The coloniality in english teaching: challenges and perspectives for a decolonial approach with the inclusion of digital technology In basic education

Authors

Keywords:

English teaching, Digital technologies, Cultural diversity

Abstract

The present article addresses the challenges and perspectives of implementing a decolonial approach to English language teaching in basic education, highlighting the transformative role of digital technologies in this process. Through a theoretical review grounded in authors such as Mignolo, Walsh, and Lévy, it discusses how decolonial pedagogical practices can challenge Eurocentric structures and promote the appreciation of cultural and linguistic diversity. The study explores how digital tools, such as interactive platforms and social media, can facilitate access to content from different anglophone cultures, creating more inclusive and meaningful learning environments. It concludes that English language teaching can be transformed into a critical and adaptable pedagogical practice, contributing to a more equitable and plural education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAVO, Álvaro S. A nova sociedade tecnológica: da inclusão ao controle social. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010.

CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano; RIOS, Míriam Benites. Ressonâncias das tecnologias digitais na educação. Revista Ibero-Amterica de estudos da Educação, (2019) v. 14, n. 1, jan./mar. Disponível em: [https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11110]. Acesso em: 02 nov. 2024.

CRYSTAL, David. A enciclopédia de língua inglesa. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Contexto, 2009.

DUBOC, Ana Paula; SIQUEIRA, Sávio. Inglês como língua franca em uma perspectiva crítica e decolonial: ILF made in Brasil. In: SIQUEIRA, Sávio; DUBOC, Ana Paula (orgs.). Língua(s) Inglesa(s) em Perspectiva(s) Crítica(s). Salvador: EDUFBA, 2020. p. 111–132.

DINIZ DE FIGUEIREDO, Eduardo Henrique. Repensando o inglês como língua franca: uma perspectiva brasileira. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 15, n. 1, p. 49–59, jan./abr. 2017. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cti.2017.151.06. Acesso em: 6 jul. 2025.

KACHRU, Braj B. The other tongue: English across cultures. 2. ed. Urbana: University of Illinois Press, 1992.

GROSFOGUEL, Ramón. Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocídios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabula Rasa, Bogotá. n 19, p. 31-58, jul-dez, 2013. [https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/103202/58468]. Acesso em: 02 nov. 2024.

HAUS, Vanessa Massi. Englishes e práticas linguísticas decoloniais: pensando o inglês a partir da América Latina. Curitiba: CRV, 2024.

JORDÃO, Clarissa Menezes. Inglês como língua franca crítica: uma agenda possível para o Brasil? Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 58, n. 1, p. 464–486, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8655164. Acesso em: 6 jul. 2025.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, Pr, p. 12-32, 2017.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência - O Futuro do Pensamento na Era da Informática. 1993

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del sur: contribuiciones al desarollo de un concepto. In CASTRO - GOMÉZ, Santiago, GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diverdidad epistémica más alla del capitalismo global (compiladores). Bogotá: siglo del Hombre Editores, Universidad Central, Instituto de Ciencias Sociales Comtemporaneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, p. 127-168, 2007. [https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/103202/58468]. Acesso em: 02 nov. 2024.

ORTIZ, Renato. 2006. Mundialização: saberes e crenças. São Paulo, Brasiliense, p. 214.

PENNYCOOK, Alastair. 1994. The cultural politics of English as an international language. London, Longman, 365 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 78, p. 3-46, out. 2007. Disponível em: [https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4675957/mod_resource/content/1/147_Para%20alem%20do%20pensamento%20abissal_RCCS78.pdf]. Acesso em: 31 out. 2024.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. In: ALARCÓN, Tatiana Gutiérrez (y otros 6). Convergencias y Divergencias: hacia educaciones y desarrollos “otros”. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. Centro de Educación para el Desarrollo (CED), 2017. p. 55 - 77. ARTIGO - [https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3693/2589]. Acesso em: 02 nov. 2024.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, v. 5, n. 1, p. 1-34, Jan 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/revistadireito/article/view/15002. Acesso em: 17 nov. 2024.

Published

2025-09-27

How to Cite

ORIGE, Tayse Barbosa; SCHUHMACHER, Vera Rejane Niedersberg; ROCHA, Luciano Daudt da. The coloniality in english teaching: challenges and perspectives for a decolonial approach with the inclusion of digital technology In basic education . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 1, p. e6786, 2025. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6786. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 1 - 2025 - Dossiê: Línguas, literaturas e contemporaneidade

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.