Indícios de autoria em redações nota mil do Enem: uma ressonância de vozes enunciativas
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10699304%20Abstract
The general objective of this work is to analyze the management of enunciative voices in the preparation of two Enem 2021 grade one essays, in which the writers use the strategy of including other voices, in order to meet competencies two and three, extracted from a set of five mandatory competencies, as determined by the Enem Participant Handbook (2020), and, specifically, to describe whether the presence of these voices contributes to the erasure of the writer, or reveals signs of authorship in the selected copies. The analysis is based on the theoretical-methodological framework of discursive studies, with the contributions of Bakhtin (1997, 2011) and Possenti (2002) on the notion of authorship, linked to the studies of Bronckart (1999), Boch and Grossmann (2002) on the manifestation of enunciative voices in texts. Methodologically, this research is qualitative and interpretivist, applied to a corpus of two Enem 2021 grade one essays, taken from the G1 website, whose theme was "Invisibility and civil registration: guaranteeing access to citizenship in Brazil", which required the candidate, in addition to meeting the five competencies, to have textual and linguistic knowledge and the use of a socio-cultural repertoire adopted as an argument of authority, in order to validate the point of view defended by the writer. After analysis, the results contradict the erasure of authorial voices, since the resonance of enunciative voices in Enem's grade one essays meets competencies two and three and serves to validate the discourse defended by those responsible for the text, revealing signs of authorship.
KEYWORDS: Enem essays; Enunciative voices; Erasure of the author; Evidence of authorship.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. - 6ª ed.- São Paulo : Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira e revisão da tradução de Marina Appenzellerl. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução do russo por Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: UNESP; Hucitec, 1988 [1975].
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. Prefácio de Roman Jakobson. 12ª ed. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929].
BOCH, F.; GROSSMANN, F. Referir-se ao discurso do outro: alguns elementos de comparação entre especialistas e principiantes. Scripta, v. 6, n. 11, p. 97-108, 28 out 2002.
BRAIT, B. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2020: cartilha do participante. Brasília, DF: INEP, 2020.
BRONCKART. J. P Atividade de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Anna Rachel Machado São Paulo: EDUC, 1999.
CYSNE, D. Constituição de 1988. InfoEscola. Disponível em: https://www.infoescola.com/direito/constituicao-de-1988/#:~:text=Ela%20%C3%A9%20um%20documento%20formal,com%20dificuldade%20(emendas%20constitucionais). Acesso em: 15 maio 2023.
DIAS, É.; RAMOS, M. N.. A Educação e os impactos da Covid-19 nas aprendizagens escolares. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, n. 117, p. 859–870, out. 2022.
ENEM. Enem: leia redações nota mil da edição 2020 da prova. 2021a. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2021/noticia/2021/05/28/enem-leia-redacoes-nota-mil-em-2020.ghtml. Acesso em: 10 maio 2023.
ENEM. Leia exemplo de redação nota mil do Enem 2021 de candidata de Minas Gerais. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2022/04/08/leia-exemplo-de-redacao-nota-mil-do-enem-2021-de-candidata-de-minas-gerais.ghtml. Acesso em: 29 junho 2023.
ENEM. Leia 8 exemplos de redações nota mil do Enem 2021. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2021/noticia/2022/04/11/leia-redacoes-nota-mil-do-enem-2021.ghtml. Acesso em: 02 agosto 2023.
FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.
FOUCAULT. O que é um autor? Lisboa: Veja, 1969. p. 29-87.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
G1 (org.). Enem 2021 tem 4 milhões de inscritos, menor número desde 2007. 2021b. Disponível em: https://g1.globo.com/google/amp/educacao/enem/2021/noticia/2021/07/15/enem-2021-tem-4-milhoes-de-inscritos.ghtml. Acesso em: 10 maio 2023.
INEP. Enem: apresentação. Apresentação. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-Exames-educacionais/enem. Acesso em: 10 maio 2023.
PNUD. Programa das Nações Unidas — PNUD. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/gestao-do-sus/cooperacao-em-saude/parceiros/pnud. Acesso em: 15 maio 2023.
POSSENTI, S. Os limites do discurso. Curitiba: Criar, 2002.
POSSENTI, S. Indícios de autoria. In: Questões para analistas do discurso. São Paulo: Parábola, 2009b.
POSSENTI, S. Notas sobre a questão da autoria. In: Revista Matraga, v.20. n. 32. Rio de Janeiro, 2013.
SOBRAL, A. A concepção de autoria do “Círculo Bakhtin, Medvedev, Voloshinov”: confrontos e definições. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, v.1, n.2, dez. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.