O curso de língua alemã instrumental para fins de leitura: experiências no contexto do IsF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12753048
Keywords: Alemão instrumental; Idiomas sem Fronteiras; Internacionalização.

Abstract

The aim of this article is to present reflections on the experience of re-implementing the Languages without Borders - IsF program at a public university in the state of Rio de Janeiro. In this article, we present the experience of creating, in 2022, and then offering the course "instrumental German for reading purposes". The article begins with a brief overview of the historical trajectory of the IsF program, highlighting the program's relevance to the teaching of German. Then, based on Stanke (2011) and Nascimento (2015), we discuss the theoretical reflections on "German for specific purposes" that guided the creation of the course. Finally, we present the experience of offering the course locally and nationally throughout 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU E LIMA, Denise et al. O programa Inglês sem Fronteiras e a política de incentivo à internacionalização do Ensino Superior brasileiro. In: Sarmento, Simone; Abreu e Lima, Denise; Moraes Filho, Waldenor (org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras. Belo Horizonte: Editora UFMG, p. 19-46, 2016.

ARMANI GALLI, Joice; SANTOS, Júlia Garcia; ECCARD, Pedro Camacho. O programa francês sem fronteiras/FSF na UFF e o “Fou Littéraire”: Uma experiência a ser compartilhada. Revista de Estudos de Cultura, [S. l.], v. 9, n. 23, 2024. DOI: 10.32748/revec.v9i23.20584. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/20584. Acesso em: 23 mar. 2024.

BOHUNOVSKY, Ruth. Alemão para brasileiros: com João Ubaldo Ribeiro em Berlim - ein thematisches Lehrwerk. Projekt (Curitiba), São Paulo, v. 43, p. 24-28, 2005.

CHAVES, G.; MARIANO, T. V.; VOERKEL, J. P. (2021). Deutsch lernen im Blended-Format: Erfahrungen mit dem brasilianischen Sprachlernprogramm „Idiomas sem Fronteiras - Alemão. Pandaemonium Germanicum, v. 24, n. 42, p. 165–192, jan.

FISCHER, Eliana Gabriela. Ensino da lingua alemã instrumental na universidade. Um exemplo: alemão instrumental para filosofia. Trabalhos em Linguistica Aplicada, n. 16, p. 75-80, 1990.

GOLLIN-KIES, S.; HALL, D.; MOORE, S. Language for specific purposes. Palgrave Mcmillan, 2015.

HEITZ, Monica; BOLACIO, Ebal; HÖLLDAMPF, Katja. Alemão para fins acadêmicos: um curso voltado à prática linguística e cultural para os níveis A2/B1. In: Moura, Magali et al. (org.), Ensino-aprendizagem de alemão como língua estrangeira: teoria e práxis. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2015, p. 183–200.

KÄRCHER-OBER, R.; HUNGER, S.; WERNER, S. German for specific purposes (GSP) – a pathway to studies in engineering at University of Duisburg-Essen. Proceedings of the 43rd Annual SEFI Conference, Orléans, 2015. disponível em: https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2017/09/54727.KARCHNER.OBER_.pdf , Acesso em: 06 abril 2023.

MIRANDA, J. A. N; STALLIVIERI, L. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 03, 2017, p. 589-613.

MURMEL, Taciane Maria; SOUZA, Deborah Raymann de; WERNER, Emily Cassias; CHAVES, Giovanna Lorena Ribeiro; SOETHE, Paulo Astor. Fatores de Permanência ou Evasão em Cursos do IsF-Alemão: Uma Primeira Análise. In: ABREU E LIMA, Denise Martins de et al. Idiomas sem Fronteiras: multilinguismo, política linguística e internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021, p. 297-325.

NASCIMENTO, P.M.P. Curso de língua estrangeira para leitura: teoria e prática, com exemplos para o alemão. Diss. mestrado. USP, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2015.

NEUNER, G.; HUNFELD, H. Methoden des Fremdsprachlichen Unterrichts - eine Einführung. Langenscheidt, 1993.

SOETHE, Paulo A.; CHAVES, Giovanna L. R. Förderung der deutschen Sprache in Brasilien. In:AMMON, Ulrich; SCHMIDT, Gabriele (orgs.). Förderung der deutschen Sprache weltweit. Vorschläge, Ansätze und Konzepte. Berlim: De Gruyter, 2019, p. 887-910.

Stanke, Robrta Cristina Sol Fernandes. O ensino do alemão para o fim específico da leitura: conscientização, estratégias, compreensão. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2008.

STANKE, Roberta Cristina Sol Fernandes. O papel do professor no ensino de alemão para o fim específico da leitura. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 11, n. 4, p. 935–961, 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S1984-63982011000400008 Acesso em 06 abril 2024.

VOERKEL, Jean Paul. Deutsch als Chance. Ausbildung, Qualifikation und Verbleib von Absolventen brasilianischer Deutschstudiengänge. Tese de doutorado. Jena: ThULB, 2017. Disponível em https://www.db-thueringen.de/receive/dbt_mods_00033644. Acesso em: 06 abril 2024.

Published

August 8, 2024

How to Cite

FILHO, E. S. B. .; GONDAR, A. F. P. . O curso de língua alemã instrumental para fins de leitura: experiências no contexto do IsF. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 3, p. e–2342, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.12753048. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2342. Acesso em: 9 nov. 2024.

Section

n. 3 - 2024 - Dossier: Le portugais dans le système universitaire français: internationalisation et mobilité internationale, certifications en langue et plurilinguisme