globalização 3.0. 全球化3.0时代中国外语教育政策的价值困局与定位.当代外语研究, n. 4, p. 26-31, 2017.
WU, Q. 吴茜. A missão cultural do ensino de línguas estrangeiras na China. 中国外语教育的文化使命. 湖北大学学报(哲学社会科学版), v. 40, n. 4, p. 125-128, 2013.
YAN, Qiaorong. O desenvolvimento do ensino de português na China: história, situação atual e novas tendências. In. YAN, Qiaorong; FLEIDE, Daniel Albuquerque (Org.). O ensino do português na China: parâmetros e perspectivas. Natal, RN: EDUFRN, p. 24-52, 2019.
ZHAO, Y. 赵耀. Análise de múltiplas fontes e fluxos de planejamento de línguas estrangeiras para a educação básica na China na nova era. 新时代中国基础教育外语语种规划的多源流分析.上海外国语大学, 2020.
ZHANG, S. 张珊. Consciência Cultural no Ensino de Línguas Estrangeiras na China. 中国外语教育的文化自觉. 外语教学, v. 38, n. 2, p. 7-11, 2017.
ZHANG, Y. Q. 张永泉. A relação entre “língua e cultura” e o seu significado para o ensino de línguas estrangeiras – na perspectiva da comunicação intercultural. “语言与文化”关系及其对外语教学的意义——以跨文化交际为视角. 辽宁教育行政学院学报, v. 38, n. 5, p. 28-33, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.