A formação dos professores de língua portuguesa sob a ótica da Transposição Didática: o conhecimento linguístico agregado à educação básica

Authors

  • Ana Luiza Melo Universidade Federal de Minas Gerais
  • Mayara Nicolau De Paula Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15611600

Keywords:

Transposição didática, Gramática internalizada, Ensino de português, Gramática nuclear, Gramática periférica

Abstract

The significant distance between the spoken and the written linguagem impacts Portuguese speakers in a way that they do note recognise their mother language once they start school, as students face rules and prescriptions that do not match the language they already know. As a matter of fact, school still values traditional grammar over other variants of Brazilian Portuguese (PB), despite of what linguistic research says. Basic education can only meet the advances linguistic research has achieved as teachers are made aware of the problems and debates behind PB teaching in schools and perform the Didactic Transposition of this knowledge properly. This work aims to analyze the path a linguistic object of knowledge walks from academia, where it emerges, to school’s classrooms and to identify where along this path teachers may act in order to combine the knowledge presente in students’ I-Language to those already taught in PB classes. To meet that aim, we have selected two phenomena from PB: unaccusative and unergative constructions and synthetic passive voice, so that we are able to enrich reflections on the structure of the I-Language from students and teachers and to understand how they interact in the classroom. Through those phenomena, we were also able to analyze the contradictions present in PB speakers’ I-Language as a result of acquiring and learning spoken and written grammars and to present an activity that will introduce those topics in school, promoting a critical and scientific reflection on their mother tongue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES NETO, J. Ensinar gramática na escola? ReVel. N 7. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018.

CHEVALLARD, Y. On didactic transposition theory: some introductory notes. In: Proceedings of the International Symposium on Selected Domains of Research and Development in Mathematics Education, 1989, Bratislava. Anais ... Bratislava, 1989, p. 51- 62.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado. Traduzido por Claudia Gilman. Editora Aique: Buenos Aires, 1991.

CHOMSKY, N. Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris, 1981.

CHOMSKY, N. Sobre Natureza e Linguagem. Adriana Belletti e Luigi Rizzi (Orgs.). Rio de Janeiro, Ed. PUC - São Paulo: Loyola. 2006.

KATO, M. A. A gramática do letrado: questões para a teoria gramatical. In: MARQUES, M. A., TEIXEIRA, E. K., LEMOS A. S. Ciências da Linguagem: trinta anos de investigação e ensino. Braga. 2005.

KATO, M. A. A gramática nuclear e a língua-I do brasileiro. In: MARTINS, M. A., Gramática e ensino, Editora UFRN, 2013.

MELO, A. L. O., PAULA, M. N. A teoria da transposição didática aplicada ao ensino de português como língua materna: reflexões sobre a formação de professores e os objetivos do ensino de gramática na escola. Pesquisas em Discurso Pedagógico (on-line), v.2022, p.149 - 166, 2022.

NUNES, J. O famigerado SE: Uma análise sincrônica e diacrônica das construções com se apassivador e indeterminador. Tese de Mestrado. UNICAMP. 1990.

PIRES DE OLIVEIRA, R. P.; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. São Paulo: Editora Vozes, 2016.

PEDROSO, J. F. Verbos inacusativos versus verbos inergativos: Evidências sintáticas para demonstrar as diferenças de comportamentos. Trabalho de conclusão de curso. UFFS. 2019.

PERLMUTTER, D. M. Impersonal Passives and the Unaccusative Hypothesis. Impersonal Passives and the Unaccusative Hypothesis, 1978.

PILATI, E. N. S. Linguística, Gramática e Aprendizagem Ativa. Editora Pontes, 2017.

TELES, R. A., TAVARES, L. R. O professor de Língua Portuguesa e o ensino da gramática: licenciatura e ensino básico em uma perspectiva circular. Discursividades - vol. 8. n. 1. 2021.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 3ª edição. São Paulo, Cortez, 2009.

Published

2025-06-07

How to Cite

MELO, Ana Luiza; DE PAULA, Mayara Nicolau. A formação dos professores de língua portuguesa sob a ótica da Transposição Didática: o conhecimento linguístico agregado à educação básica. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 3, p. e6276 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15611600. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6276. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 3 - 2025 - Dossiê: Novos elos nas práticas didáticas de ensino de línguas: interfaces entre teoria linguística e prática docente

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.