The remains of Ópera dos mortos: principles of its genesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16734460

Keywords:

Genetic Criticism, Archive, Ópera Dos Mortos, Autran Dourado

Abstract

This article aims to analyze the novel Ópera dos mortos (1967), by Autran Dourado, based on the methodological movement of genetic criticism, taking into account the methods incorporated in the production of a text. Thus, through documents found in Autran Dourado's personal archive – that is being organized in the Acervo dos Escritores Mineiros, located at the Federal University of Minas Gerais – as material for analysis and concepts based on genetic criticism – supported by Biasi's thoughts (2010), as well as Grésillon (2007), Hay (2007) e Salles (2006), the objective is to explore the genesis documents of Ópera dos mortos, in order to go through the process of construction of a work so relevant to brazilian literature. Given the above, genetic criticism presents itself as a method to articulate these questions in research into the writer's archive, which serves as an instrument capable of revealing writing practices, indicating new ways of perceiving the author and his creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIASI, Pierre-Marc de. A genética dos textos. Trad. Marie-Hélène Paret Passos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DOURADO, Autran. Breve manual de estilo e romance. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009.

_________________. Cada livro pede um estilo e uma forma. Folha de S. Paulo, São Paulo, 30 nov. 1991. Letras, p. 3.

_________________. O meu mestre imaginário. Rio de Janeiro: Record, 1982.

_________________. Ópera dos mortos. 8ª ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 1980.

_________________. Uma poética do romance: matéria de carpintaria. São Paulo; Rio de Janeiro: DIFEL, 1976.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

GRÉSILLON, Almuth. Elementos de crítica genética: ler os manuscritos modernos. Trad. Patrícia C. Ramos Reuillard. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

HAY, Louis. A literatura dos escritores: questões de crítica genética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

MINDLIN, Dulce (Org.). Entrevistas com escritores de Minas Gerais. Ouro Preto: Editora UFOP, 2008.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. A criação do texto literário. In: ______. Flores da escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. p. 100-110.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Belo Horizonte, 2006.

Published

2025-08-03

How to Cite

RAMOS, Ana Clara Molina; MARQUES, Reinaldo Martiniano. The remains of Ópera dos mortos: principles of its genesis . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 1, p. e6652 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16734460. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6652. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 1 - 2025 - Dossiê: Línguas, literaturas e contemporaneidade

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.