Transdisciplinaridade e Dialogismo como fundamentos na ação docente: uma proposta para aula de leitura
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10436205Abstract
Even in the face of contemporary innovations, there is still a long way to go to achieve an education based on universality, socio-ideological debate, pluralism of ideas and the complexity of human thought. This time, the present work aims to reflect on how the theoretical contributions presented here can subsidize the teacher's pedagogical work, by conceiving language as a process of social interaction, as advocated by the Bakhtin Circle. To this end, a bibliographical review of Nicolescu's (2000) discussions is carried out, which discusses the principle of transdisciplinarity, Morin's (2010), reflections on the theory of complexity and the necessary knowledge for the education of the future, in addition to issues related to the dialogic theory of language proposed by Bakhtin Circle (1988 [1975]; Voloshinov, 2013 [1930]; Medviédev, 2019 [1928]), in order to correlate these theories to the teaching action in basic education. In summary, it is believed that the discussions brought in this article will be able to help the Portuguese Language teacher, to face the challenges imposed by Education in the 21st century, in addition to contributing to the expansion of the socio-ideological awareness of teachers.
Downloads
References
BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Ed. UNESP, 1988 [1975]. p. 211- 362.
BEHRENS, Marilda Aparecida. Contributos de Edgar Morin e Paulo Freire no paradigma da complexidade. In: BEHRENS, Marilda Aparecida; ENS, Romilda Teodora. Complexidade e transdisciplinaridade – novas perspectivas teóricas e práticas para a formação de professores. Curitiba, APRRIS, 2015. p. 127- 142.
BIÉS, Jean. Educação transdisciplinar: perfis e projetos. São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.ufrrj.br/leptrans/arquivos/transdiciplinar.pdf . Acesso em: 20 jan. 2023.
BRAIT, B.; PISTORI, M. H. C. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa, v. 56, n. 2. p. 371- 401, 2012.
FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.
FUZA, A. F. O conceito de leitura na Prova Brasil. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010, 113f. Dissertação (Mestrado em Letras) Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, UEL, Maringá. 2010.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Relatório Brasil no Pisa 2018 : versão preliminar. Brasília, DF, 2019.
KORTE, Gustavo. Metodologia e Transdisciplinaridade. São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.ufrrj.br/leptrans/arquivos/korte.pdf . Acesso em: 28 jan. 2023.
MEDVIÉDEV, P. O método formal nos estudos literários. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].
MEDEIROS, Martha. Doidas e Santas. 41ª ed. Porto Alegre: L&PM, 2015.
MENEGASSI, J. R.; CAVALCANTE, R. S. M. Conceitos axiológicos do dialogismo em programa impressa. In: FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, J. R. Interação e escrita no Ensino de língua. Campinas-SP: Pontes Editora, 2020, p. 99-118.
MITTERRAND, D. Carta aberta de Danielle Mitterrand, sobre a amante do marido. Certas cartas. 2015. Disponível em: http://www.artefatocultural.com.br/portal/index.php?secao=materia_complet &subsecao=17&id_noticia=103) .Acesso em: 13 de mar de 2023.
MORAES, M. C. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: Fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso Navas. Coleção Práxis. Campinas, Papirus, 2015.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Trad. Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: Trion, 1999.
NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento: Transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, Basarab. Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000. p. 13-29.
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 71-83, 2008.
SANTOS, Akiko; SOMMERMAN, Américo. Ensino disciplinar e transdisciplinar: uma coexistência necessária. Rio de Janeiro: WAK, 2014.
SOBRAL, A.; GIOCOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso. Domínios de Linguagem, v. 10, p. 1076-1094, 2016.
VOLÓCHINOV, V. Sobre as fronteiras entre a poética e a linguística. Introdução ao problema da poética sociológica. Tradução de João Wanderley Geraldi. In: VOLÓCHINOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013 [1930], p. 213-250.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2018[1929].
VOLÓCHINOV, V. N. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução de Ekaterina Vólvoka Américo; Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926].
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.