From teacher training to reader/literary training in Youth and Adult Education: theoretical and research perspectives in late modernity
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17221213Keywords:
Formação docente, aluno-leitor, educação literária, EJA, Modernidade.Abstract
Aiming to establish relationships of approximation and distance between the conceptual instruments worked on by contemporary theorists in the different sectors of knowledge in the human and social sciences, specifically in education; this work aims to situate some theoretical and research approaches to teacher training, regarding the training of student-readers/literature in Youth and Adult Education - EJA. In this sense, based on the ideas of Morin (2008), Canclini (2008), Giddens (2002), Hall (2006), Foucault (2010) and Bourdieu (2004) in the field of cultural studies, we will discuss issues about teacher professionalization based on from the assumptions of Nóvoa (2017), also, the knowledge of training in Tardif (2010) and about the teacher's work in Amigues (2004) and Schön (2008). Methodologically, this work is bibliographic in nature, based on a literature review on the themes listed as categories of analysis, namely: teacher training, student-reader training and literary reading in Youth and Adult Education - EJA . Following this line, we aim to discuss these relationships from the perspective of post-colonial cultural studies, analyzing the connections between such conceptions and their reflections on human and social movements.
Downloads
References
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In:. MACHADO, Ana R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. 14ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa. 4ª ed. São Paulo: EDUSP, 2008
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11ª ed. Trad. Tomáz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP & A Editora, 2006.
MORIN, E. Ciência com consciência. 12ª ed. Trad. Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui. [on-line]. 2017, vol. 47, n.166, pp.1106-1133. ISSN 1980-5314.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional: introdução. 11ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2010.
_______________. Saberes docentes e formação profissional: o saber dos professores em seu trabalho. 11ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





