Linguisticamente Falando: the dissemination/popularization of scientific knowledge in publications of an Instagram profile
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15531904%20Palavras-chave:
Scientific dissemination, Popularization of Linguistics, Instagram publicationsResumo
The dissemination and popularization of linguistics is still a challenge in society, given the lack of knowledge or even ambiguity in the scientific status of the science of language (Bueno, 1984). Given this context, this research aims to analyze publications from an Instagram social network profile focused on the dissemination/popularization of linguistics, aiming to understand the contents, as well as the perspectives of scientific dissemination that underlie these publications. To this end, it is based on theoretical-methodological discussions on the notions of dissemination and popularization of linguistics (Bueno, 1984; Zamboni, 2001; Motta-Roth, 2009; Hochsprung, 2023). The broader corpus consists of thirty (30) publications from the Instagram profile entitled Linguisticamente Falando (@linguisticamentefalando), of which four (04) were explored in this study. The results indicate the presence of three analytical categories, which were constructed according to Bueno (1984), namely: scientific popularization for non-specialists, intra-peer scientific dissemination and extra-peer scientific dissemination. Given the results, it is concluded that the processes of dissemination and popularization of linguistic knowledge on social networks, especially in the profile investigated, contribute to scientific literacy (Hochsprung, 2023) in relation to the knowledge of this science, since the publications occur in a standardized, systematic and effective way, with didactic and accessible language.
Downloads
Referências
ALVES, M. C. S. et al. Popularização da linguística na formação de professores no Acre: ensino, pesquisa e extensão. Cadernos de Linguística, v. 3, n. 2, e652, 2022.
BAGNO, M. Da língua para a linguagem até a linguística. In: BAGNO, M. (org.). Língua, linguagem, linguística: pondo os pingos nos ii. São Paulo: Parábola, 2014.
BUENO, W. C. Jornalismo científico: conceitos e funções. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1984.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 8. ed. Ijuí: Ed, Unijuí, 2018.
FIORIN, J. L. A linguagem humana: do mito à ciência. In: FIORIN, J. L. Linguística? Que é isso? 1. ed. 2. reimp. São Paulo: Contexto, 2018.
HOCHSPRUNG, V. O ‘Big Brother Brasil’ como ponto de partida para a divulgação científica e a popularização da linguística. Revista do EDICC, v. 9, 2023. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/6688. Acesso em: 19 fev. 2025.
MASSARANI, L.; MOREIRA, I. de C. Science communication in Brazil: A historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências, Rio de Janeiro, v. 88, n. 3, p. 1577-1595, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/nSpmh5yjJkNRmbhgRkvKFTB/?lang=en. Acesso em: 19 fev. 2025.
MENDES, M. F. A. Uma perspectiva histórica da divulgação científica: a atuação do cientista-divulgador José Reis (1948-1958). 2006. 256f. Tese (Doutorado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/19779?locale-attribute=pt_BR. Acesso em: 19 fev. 2025.
MOURA, H.; CAMBRUSSI, M. Uma breve história da linguística. Petrópolis: Vozes, 2018.
MOTTA-ROTH, D. Identidade, impacto e visibilidade de Letras e Linguística. Trabalho apresentado na Mesa Redonda de Coordenadores de GTs. XXIII ENANPOLL-Encontro Nacional da ANPOLL. Goiânia: Universidade Federal de Goiás/ANPOLL, 2008.
MOTTA-ROTH, H. Popularização da ciência como prática social e discursiva. Hipersaberes, v. 1, p. 130–195, 2009. Disponível em: http://w3.ufsm.br/hipersaberes/volumeI/textos/t9.pdf. Acesso em: 19 fev. 2025.
NEGRI, L. Escopo e objeto da linguística: configuração e trajetória no cenário brasileiro. In: VENTURINI, M. C.; LOREGIAN-PENKAI, L.; WITZEL, D. G. (orgs.). Linguística na contemporaneidade: interfaces, memórias e desafios. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.
RODRIGUES, J. M. M.; SOUZA, M. M. de. Aspectos do trabalho para a popularização da ciência linguística. 3º SEPEC - 3ª Semana de ensino, pesquisa, extensão e cultura. Recife, PE: Universidade Federal de Pernambuco. Disponível em: Anais da 3ª SEPEC (Vol. 1): Universidade Pública: ideias em formação - Google Livros. Acesso em: 19 fev. 2025.
SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística geral. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1969
SILVA, L. N. da; PEREIRA, G. R.; SILVA, R. C.; KURTENBACH, E. A divulgação científica no contexto brasileiro sob o viés da linguística. Intercom, Rev. Bras. Ciênc. Comun., São Paulo, v. 47, 2024. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/4763. Acesso em: 19 fev. 2025.
SOUSA, G. M. R. de. Letramento científico no contexto escolar: um olhar descendente para a produção do artigo de divulgação científica no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Linguística) –Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING), João Pessoa, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25003?locale=pt_BR. Acesso em: 19 fev. 2025.
TREULIEB, L. Menu de ideias: Como fazer divulgação científica nas novas mídias das universidades? Mestrado em Comunicação. Programa de Pós-Graduação em Comunicação (USCS), São Caetano do Sul, São Paulo, 2020.
ZAMBONI, L. M. S. Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas: Autores associados, 2001. 167 p.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.