The contemporary family representations and the English textbooks

Autores/as

Palabras clave: English Teaching, Family Representations, Diversity

Resumen

In this article, we discuss teaching of English through the analysis of family representations in three different English textbooks. To do so, we analyzed which family types are represented in the textbooks and whether or not they include the different family structures seen in the current society. This research takes into account the theoretical contributions made by Anjos (2019; 2020), Candau (2011), Freire (2004), Hooks (2013), Siqueira (2012; 2015), Pennycook (1994; 2001), Rios; Nuñez; Fernandes (2016), et alia. As a result of a bibliographic research with a qualitative approach, we concluded that the family representations in the textbooks lead the students to recognize only a few family patterns, establishing stereotypes and prejudices that are likely to be reinforced during their lives. The textbooks analyzed favor a traditional model of family, with heterosexual white people that do not fit the family structures that are currently possible. It is important to naturalize every type of family representation, so that the students can recognize themselves in them and learn to respect the ones that do not correspond to their personal experience.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Agnaldo Pedro Santos Filho, Universidade do Estado da Bahia

Agnaldo Pedro Santos Filho, graduado em Letras: Língua Inglesa e Mestre em Educação de Jovens e
Adultos pela UNEB. Atualmente é professor de inglês do Colégio Militar de Salvador – CMS.

Eduardo Ferreira dos Santos, Instituto Federal da Bahia

Eduardo Ferreira dos Santos, graduado em Letras/Inglês pela Unimontes, Mestre em Linguística Aplicada
pela UNB, Doutor em Língua e Cultura pela UFBA. Atualmente é professor do IFBA - Campus Salvador.

Dannuza Labanca Brandão Visintainer, Instituto Federal da Bahia

Dannuza Labanca Brandão Visintainer, graduada em Letras: Português e Inglês e Mestra em Educação
Profissional pelo IFBA. Atualmente é professora de Inglês e Português do Colégio Militar de Salvador -
CMS.

Citas

AMAZONAS, Maria Cristina Lopes de Almeida et al. Representação de família e material didático. Revista interamericana de psicologia, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 236-246, ago. 2008. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script= sci_arttext & pid=S0034-96902008000200006 & lng= pt nrm=iso>. acessos em 10 out. 2021

ANJOS, Flávius Almeida. Ideologia e omissão no livro didático de língua inglesa em foco: experiências de aprendizagem e ensino. Cruz das Almas: UFRB, 2019.

ANJOS, Flávius Almeida. Do equívoco hegemônico à transgressão libertadora in ANJOS, F. A(org). Língua inglesa em foco: experiências de aprendizagem e ensino. Cruz das Almas: UFRB, 2020.

CAETANO, Márcio.; SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da; GOULART, Treyce. Ellen Silva. Famílias, masculinidades e racialidades na escola: provocações queer e decoloniais. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 25, n. 45, 11.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, p.240-255, jul-dez 2011.

CANEN, Ana; XAVIER, Gisele Perele de Moura. Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 1-23, set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/qfNQJ3GxNDJTwG5kbXZw8Rs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em:

dez. 2021.

CHIZZOTTI, A. Pesquisas em ciências humanas e sociais. 12ed. São Paulo: Cortez, 2017.

COUTO, Leda Regina de Jesus; SANTOS FILHO, Agnaldo Pedro; SANTOS, Eduardo Ferreira. Educação de Jovens e Adultos: reflexões e possibilidades no uso do livro didático de Inglês. Communitas, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 232–251, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/5156. Acesso em: 3 jan. 2022.

FERREIRA, Aparecida de Jesus; CAMARGO, Mábia. O racismo cordial no livro didático de língua inglesa aprovado pelo PNLD. Revista da ABPN, v.6, n.12, nov.2013. Acesso em 18 abr. 2020.

FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios à Educação Intercultural no Brasil. In: Educação, Sociedade & Cultura, no 16, 2001, p. 45-62. Disponível em . Acesso em 17/01/2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 a ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. O desafio da diversidade. In: GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. (Orgs.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. p. 13-33.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

KLEIMAN, Angela. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho? In: KLEIMAN, Angela. (org.). A formação do professor. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001, p. 39-68.

LATHAM-KOENIG, Christina; OXENDEN, Clive; LAMBERT, Jerry. American English File. Oxford: Oxford University Press, 2019.

LIMA, Luciano Rodrigues. Texto e discurso no ensino de inglês como língua estrangeira. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (org). Ensino aprendizagem de língua inglesa: conversas comespecialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

LIMA, Maria Nazaré de. Relações étnico-raciais na escola: o papel das linguagens. Salvador, EDUNEB, 2015.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2.ed. São Paulo: EPU, 2012.

MACHADO, Daniele de Almeida.; VESTENA, Rosemar de Fátima. Diferentes configurações familiares na escola: Uma reflexão para o seu acolhimento. Itinerarius Reflectionis, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 01–18, 2017. DOI: 10.5216/rir.v13i2.46042. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/46042. Acesso em: 10 out. 2021.

OLIVEIRA, Nayara Hakime Dutra. Recomeçar: família, filhos e desafios [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

OLIVEIRA, Luciano Amaral de. Aula de inglês: do planejamento à avaliação. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

OLIVEIRA, Fábio Araújo. Masculinidades Negras no Livro Didático de Língua Portuguesa. Cadernos de Gênero e Diversidade, Salvador, v. 5, n. 02, p. 145-171, abr. 2019.

PENNYCOOK, A..CriticalAppliedLinguistics: a CriticalIntroduction. New Jersey, U. S.: Lawrence E. Associates Inc. Publishers, 2001.

PENNYCOOK, A. The cultural politics of English as an international language. London: Longman, 1994.

RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; NUÑEZ, Joana Maria Leôncio; FERNANDEZ, Osvaldo Francisco Ribas Lôbo Diversidade na educação básica: políticas de sentido sobre a formação docente. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 25, n. 45, p. 101 - 112, 2016.

SANTOS FILHO, Agnaldo Pedro; VIÑAL JÚNIOR, José Veiga; AMORIM, Antônio. O ensino de língua inglesa e os sujeitos da EJA: um olhar sobre o livro didático de inglês. Revista X, [S.l.], v. 15, n. 7, p. 308-330, dez. 2020. ISSN 1980-0614. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/75057>. Acesso em: 27 dez. 2021.

doi:http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i7.75057.

SANTOS FILHO, Agnaldo Pedro; VIÑAL, JÚNIOR, José Veiga; COUTO, Leda Regina. Diversidade na Sala de Aula de LI: o Educando Urbano e Rural da EJA.In: PITOMBEIRA, C. V; MENICONI, F. C.; MAKIYAMA, S. Linguística aplicada e ensino de línguas estrangeiras: reflexões, Tutóia, MA: Diálogos, 2021. https://doi.org/10.52788/9786589932321

SIQUEIRA, D. S. P. Se o inglês está no mundo, onde está o mundo nos materiais didáticos de inglês? In: SIQUEIRA, D. S. P; SCHEYERL, D. (Orgs.) Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EdUFBA,2012.

SIQUEIRA, Domingos Sávio. English As A Lingua Franca And ELTMaterials: Is The “Plastic World” Really Melting? Eds. BAYYURT, Yasemin; AKCAN, Sumru. Current Perspectives on Pedagogy for English as a Lingua Franca. Berlin: De Gruyter Mouton, 2015.

SOUZA, Antonio José de. SILVA, Ana Maria Anunciação, ARAÚJO, Sandra Santos de., SOUZA, Heron Ferreira. Escola e docência no contexto da diversidade: notas crítico-reflexivas e propositivas. Revista Multidisciplinar do Núcleo de Pesquisa e Extensão RevNUPE), v.1, n.1, 2021 p 1 - 18.

STANNET, Katherine. Impact Foundation. Boston: National Geographic Learning / Cengage, 2018.

ZERVAS, Sandy; BRIGHT, Catherine. Wider World: American Edition Starter. Pearson: Harlow, 2020.

Publicado

julio 27, 2022

Cómo citar

FILHO, A. P. S. .; SANTOS, E. F. dos .; VISINTAINER, D. L. B. . The contemporary family representations and the English textbooks. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 2, p. 66–87, 2022. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/964. Acesso em: 25 may. 2024.

Sección

Articulos

Artículos más leídos del mismo autor/a