MATERIALizando um ensino significativo e crítico de língua inglesa com crianças: o projeto de extensão LICOMzinho e sua proposta de material didático

Authors

  • Patricia Helena da Silva Costa Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16798561

Keywords:

Projeto de extensão, Ensino de inglês com crianças, Ensino significativo e crítico, Material didático

Abstract

This article aims to present the proposal for teaching material developed within the extension project “Oficina On-line de Língua Inglesa para Crianças – LICOMzinho”, which offers free online English classes to children aged 8 to 11 from all over Brazil. These classes are taught by undergraduate students of the English Language and English-Language Literatures program at the Languages and Literatures Institute (ILE) of the State University of Rio de Janeiro (UERJ). This extension initiative is an offshoot of an online Spanish teaching extension project for children that has been developed at UERJ since 2021. The name "LICOMzinho" is a tribute to the LICOM-PLIC Project (Languages for the Community), based at ILE, which seeks to promote linguistic education for students aged 18 to 60 through courses in various languages. Based on a perspective of meaningful (Author, 2022) and critical (Pennycook, 2004, 2021; Tilio, 2017) English language teaching with children, the teaching material proposed here is grounded in the triad of Contextualization, Conceptualization, and Transformation. Its goal is to promote situated English teaching that recognizes children as socio-historically engaged subjects in social practices, which, due to their complexity and diversity, need to be problematized. In this sense, this extension project encompasses not only the teaching of an additional language but also the development of critical linguistic education from childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma única história. Disponível em: http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=pt. Acesso em: 11 de fev. 2025.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 11 fev. 2025.

COLOMBO, Camila Sthéfanie; CONSOLO, Douglas Altamiro. O ensino de inglês como língua estrangeira para crianças no Brasil: cenários e reflexões. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. USA: Palgrave Macmillan, 2015.

EDMUNDO, Eliana Santiago Gonçalves. O ensino de LI na Educação Básica. In: EDMUNDO, Eliana Santiago Gonçalves. Letramento crítico no ensino de inglês na escola pública - planos e práticas nas tramas da pesquisa. Campinas: Pontes, 2013, p. 43-78.

FRIDMAN, Luis Carlos. Vitalidade ou irrelevância de um debate. In: FRIDMAN, Luis Carlos Vertigens pós-modernas: configurações institucionais contemporâneas. 1. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000, p. 9-21.

HALL, Stuart. O caráter da mudança na modernidade tardia. In: HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 14-17.

PENNYCOOK, Alastair. Critical Applied linguistics. In: DAVIES, Alan.; ELDER, Catherine. (Eds.). The Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2004, p. 784-807.

PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical reintroduction. 2 ed. New York: Routledge, 2021.

TILIO, Rogério Casanovas. O livro didático no ensino de línguas: caracterização do objeto, função e critérios de escolha. In: BARROS, A. L. E. C.; TENO, N. A. C.; ARAUJO, S. D. (Orgs.) Manifestações: ensaios críticos de língua e literatura. Curitiba: Appris, 2016. p. 215-237.

TILIO, Rogério Casanovas. Ensino crítico de língua: afinal, o que é ensinar criticamente? In: JESUS, Dánie Marcelo de.; ZOLIN-VESZ, Fernando; CARBONIERI, Divanize. (Orgs.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas: Pontes, 2017, p. 19-31.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A Formação Social da Mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010a, p. 103-117. Tradução: Maria da Pena Villalobos.

Published

2025-06-07

How to Cite

COSTA, Patricia Helena da Silva. MATERIALizando um ensino significativo e crítico de língua inglesa com crianças: o projeto de extensão LICOMzinho e sua proposta de material didático . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 3, p. e6299 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16798561. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6299. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 3 - 2025 - Dossiê: Novos elos nas práticas didáticas de ensino de línguas: interfaces entre teoria linguística e prática docente

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.