Indícios de autoria em redações nota mil do Enem: uma ressonância de vozes enunciativas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10699304%20
Keywords: Redações do Enem; Vozes Enunciativas; Apagamento do autor; Indícios de Autoria

Abstract

The general objective of this work is to analyze the management of enunciative voices in the preparation of two Enem 2021 grade one essays, in which the writers use the strategy of including other voices, in order to meet competencies two and three, extracted from a set of five mandatory competencies, as determined by the Enem Participant Handbook (2020), and, specifically, to describe whether the presence of these voices contributes to the erasure of the writer, or reveals signs of authorship in the selected copies. The analysis is based on the theoretical-methodological framework of discursive studies, with the contributions of Bakhtin (1997, 2011) and Possenti (2002) on the notion of authorship, linked to the studies of Bronckart (1999), Boch and Grossmann (2002) on the manifestation of enunciative voices in texts. Methodologically, this research is qualitative and interpretivist, applied to a corpus of two Enem 2021 grade one essays, taken from the G1 website, whose theme was "Invisibility and civil registration: guaranteeing access to citizenship in Brazil", which required the candidate, in addition to meeting the five competencies, to have textual and linguistic knowledge and the use of a socio-cultural repertoire adopted as an argument of authority, in order to validate the point of view defended by the writer. After analysis, the results contradict the erasure of authorial voices, since the resonance of enunciative voices in Enem's grade one essays meets competencies two and three and serves to validate the discourse defended by those responsible for the text, revealing signs of authorship.

KEYWORDS: Enem essays; Enunciative voices; Erasure of the author; Evidence of authorship.

 

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Author Biographies

Marcela Ribeiro Trindade Trindade, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Orientanda da professora Me. Maria Cristina Ruas de Abreu Maia na Iniciação Científica com apoio financeiro da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (Fapemig).

Anna Clara Souza Fonseca Fonseca, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda do curso de Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimonntes). Orientanda da professora Me. Maria Cristina Ruas de Abreu Maia, vinculada ao Programa de Iniciação Científica Voluntária - ICV, da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes/MG).

Anny Karoline Santana Silva Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Graduada em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Mestranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) com apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Maria Cristina Ruas de Abreu Maia Maia, Universidade Estadual de Montes Claros

Professora Efetiva do Curso de Letras Português da Universidade Estadual de Montes Claros. Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Letras-Estudos linguísticos da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais- PUC Minas. Orientadora de Iniciação Científica PIBIC/FAPEMIG/ICV.

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Published

February 23, 2024

How to Cite

TRINDADE, M. R. T.; FONSECA, A. C. S. F.; SILVA, A. K. S. S.; MAIA, M. C. R. de A. M. Indícios de autoria em redações nota mil do Enem: uma ressonância de vozes enunciativas . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. e1080 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10699304 . Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1080. Acesso em: 17 may. 2024.

Section

n.1 - 2024 - Dossiê: Estudos linguísticos e literários