Metapragmatic strategies in the teaching of linguistic variation content in videoclasses
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8223068Abstract
In Portuguese Language teaching metacommunicative and metalinguistic utterances are prioritized at describing and evaluating the language in use. Thereby, this paper aims to analyze, from the metapragmatic strategies involved in the didacticization processes, the construction of videoclasse discourse about linguistic variation shared on channel social network YouTube, open to the general public. In this research, we consider two axes of theoretical foundation, the first one focused on metapragmatic strategies in utterances (SIGNORINI, 2008; POVINELLI, 2016) and the second one on diversity and linguistic ideologic in Portuguese Language teaching (KROSKRITY, 2004; MOITA LOPES, 2013b; BLOMMAERT, 2014). We developed a hybrid qualitative research, as we used document analysis and netnography, since the audiovisual records of the video class are documents and are inserted in virtuality. The analyzed videoclass was released on the channel Português com Letícia, having a large number of views in this online space. The data were separated into two categories of analysis, Objective exposure and Content exposure, from which we realized that metapragmatic strategies go unnoticed by the videoclass producers, noting the development of inattentive approaches to linguistic ideologies that guide the criteria of adequacy of language uses, corroborating the idea of disinterest or ignorance in relation to intentional planning that a teaching material has a duty to offer.
Downloads
References
ALKMIM, T. Sociolinguística – Parte I. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. Introdução à linguística. São Paulo: Cortez, 2012. p. 23-50.
AMARAL, A.; NATAL, G.; VIANA, L. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Famecos/PUCRS, Porto Alegre, n. 35, 2008. Disponível em:
http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/view/4829/3687. Acesso em: 27 nov. 2021.
BARRÉRE, E. Videoaulas: aspectos técnicos, pedagógicos, aplicações e bricolagem. Anais da 3a Jornada de Atualização em Informática na Educação, Dourados, 2014. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/pie/article/view/3154. Acesso em: 12 dez. 2021.
BLOMMAERT, J. Ideologias linguísticas e poder. Tradução Ive Brunelli. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Orgs.). Nova Pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p. 67-77.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BUIN, E.; BIONDO, F. ‘Falar corretamente é poder’: ideologias linguísticas, ensino de língua e acolhimento. In: SILVA, W. R. Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes, 2021. p. 293-316.
CAMACHO, R. G. Sociolinguística – Parte II. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. Introdução à linguística. São Paulo: Cortez, 2012. p. 51-84.
CASTILHO, A. T. Nova gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2019.
CEZARIO, M. M.; VOTRE, S. Sociolinguística. In: MARTELOTTA, M. E. Manuel de linguística. São Paulo: Contexto, 2020.
CHARADEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. Tradução de Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2020.
CHIZZOTI, A. A pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. São Paulo: Cortez, 2000.
IRVINE, J. T.; GAL, S. Language ideology and linguistic differentiation. In: KROSKRITY, P. V. (org.). Regimes of language: ideologies, polities, and identities. Santa Fe: School of American Research Press, 2000. p. 35-84.
KROSKRITY, P. V. Language ideologies. In: DURANTI, A. (Org.). A Companion to Linguistic Antropology. Oxford: Blackwell, 2004. p. 496-517.
LE GOFF, J. Documento-monumento. In: Enciclopédia Einaudi v.1. memória-história. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1997. p. 95-106.
MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.
MARCUSCHI, L. A. O papel da linguística no ensino de línguas. Diadorim, Rio de Janeiro, v. 2, n. 18, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/diadorim/article/view/5358/3929. Acesso em 12 dez. 2021.
MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como um linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 13-44.
MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013a. p. 15-37.
MOITA LOPES, L. P. Ideologia linguística: como construir discursivamente o português do século XXI. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, 2013b. p. 18-52.
MOITA LOPES, L. P. Presidente ou presidenta? Ideologias linguísticas e embates metapragmáticos. In: SILVA, W. R. (Org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes, 2021. p. 231-262.
PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PINTO, J. P. Prefiguração identitária e ideologias linguísticas. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, 2013. p. 120-143.
PINTO, J. P. É só mimimi? Disputas metapragmáticas em espaços públicos online. Interdisciplinar. v. 31, 2019. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/article/view/11847/9033. Acesso em: 12 out. 2021.
POVINELLI, E. A. Pragmáticas íntimas: linguagem, subjetividade e gênero. Tradução Joana Plaza Pinto. Revista Estudos Feministas [online]. v. 24, n. 1, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/ZPvfkMdqJ94z3tCGCZg5jXm/?lang=pt#. Acesso em: 01 jan. 2022.
SIGNORINI, I. A questão da língua legítima na sociedade democrática. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 169-190.
SIGNORINI, I. Metapragmáticas da língua em uso: unidades e níveis de análise. In: SIGNORINI, I. (Org.). Situar a linguagem. São Paulo: Parábola, 2008. p.117-150. (Investigações sobre língua[gem] situada; 1). SIGNORINI, I. Metapragmáticas da “redação científica de alto impacto”. Revista do Gel, v. 14, n. 3, 2017. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/2025. Acesso em: 11 fev. 2022.
SOARES, M. Que professor de português queremos formar?. Boletim da Associação Brasileira de Linguística. Fortaleza: Imprensa Universitária, v. 25, 2001. Disponível em: https://www.abralin.org/site/wp-content/uploads/2020/02/Boletim-Abralin-N%C2%BA-25.pdf. Acesso em 13 maio 2021.
TORQUATO, C. P. Desregulamentação e decolonialidade linguísticas no ensino de língua. In: SILVA, W. R. Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes, 2021. p. 317-370.
WOOLARD, K. Las ideologias lingüiticas como campo de investigación. In: SCHIEFFLEIN, B. B.; WOOLARD, K.; KROSKRITY, P. V. Ideologías linguísticas: práctica y teoria. Madrid: Catarata, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.