Textual-Interactive Perspective and Plurisemioticity: discussion about reach and limit based on a bibliometric study

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5281/zenodo.8169990
Mots-clés : Plurisemioticity, Textual-Interactive Perspective, Text

Résumé

The Textual-Interactive Perspective (PTI) is a theoretical approach designed, initially, to explain spoken text phenomena. After it is deigned to explain written text phenomena and, more recently, it has also been used to support studies on the plurisemiotic text (notably the text that mobilizes verbal and image elements). This work aims to reflecton this latest expansion of the PTI. For this purpose, we carried out a brief bibliometric study of dissertations and thesesproduced in Postgraduate Programs in Letters/Linguistics, in Brazil. We examined the mobilization of PTI principles and categories in the study of plurisemiotic text, with a view of the reflection on the theoretical coherence of this task. We found that the theme “PTI and plurisemioticity” is little explored in Brazil, and that there is a lack of theoretical formalization for the coherent use of PTI’s analytical categories and procedures in the study of plurisemiotic text.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Clemilton Lopes Pinheiro, Federal University of Rio Grande do Norte

Federal University of Rio Grande do Norte, doctor in Letters (Philology and Portuguese Linguistics).
Professor of Linguistics.

Mateus Parducci Soares de Lima, Federal University of Rio Grande do Norte

Federal University of Rio Grande do Norte, Master student in Language Studies.

Références

BENTES, A. C., RAMOS, P. e ALVES FILHO, F. Enfrentando desafios no campo de estudos do texto. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (Org.). Linguística de texto e Análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010, p. 389-428.

CASTILHO, A. T. Apresentação. In: JUBRAN, C. C. A. S. e KOCH, Ingedore G. V. (orgs.) Gramática do português falado culto falado no Brasil – a construção do texto falado. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006, p. 7-25.

ECK, N. J. V. Methodological Advances in Bibliometric Mapping of Science. Rotterdam: Erasmos University, 2011.

JUBRAN, C. C. A. S. A Perspectiva textual-interativa. In: JUBRAN, C. C. A. S. e KOCH, Ingedore G. V. (orgs.). Gramática do português falado culto falado no Brasil – a construção do texto falado. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006, p. 27-36.

JUBRAN, C. C. A S. e KOCH, I. G. V. (orgs.). Gramática do português falado culto falado no Brasil – a construção do texto falado. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006.

JUBRAN, C. C. A. S. et al. Organização tópica da conversação. In: ILARI, R. (org.). Gramática do português falado, vol. II. Campinas/SP: UNICAMP, São Paulo: FAPESP, 1992, p. 322-384.

LINS, M. da P. P. O tópico discursivo em sequências de tiras diárias de quadrinhos. 2004. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal do Rio De Janeiro, Rio de Janeiro.

LINS, M. da P. P. O tópico discursivo em textos de quadrinhos. Vitória: EDUFES, 2008.

PINHEIRO, C. L. Estratégias textuais-interativas: a articulação tópica. Maceió: EDUFAL, 2005.

PINTO, P. G. Referenciação e humor em tiras da personagem Marly. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

RANGEL, S. A. S. Organização do tópico discursivo em Charges publicadas em A Gazeta no contexto da Campanha Eleitoral – 2006. 2012. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

RISSO, M. S.; OLIVEIRA E SILVA, G. M; URBANO, H. Traços definidores dos marcadores discursivos. In: JUBRAN, C. C. A S. e KOCH, I. G. V. (orgs.). Gramática do português falado culto falado no Brasil – a construção do texto falado. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006, p. 403-425.

SILVA, D. D. M. Estabelecimento do tópico discursivo em processos de escrito em ato de histórias em quadrinhos por díades recém-alfabetizadas. 2011. Dissertação (Metrado em Letras e Linguística. Universidade Federal de Alagoas, Maceió.

SILVA, D. D. M. A gênese da referenciação-tópica em processos de escritura de histórias em quadrinhos da turma da Mônica: criação textual de alunas recém-alfabetizadas. 2015. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Universidade Federal de Alagoas, Maceió.

SOUZA JÚNIOR, R. C. Referenciação e humor em tiras do Gatão em meia-idade, de Miguel Paiva. 2012. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa). Pontífice Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Publiée

octobre 12, 2022

Comment citer

PINHEIRO, C. L.; LIMA, M. P. S. de. Textual-Interactive Perspective and Plurisemioticity: discussion about reach and limit based on a bibliometric study. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 3, p. 226–242, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.8169990. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/914. Acesso em: 21 nov. 2024.

Rubrique

Des articles