The Observatory of Portuguese as a Foreign Language (Observatório PLE-PL2): a milestone in language policies for training Portuguese as a Foreign Language teachers from a pluricentric perspective

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14562960

Palavras-chave:

Pluricentrism, Portuguese as a Foreign Language, Language Policies

Resumo

Portuguese is an official or co-official language in nine countries and is present in science, the internet, media, the economy, politics, and the lives of over 260 million people across four continents, encompassing diverse cultures and languages. While Portuguese is enriched by its linguistic and cultural diversity, its teaching as a foreign language from a pluricentric and intercultural perspective has faced both significant challenges and advancements in recent decades. To address this demand, the Observatório PLE-PL2 (The Observatory of Portuguese as a Foreign Language) was created to integrate various researchers to promote the Portuguese language. This article aims to describe the Portuguese as a Pluricentric Language Teacher Training Course offered by the Observatório PLE-PL2, as well as to analyze its context of influence based on the Policy Cycle Approach proposed by Ball and Bowe (1992). To this end, we draw on bibliographic research about the situation of Portuguese from a pluricentric perspective. We then analyze the context of influence that led to the creation of the course, based on a historical overview of actions and contexts both nationally and internationally. We conclude that the Observatório PLE-PL2 plays a pioneering role in training Portuguese as a Foreign Language teachers from a pluricentric perspective.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AUER, P. Enregistering Pluricentric German. In: SILVA, A.S. da. (Org.). Pluricentricity Language Variation and Sociocognitive Dimensions. Berlin/Boston: de Gruyter, 2013, p. 19-48.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. O português como língua não-materna: concepções e contextos de ensino. In: Museu da Língua Portuguesa Estação da Luz, São Paulo, 2011. Disponível em: < http://museudalinguaportuguesa.org.br/wp-content/uploads/2017/09/ENSINO-COMO-LINGUA-NAO-MATERNA.pdf >. Acesso em: 05 jun. 2024.

BAGNO, M. Preconceito Lingüístico – o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

BALL, S.J.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. In: Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.

BLANCHET, P. Discriminations: combattre la glottophobie. Paris: Textuel, 2016.

CLYNE, M. G. Epilogue. In: CLYNE, M. G. (Org.) Pluricentric Languages. Different Norms in Different Countries. Berlin /New York: Mouton de Gruyter, p. 455-465, 1992.

CLYNE, M. G. The German Language in a Changing Europe. Cambridge University Press, 1995.

FURTOSO, V. B. Onde estamos? Para onde vamos? A pesquisa em português para falantes de outras línguas nas universidades brasileiras. In: LUCAS, P. O.; RODRIGUES, R. F. L. Temas e rumos na Linguística (Aplicada): questões empíricas, éticas e práticas. Campinas: Pontes, 2015, p. 153-195.

FURTOSO, V. B.; ARAUJO, V. C.; KILLNER, M. As potencialidades do Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna como Recurso Educacional Aberto. In: EL KADRI; M. S.; ORTENZI, D. I. G.; RAMOS, S. G. M. Tecnologias digitais no ensino de línguas e na formação de professores: reorganizando sistemas educacionais. Campinas: Pontes, 2017.

GONDIM, A. A; LEURQUIN, E. V. L. F. ; SILVA, M. C. Formação de professores de PLE: análise e produção material didático como estratégia. TEXTURA -ULBRA, v. 22, p. 197-215, 2020.Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/5888. Acesso em: 30 jun. 2024.

GRANNIER, D. M. Perspectivas na formação do professor de português como segunda língua.

Comunicação apresentada no II Encontro InterNacional de Português – Língua Estrangeira, em

setembro de 2000/USP. Disponível em: https://oportuguesdobrasil.files.wordpress.com/2015/02/perspectivas.pdf. Acesso em 29 jun. 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística da educação superior 2022. Brasília, DF: Inep, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 11 jun. 2024.

KLOSS, H. Die Entwicklung neuer Germanischer Kultursprachen seit 1800. Düsseldorf: Schwann, 1978.

MAINARDES, J.- Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, vol.27, n.94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

MENDES, E. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de português LE no PPPLE. In: ORTIZ ALVAREZ, M.L; GONÇALVES, L. O mundo do português e o português no mundo afora: Especificidades, implicações, ações. São Paulo-Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 293-310. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1bYN8LP5eh8U9QZyk_GYF-AGO_-jj7dP6/view?usp=sharing. Acesso em: 29 jun. 2024.

MENDES, E.; PIRIS, E. L.; RIBEIRO, J.; MELO-PFEIFER, S. Apresentação Dossiê Pluricentrismo Linguístico do Português: Perspectivas para o Ensino e a Formação de Professore(a)s. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 73, p. 328–337, 2022. DOI: 10.9771/ell.i73.50757. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/50757. Acesso em: 20 jun. 2024.

MUHR, R. Non-dominant Varieties of Pluricentric Languages: Getting the Picture. In memory of Michael Clyne. Peter Lang Verlag, 2012.

MUHR, R. Pluricentric Languages and Non-Dominant Varieties Worldwide. Part II: The Pluricentricity of Portuguese and Spanish. New Concepts and Descriptions. Bern, Switzerland: Peter Lang, 2016.

OLIVEIRA, G. Política linguística e internacionalização: a língua portuguesa no mundo globalizado do século XXI. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 52, n. 2, p. 409-433, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/MvzjfZ35mKhnxHjWW5W7rMk/. Acesso em: 20 jun. 2024.

OZGA, J. Investigação sobre políticas educacionais. Portugal: Porto Editora, 2000.

PINTO, F. P. Português língua pluricêntrica: teoria e realidades. In: KUHN, T. Z.; SCHOFFEN, J. R.; PERNA, C. B. L.; ANTUNES, A. J.; CARILO, M. S. (Orgs.). Português língua pluricêntrica: das políticas às práticas.Campinas, Brazil: Pontes Editores, 2022, p. 22-40.

PRAIA. Edital IILP/MRE/ObsPLE-PL2 No 02/2022. [seleção de professores(as) de língua portuguesa como língua estrangeira / segunda língua / língua não materna para o projeto português pluricêntrico – curso de formação de professores de português como língua pluricêntrica], 29 dez. 2022.

REIS, L. M. Políticas linguísticas para a promoção do português: considerações sobre o portal do professor de português língua estrangeira/língua não materna (PPPLE). In: MENDES, E; FURTOSO; V. B. (orgs.). PLATÔ, v. 4, n. 7, 2018, p. 52-63.

REIS, L. M. Através do espelho: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/ Língua Não Materna (PPPLE) sob uma ótima pluricêntrica e intercultural. Dissertação de Mestrado. Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27367. Acesso em: 20 jun. 2024.

SCARAMUCCI, M. V. R. O exame Celpe-Bras e a proficiência do professor de português para falantes de outras línguas. In: DIGILENGUAS. Córdoba, 12, 2012, p. 48-67.

SCHOFFEN, J. R. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame Celpe-Bras. Tese (Doutorado em Letras). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

SOUZA, M. M. M. F. As políticas linguísticas públicas educativas no Brasil e o processo de desconcentração política pós 1988. In: SAVEDRA, M.; PEREIRA, T.; GAIO, L. (Org.) Repertórios plurilíngues em situação de contato. Rio de Janeiro: CRV, 2019. v. 1, p. 74-88

SOUZA, M. M. M. F. A desconcentração política e o seu impacto nas Políticas Linguísticas Públicas Educacionais (PLPE) no Brasil. Niterói, 2018. 270 f. Tese (doutorado)-Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.

SOUZA, M. M. M. F.; PEREIRA, T. C. A. S. Política linguística e política pública: uma proposta de interseção teórica. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [S. l.], v. 23, n. 38, 2016. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/21466>. Acesso em: 30 nov. 2024.

VIDOVICH, L. Expanding the toolbox for policy analysis: some conceptual and practical approaches. Hong Kong: Comparative Education Policy Research Unit, University of Hong Kong, 2002.

Downloads

Publicado

27-12-2024

Como Citar

OLIVEIRA, Dener Martins de; GRANDE, Paula Baracat de; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. The Observatory of Portuguese as a Foreign Language (Observatório PLE-PL2): a milestone in language policies for training Portuguese as a Foreign Language teachers from a pluricentric perspective. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, p. e5680 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14562960. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/5680. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

n. 5 - 2024 - Dossiê Relações entre Políticas linguísticas, interculturalidade e internacionalização no ensino de línguas : novos desafios na contemporaneidade

Artigos Semelhantes

1 2 3 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.