Palitárvore da Predicação e Varal da Predicação: Propostas para o desenvolvimento da consciência sintática na educação básica

Authors

  • Juliana Nespoli Universidade Federal Fluminense
  • Elaine Melo Universidade Federal Fluminense
  • Marina Florim Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15611886

Keywords:

Teoria Gerativa, Ensino de gramática, Consciência sintática, Propostas pedagógicas

Abstract

The aim of this work is to contribute to discussions about the teaching of grammar in basic education. More specifically, the aim is to present two pedagogical proposals: the “Palitárvore da Predicação”, for the study of the simple sentence, and the “Varal da Predicação”, for the study of the complex sentence. Such activities, constructed with manipulable materials, aim to develop students' syntactic awareness, based on the assumptions of Generative Theory, such as the proposal of Faculty of Language and language as a system, in order to deal with notions such as argument selection, phrase and structural hierarchy. In this way, we consider, on the one hand, the need to overcome a purely classificatory teaching of syntax and, on the other, the urgency of implementing a scientific approach to grammar in basic education. It is expected, therefore, to collaborate with a grammar teaching perspective in which the student is given the opportunity to reflect on the functioning of the structure of their language, explaining their previous grammatical knowledge and favoring the process of scientific literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHOMSKY, Noam. Remarks on Nominalizations. In: JACOBS, Roderick. A.; ROSENBAUM, Peter S. (Eds.). Readings in English transformational grammar. Waltham, Mass.: Ginn & Co, 1970. p. 184-221.

CHOMSKY, Noam. Knowledge of Language. New York: Praeger, 1986.

CHOMSKY, Noam. Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris, 1981.

DUARTE, Inês. Subordinação completiva – orações completivas. In: MIRA MATEUS, Maria Helena et al. Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho, 2003. p. 593-651.

DUARTE, Inês.; BRITO, Ana Maria. Predicação e classes de predicadores verbais. In: MIRA MATEUS, Maria Helena et al. Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho, 2003. p. 179-203.

DUARTE, Maria Eugênia Lammoglia. Termos da oração. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo. Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007. p. 185-204.

DUARTE, Maria Eugênia Lammoglia. Coordenação e subordinação. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo. Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007. p. 205-223.

MIOTO, Carlos; SILVA, Maria Cristina Figueiredo; LOPES, Ruth Elisabeth Vasconcellos. Novo Manual de Sintaxe. Florianópolis: Insular, 2005.

FOLTRAN, Maria José. Ensino de sintaxe: atando as pontas. In: MARTINS, Marco Antônio (Org.). Gramática e ensino. Natal: EDUFRN, 2013. p. 163-185.

FOLTRAN, Maria José; KNÖPFLE, Andrea; CARREIRA, Marcos. A gramática como descoberta. Diadorim, v. 2, p. 27-47. 2017.

FOLTRAN, Maria José; RODRIGUES, Patrícia; LUNGUINHO, Marcus. Os estudos linguísticos e a formação do professor da Educação Básica: uma proposta concreta. In: GUESSER, Simone; RECH, Núbia Ferreira (Orgs.). Pesquisa Linguística para o ensino de língua portuguesa. Campinas: Pontes, 2020. p. 43-86.

FRANCHI, Carlos. Mas o que é mesmo “gramática”?. São Paulo: Parábola, 2006.

GERHARDT, Ana Flávia. Ensino de gramática e desenvolvimento metalinguístico: teorias, reflexões e exercícios. Campinas: Pontes Editores, 2017.

KENEDY, Eduardo. Possíveis contribuições da Linguística Gerativa à formação do professor de Língua Portuguesa. Rev. de Letras, vol. 1, n. 31, p. 72-79. 2013.

MENEZES, Humberto Peixoto. Simplificando o ensino da sintaxe. Letra: Oralidade e letramento. Ano VI – v. 1. Rio de Janeiro: FL/UFRJ, p. 52-72, 2005.

XXXXX

XXXXX

OLIVEIRA, Roberta Pires de; QUAREZEMIN, Sandra. Gramáticas na escola. Petrópolis: Vozes, 2016.

PILATI, Eloisa. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

PILATI, Eloisa. Sobre o uso de materiais manipuláveis nas aulas de gramática, aprendizagem ativa e metacognição. In: GUESSER, Simone; RECH, Núbia Ferreira (Orgs.). Gramática, aquisição e processamento linguístico: subsídios para o professor de língua portuguesa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020. p. 87-108.

PILATI, Eloisa. Aprendizagem Linguística Ativa: da teoria à gramaticoteca. Campinas, SP: Pontes Editores, 2024.

SAUTCHUK, Inez. Prática de morfossintaxe: como e por que aprender análise (morfo)sintática. Barueri, SP: Manole, 2018.

VICENTE, Helena Guerra; PILATI, Eloisa. Teoria gerativa e “ensino” de gramática: uma releitura dos parâmetros curriculares nacionais. Verbum — cadernos de pós-graduação, n. 2, p. 4-14, 2012.

Published

2025-06-07

How to Cite

NESPOLI, Juliana; MELO, Elaine; FLORIM, Marina. Palitárvore da Predicação e Varal da Predicação: Propostas para o desenvolvimento da consciência sintática na educação básica. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 3, p. e6273 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15611886. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6273. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 3 - 2025 - Dossiê: Novos elos nas práticas didáticas de ensino de línguas: interfaces entre teoria linguística e prática docente

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.