A didactic sequence for the ENEM textual genre: pathways to Global Citizenship in the internationalization context
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14562135Resumo
The author of this study suggests that Global Citizenship education, which is related to people who care about issues belonging to the local and global sphere (Clifford, 2018), can be facilitated through a didactic sequence which, in turn, aims to contribute to the ENEM textual genre in Brazilian high schools. Thus, drawing on scholars such as Cavalcante and Silva (2023) and Hanna (2024), this study has two objectives: (1) to present a didactic sequence for the ENEM textual genre; (2) to promote, through the didactic sequence, Global Citizenship education in the internationalization context. The didactic sequence, which can be applied over the course of 15 classes, encompasses (a) the virtual exchange regarding high school students from a Brazilian school with students from two foreign schools, and (b) the production of digital stories. It can be stated that didactic sequences dealing with the ENEM textual genre, such as the sequence that was presented in this study, can encourage critical thinking in Brazilian schools and foster education for Global Citizenship in the context of internationalization.
Downloads
Referências
BECKER, J. O Ensino do Português como Língua Estrangeira na Alemanha: enquadramento do Português no Ensino Superior Alemão. 2015. 57 f. Dissertação (Mestrado em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira) — Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.
BELLI, M.; LUNA, J. M. F. Uma teoria fundamentada sobre a atuação docente no contexto da educação global. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (Orgs.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 9–26.
CABRAL, N. F. Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém: SBEM / SBEM-PA, 2017.
CAPARROS JUNIOR, J. B. Institucionalização da internacionalização da educação superior: estudo de aplicação prática à luz do círculo de internacionalização de Knight de 1994. 2020. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) — Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba, 2020.
CASTAÑEDA, M. E. “I am proud that I did it and it’s a piece of me”: Digital Storytelling in the Foreign Language Classroom. Calico Journal, Ohio, v. 1, n. 30, p. 44-62, 2013.
CAVALCANTE, F. M. L.; SILVA, A. A. O gênero redação do ENEM: um estado do conhecimento. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, v. 23, n. 2, p. 51-70, 2023.
CLIFFORD, V. Exploring internationalization of the curriculum through the lens of global citizenship. In: LUNA, J. M. F. (Org.). Internacionalização do Currículo: Educação, Intercul¬turalidade, Cidadania. Campinas: Pontes, 2018. p. 13–31.
COSTA-HÜBES, T. C.; SIMIONI, C. A. Sequência didática: uma proposta metodológica curricular de trabalho com os gêneros discursivos/textuais. In: BARROS, E.M. D.; RIOS-REGISTRO, E. S. (Orgs.). Experiências em Sequências Didáticas de Gêneros Textuais. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2014. p. 15-39.
GUIMARÃES, R. M.; SILVA, K. A. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: Um olhar decolonial a partir dos Institutos Federais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 33-56, 2022.
HANNA, V. L. H. As humanidades, o pensamento crítico, a interculturalidade: Em busca de cidadãos globais. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (Orgs.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 73–98.
HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: from concept to action.1. ed. Washington: NAFSA, 2011.
KÖHLER, F.; BRITZ, L.; MOROSINI, C. M. A internacionalização na Educação Básica e os marcos regulatórios nacionais. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 10, n. 11, p. 270-279, 2023.
LAMBERT, J. Digital storytelling: capturing lives, creating community. 1. ed. Berkley: Digital Diner Press, 2006.
LAMBERT, J. Digital storytelling cookbook. 1. ed. San Francisco: Digital Diner Press, 2007.
LEASK, B. Internationalizing the curriculum. 1. ed. New York: Routledge, 2015.
LEIRIA, I. Orientações Programáticas de Português Língua Não Materna (PLNM) - Ensino Secundário. Dili: Ministério da Educação/Direcção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular (DGIDC), 2010.
MESQUITA, A. C. A promoção da língua portuguesa à escala global através do ensino do português como língua estrangeira. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (Orgs.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 123–138.
MIGUEL, A. J. Das políticas às práticas: possibilidades da noção de português língua pluricêntrica em formação de professores. In: KUHN, T. Z.; SCHOFFEN, J. R.; PERNA, C. B. L.; ANTUNES, A. J.; CARILO, M. S. (Orgs.). Português língua pluricêntrica: das políticas às práticas. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 41–59.
NATIONAL STANDARDS IN FOREIGN LANGUAGE EDUCATION PROJECT. Standards for Foreign Language Learning: Preparing for the 21st Century (SFFLL). Lawrence, KS: Allen Press, 1996.
NUNES, R. H.; SILVA, K. A. Ensino de língua portuguesa e educação humanizadora: protagonismo linguístico e emancipatório em tempo de crise. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v. 1, n. 1, p. 166-188, 2022.
O’DOWD, R. A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, Cambridge, v. 53, n. 4, p. 1-14, 2019.
O’DOWD, R. Issues of equity and inclusion in Virtual Exchange. Language Teaching, Cambridge, p. 1-13, 2023a.
O’DOWD, R. Developing transferable skills in virtual exchange. Journal of Virtual Exchange, Groningen, v. 6, p. v-xii, 2023b.
REIMANN, D. Por quê uma didática do Português como língua estrangeira? (“Fachdidaktik Portugiesisch”) na Alemanha?: para a fundação de uma disciplina. In: COELHO, L. (Org.). Portugal – Alemanha: convergências e divergências. Portela: Lisbon International Press, 2022. p. 257–283.
ROBIN, B. R. The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review, Barcelona, v. 30, p. 17-29, 2016.
RODGERS, O.; NÍ DHONNCHADHA, L. The DNA of Digital Storytelling: a Case Study from a Higher Education LSP Classroom. The EuroCALL Review, Valencia, v. 30, n. 1, p. 63-77, 2023.
SCHAEFER, R. Digital storytelling in the internationalization context: towards English learning. Todas as Letras, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 1-19, 2022.
SCHAEFER, R.; HEEMANN, C. Telecolaboração: Pela cidadania global na internacionalização do currículo em uma instituição de ensino brasileira. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (Orgs.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 99–122.
SEVERO, C. G.; LEVISKI, C. E. Internacionalização da língua portuguesa: assimetrias, heterogeneidade e poder. Organon, Porto Alegre, v. 34, p. 1-16, 2019.
TIMOR-LESTE. Decreto-Lei n. 47/2011, de 18 de outubro de 2011. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral do Ministério da Educação de Timor-Leste. Jornal da República Democrática de Timor-Leste, Governo de Timor-Leste, Timor-Leste, 2011.
UNESCO. Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives. Paris: UNESCO, 2015. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002329/232993e.pdf
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: Artmed,
Downloads
Publicado em
Como Citar
Seção
Licença
© 2024 Revista Letras Raras

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.