Systematic literature mapping: research on scientific divulgation/popularization in the field of Linguistics

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15531384

Palavras-chave:

Systematic Literature Mapping, Scientific Divulgation, Scientific Journalism, Science Popularization, Linguistics

Resumo

The text presents a systematic literature mapping focusing on research related to scientific divulgation in the field of Linguistics, using data from CAPES Thesis and Dissertation Database to answer the following questions: “(1) Does the research address scientific divulgation (SD), scientific journalism (SJ), or another type of science popularization?; (2) Does it differentiate between these concepts?; (3) Is it linked to a master’s or doctoral pro-gram?”. This study aims to provide a foundation for future research. The mapping covered the period from 2020 to 2024 and prioritized studies with the keyword “divulgação científica” or similar terms in the title. After applying the filters, 18 studies were selected, including 10 Master’s dissertations and 8 Doctoral thesis. The results high-light the recurrence of studies analyzing objects related to SJ and the categorization, conducted during the systematic literature mapping, of new science popularization practices, such as the mediatization of science by expert influencers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Daisy Ueda , Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Holds a teaching degree in Portuguese and English Language and Literature from Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Master's student in the Graduate Program in Language Studies (PPGEL) at Universidade Estadual de Londrina (UEL). Member of the Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA).

Eliana Merlin Deganutti de Barros, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctorate and Postdoctoral in Language Studies from Universidade Estadual de Londrina (UEL). Associate Professor at Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Former undergraduate research advisor of Daisy Ueda (PIBIC/FA/UENP). Institutional coordinator of the Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA-UENP).

Vera Lúcia Lopes Cristovão , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doctorate in Applied Linguistics and Language Studies from Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Senior Professor in the Graduate Program in Language Studies (PPGEL) at Universidade Estadual de Londrina (UEL). Master’s advisor of Daisy Ueda. General coordinator of the Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA).

Referências

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos: Desenhando futuros sociais. RIBEIRO, Ana Elisa; CORRÊA, Hércules Tolêdo Corrêa (org.). Tradução Adriana Alves Pinto et al. Belo Horizonte: LED, 2021.

BRAZ, Bruna Oliveira; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Análise de produções textuais multi-modais de divulgação científica das ciências da linguagem. Entrepalavras, v. 13, n. 2, p.111-129, maio/ago. 2023. Available at: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/viewFile/2664/1031. Accessed on: 14 dez. 2023.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIGNOLI, Jacqueline Costa Sanches. Ações de Didatização de Gêneros em prol de Letramentos Acadêmicos: práticas e demandas. Horizontes, v. 38, n.1, p. 1-18, 2020. Available at: https://doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.869. Accessed: 14 dez. 2023.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIEIRA, Isabela Rodrigues. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: Marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, v. 69, n. 3, p. 209-221, 2016. Available at: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p209. Accessed on: 14 dez. 2023.

DERMEVAL, Diego; COELHO, Jorge A. P. de M.; BITTENCOURT, Ig I. Mapeamento Sistemát-ico e Revisão Sistemática da Literatura em Informática na Educação. In: JAQUES, Patrícia Au-gustin; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig; PIMENTEL, Mariano (Org.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020, v. 2. Available at: https://metodologia.ceie-br.org/livro-2. Accessed on: 26 mar. 2024.

FIAD, Raquel Salek. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. 10, n. 4, p. 357-369, 2011. Available at: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1116. Accessed on: 14 dez. 2023.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da litera-tura: Conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Available at: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Ac-cessed on: 08 mar. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2014.

GRILLO, Sheila Vieira de Camargo; GIERING, Maria Eduarda; MOTTA-ROTH, Désirée. Per-spectivas discursivas da divulgação/popularização da ciência. Bakhtiniana, v. 11, n. 2, p. 3-13, mai./ago. 2016. Available at: http://dx.doi.org/10.1590/2176-457327166. Accessed on: 14 dez. 2023.

KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: Klei-man, Angela B. (org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática so-cial da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

KOERNER, Rosana Mara; FISCHER, Adriana. Práticas de leitura em cursos de licenciaturas: o que dizem professores de distintas áreas do conhecimento. Calidoscópio, v. 20, n. 1, p. 90-109, jan./abr. 2022. Available at: https://doi.org/10.4013/cld.2022.201.05. Accessed on: 14 dez. 2023.

LEAL, Audria. Multimodalidade e multiliteracia: elementos verbais e não verbais nos textos de divulgação científica. In: GONÇALVES, Matilde; JORGE, Noémia (org.) (2018). Literacia científica na escola. Lisboa: NOVA FCSH-CLUNL, 2018. p. 43-54.

MAGALHÃES, Tânia Guedes; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Letramento científico, gêneros textuais e ensino de línguas: uma contribuição na perspectiva do interacionismo sociodiscursivo. Raído, Dourados, MS, v. 12, n. 30, p. 52-72, jul./dez. 2018. Available at: https://doi.org/10.30612/raido.v12i30.9382. Accessed on: 14 dez. 2023.

MARTINS, Isabel; CASSAB, Mariana; ROCHA, Marcelo Borges. Análise do processo de re-elaboração discursiva de um texto de divulgação científica para um texto didático. Revista Bra-sileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 1, n. 3, 2011. Available at: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4155. Accessed on: 04 fev. 2024.

MATTOS, Christiane Sheyla Magalhães de; VARGAS, Diego da Silva. Letramento Científico na Educação de Jovens e Adultos: Reflexões e Práticas a Partir da Pandemia de Covid-19. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 23, p. 1-28, 2023. Available at: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u213240. Accessed on: 14 dez. 2023.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MOTTA-ROTH, Désirée; SCHERER, Anelise Scotti. Expansão e contração dialógica na mídia: Intertextualidade entre ciência, educação e jornalismo. D.E.L.T.A., v. 28, p. 639-672, 2012. Available at: https://doi.org/10.1590/S0102-44502012000300010. Accessed on: 14 dez. 2023.

OLIVEIRA, Giovane Fernandes. Os estudos dos letramentos acadêmicos no Brasil: Influências, origens e perspectivas. Revista DisSol, Pouso Alegre, n. 5, p. 89-101, 2017. Available at: https://ojs.univas.edu.br/index.php/revistadissol/article/view/167. Accessed on: 14 dez. 2023.

OLIVEIRA, Luís Carlos; MAGALHÃES, Tânia Guedes. Uma análise do Fundo de Apoio à Pesquisa em Educação Básica (FAPEB) na perspectiva do letramento científico. Revista Inter-faces, v. 13, n. 2, p. 209-227, 2022. Available at: https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/7142/5215. Accessed on: 11 nov. 2023.

RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação. Revista Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. Available at: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2014000100002&script=sci_abstract&tlng=en. Accessed on: 08 mar. 2024.

ROJO, Roxane. Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na esco-la. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

ROJO, Roxane. O letramento escolar e os textos da divulgação científica – a apropriação dos gêneros de discurso na escola. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 581-612, set./dez. 2008. Available at: https://www.scielo.br/j/ld/a/hZy3yNBcGjdn4Mp7jjMQYjf/?format=pdf&lang=pt. Accessed on: 04 fev. 2024.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Edito-ra, 2009.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

VIANNA, Carolina Assis Dias et al. Do letramento aos letramentos: desafios na aproximação entre letramento acadêmico e letramento do professor. In: KLEIMAN, Angela B.; ASSIS, Juliana Alves (org.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p.27-59.

Downloads

Publicado

29-05-2025

Como Citar

UEDA , Daisy; BARROS, Eliana Merlin Deganutti de; CRISTOVÃO , Vera Lúcia Lopes. Systematic literature mapping: research on scientific divulgation/popularization in the field of Linguistics . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 2, p. e6511 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15531384. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6511. Acesso em: 7 jul. 2025.

Edição

Seção

n. 2 - 2025 - Dossiê: Divulgação/popularização da ciência linguística

Artigos Semelhantes

1 2 3 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.