Structure and discourse in the decolonial teaching of the Portuguese language: a discursive approach

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11362562
Palavras-chave: Portuguese language teaching;, Decoloniality;, materialist Discourse analysis.

Resumo

We observed that a descriptive perspective still predominates in the teaching of the Portuguese language in Brazil, centered on the overvaluation of the standard norm. We understand that this approach enables the perpetuation of a hierarchy between the different ways of speaking in our country, producing implications for subjects' identity issues in their relationship with language and their history. The aim of this article is to highlight how literature, especially regionalist literature, can contribute to the teaching and learning of Portuguese from a decolonial perspective. To this end, we have drawn on the theoretical-analytical principles of Discourse Analysis from a materialist perspective, insofar as it provides us with greater support for a reconfiguration of language teaching practices, with historicity as the founding element. From this perspective, we present an activity carried out as part of the Literature for All project, as a possibility of working with a theory in practice, with a view to re-signifying subjects in society.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

DARÓZ, E. P.; AZEVEDO, N. P. G. Língua falada e (ou) língua escrita? A BNCC e o ensino de língua portuguesa sob uma análise discursiva. Revista Periferia. v. 15. Disponível em < https://www.e-publicacoes.uerj.br/periferia/issue/view/2885> Acesso em 25 fev 2023.

DARÓZ, E. P. Do silêncio ao eco: uma análise dos dizeres sobre a língua inglesa e o seu ensino que ressoam no discurso do aluno. Tese de doutoramento. Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem. Universidade Federal Fluminense. Niterói: EDUFF, 2017. 197 pp.

GUIMARÃES, E. R. J. Política de línguas na linguística brasileira. In: ORLANDI, E. P. (org). Política linguística no Brasil. Campinas: Pontes, 2007.

GUIMARÃES, E. R. J. Enunciação e política de línguas no Brasil. 2003. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11897. Acesso em 12 mai. 2024.

GUIMARÃES, E. R. J. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

LE GOFF, J. A história nova. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

MARIANI, B. C. S. Colonização linguística: línguas, política e religião no Brasil (séculos XVI a XVIII) e nos Estados Unidos da América (século XVIII). Campinas: Pontes, 2004.

MELMAN, C. Imigrantes: incidências subjetivas das mudanças de língua e país. São Paulo: Escuta, 1992.

PÊCHEUX, M. ; GADET, F. A língua inatingível. Campinas: Pontes, 2004 [1981].

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 1988 [1975].

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 1997 [1969].

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1990 [1983].

PÊCHEUX, M; FUCHS, C. A Propósito da Análise Automática do Discurso: Atualização e Perspectivas. In: In: GADET, F.; HAK, T.(org). Por uma análise automática do discurso. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003.

SAUSSURE, F. Cours de linguistique générale. Paris: Grand Bibliothèque Payot, Paris VI, 1967.

Publicado em

4 de junho de 2024

Como Citar

PEREIRA DARÓZ, E. .; GAMA DOS SANTOS, K. D. . Structure and discourse in the decolonial teaching of the Portuguese language: a discursive approach. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 2, p. e2696, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11362562. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2696. Acesso em: 29 jun. 2024.

Seção

n. 2 - 2024 - Dossiê: Língua falada e/ou escrita? Reflexões sobre aquisição e o ensino de língua portuguesa em uma perspectiva decolonial