A Educação Intercultural sob a perspectiva dos estudantes em um Programa de Internacionalização em Casa da PUCPR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14563659

Keywords:

Internacionalização em Casa, Interculturalidade, Políticas Linguísticas, Estudantes do Ensino Superior

Abstract

The ongoing search for internationalization processes in Higher Education has led Brazilian universities to incorporate actions that contribute to the students’ integration into this context. Considering the student as an agent who plays an important role in the planning, implementing and evaluating language policies within universities (Daufoz and Smit, 2016) this study aimed to investigate the profile and perspectives of the students enrolled in the Global Classes courses, an initiative implemented as Internationalization at Home at PUCPR, based on a questionnaire answered by 97 higher education students. The research was based on the objects set up by the institution and were compared with the students’ perceptions, based on intercultural competencies and language policies. The focus of the analysis aimed to understand the effectiveness of the planning provided to students as positive and their understanding of the courses taught in a second language as a contributing factor for their education. The results showed that the subjects incorporate cultural themes, relevant both in the Brazilian context and internationally, and are open to the entire university. As a result, there were reports of positive experiences and lack of awareness regarding the methodologies applied in the classroom, as well as no indication of learning about the context of use and linguistic variation. Thus, it is understood that this program can be incorporated implicitly, given the reports of intercultural discussions, but even so, language policies can be explored through institutional practices that engage students from different backgrounds.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katleen Hack, PUCPR

Katleen Hack da Silva is graduating from Portuguese-English Linguistics and Literature at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR) with a PROUNI scholarship. She participates in the research line Literacies and Interculturality within the group Theories and Analysis of Language and Applied Linguistics, certified by CNPq. 

References

BARANZELI, Caroline. Modelo de internacionalização em casa – iah. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 23 fev. 2024.

BRANCO, L. G. Identidade profissional dos professores envolvidos no English Semester da PUCPR. Curitiba, 2019. 58 p. Relatório Final (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

CLEMENTE, Fabiane Aparecida Santos. Competências interculturais e Internacionalização da educação superior. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.

FERNANDES, K. A. R. C. de M. Curso de formação local para professores de inglês como meio de instrução: elaboração, pilotagem, resultados. 2021. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2019.

LUNARDI, Elisiane Machado. GOMEZ, Simone Da Rosa Messina. CORTE, Marilene Gabriel Dalla. Institucionalização De Política Linguística Para Internacionalização. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.

MARCELINO, M.; VERNIANO, M. I. Teorias de Aquisição da Linguagem e o Professor de Educação Bilíngue: a importância do planejamento linguístico. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 2, p. 129-147, 2022.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Revista Brasileira de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, set/out/nov/dez, 2001. Disponível em: https://educarparaomundo.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/07/moreira-candau-multiculturalismo-diferenc3a7as-culturais-e-prc3a1ticas-pedagc3b3gicas.pdf Acesso em: 21 set. 2024.

NUNES, Letícia Bastos. Competências cognitivas e socioemocionais: Possibilidades estratégicas de Internacionalização. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Plano estratégico de internacionalização – 2023-2028. Curitiba, 2023.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Programa PUCPR Global Classes Manual. Curitiba, 2018.

SALGADO, A. C. P. et al. Formação de professores para a educação bilíngue: desafios e perspectivas. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 10, 2009, Curitiba.

SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias. Um estudo sobre as políticas linguísticas no Brasil. Rev. de Letras, Fortaleza, v. 33, n. 1, p. 102-112, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/1496/1389 Acesso em: 22 set. 2024.

Published

2024-12-27

How to Cite

HACK, Katleen; FERNANDES, Karina. A Educação Intercultural sob a perspectiva dos estudantes em um Programa de Internacionalização em Casa da PUCPR. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, p. e3674 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14563659. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/3674. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 5 - 2024 - Dossiê Relações entre Políticas linguísticas, interculturalidade e internacionalização no ensino de línguas : novos desafios na contemporaneidade

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.