Atenção conjunta, multimodalidade e L2 em enlace científico na literatura: uma revisão integrativa

Authors

  • Simone Frye UNICAP
  • Renata Fonte Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP
  • Antônio Henrique Moraes Universidade Federal de Rondonópolis - UFR; Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13824694
Keywords: Atenção Conjunta, Aquisição de L2, Gestos, Multimodalidade

Abstract

This article is an integrative review and contemplates the interweaving of theoretical constructs related to second language acquisition and joint attention. It was proposed to investigate national and international scientific works on second language acquisition and joint attention, including publications in the period 2002 to 2023. Specifically, the objective was to synthesize the data obtained, identify privileged contexts, recognize the types of gestures most addressed, verify the prioritized age group and the most recurrent languages. The methodology comprises an integrative literature review and included the selection of descriptors and search in nine databases, whose sample constituted a survey of national and international investigative studies. Literature references searching in the area was guided by exclusion and inclusion criteria. Results showed two (2) studies on the intersection of the referred themes in Brazil and ten (10) works integrate the entire scope of the inclusion criteria globally. We achieved the research objectives by investigating studies, synthesizing data, identifying that the privileged context was the one of higher education at a graduation level, recognizing that deictic gestures had a higher occurrence nationally, adults were the prioritized group and English was the most studied language. The scientific contribution lies in the validation of the empowerment that joint attention offers to language, its essential nature for acquisition and enrichment of new research in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Fonte, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Recife, PE, Brasil; doutora em Linguística; professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem – PPGCL/ UNICAP.

Antônio Henrique Moraes, Universidade Federal de Rondonópolis - UFR; Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Recife, PE, Brasil; doutor em Ciências da Linguagem; professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem – PPGCL/ UNICAP; Professor-Pesquisador | Letras - Língua Inglesa, UFR - Universidade Federal de Rondonópolis.

References

ALBUQUERQUE, R.C; QUEIROZ MARCELINO, J.F.; OLIVEIRA, M.G.C.O.; SOARES, L.R.S.; SILVA, V.B.F.; SILVA, M.M.T. Guia de orientações para elaboração de estudo de revisão integrativa, Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Pernambuco -UFPE, 2021.

ATKINSON, D. et aI. Alignment and Interaction in a Sociocognitive Approach to Second Language

Acquisition. The Modern Language Journal, 2007.

ÁVILA-NÓBREGA, P. V.; CAVALCANTE, M. C. B. Aquisição de linguagem e dialogia mãe-bebê: o envelope multimodal em foco em contextos de atenção conjunta. Revista Investigações, 2012.

ÁVILA-NÓBREGA, P. V. O sistema de referenciação multimodal de crianças com síndrome de down em engajamento conjunto. Tese de Doutorado. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes (CCHLA) - Programa de Pós-Graduação em Linguística. UFPB, 2017.

Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12051> Acesso em: 06 nov 2022.

BARROS, I. B. R; FONTE, R. F. L. Estereotipias motoras e linguagem: aspectos multimodais da negação no autismo. Rev. bras. linguist. apl. vol.16 no.4, MG, 2016.

Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1984-639820169895>

BRUNER, J. From communication to language - A psychological perspective. Cognition, 1974.

BRUNER, J. The ontogenesis of speech acts. Journal of Child Language, 1975.

Disponível em:

BRUNER, J. Play, thought, and language. Peabody Journal of Education, 1983.

CAVALCANTE, M.C.B. Contribuições dos Estudos Gestuais para as Pesquisas em Aquisição da Linguagem. Revista Linguagem e Ensino, 2018.

Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15112> Acesso em: 27 jul; 28 jul 2020; 27 dez 2021; 27 ago 2023.

CARPENTER, M. Just How Joint is Joint Action in infancy? Cognitive Science Society, 2009?

CARPENTER, M.; NAGELL, K.; TOMASELLO, M. Social Cognition, Joint Attention, and Communicative Competence from 9 to 15 months of age. In: Monographs of the Society for Research in Child Development, 1998.

CONBOY, B. et al. Social Interaction in Infants' Learning of Second-Language Phonetics: An

Exploration of Brain-Behavior Relations. Developmental Neuropsychology, 2015.

DA COSTA FILHO, J. M. S.; CAVALCANTE, M. C. B. Atenção conjunta e referência linguística em contextos interativos com um desenho animado. Signo, 2013.

DA COSTA FILHO, J. M. S. A referência linguística na atenção conjunta. Entrepalavras, 2017.

ELLIOT, K. The Effects of Joint Attention Contexts on Adult Novel Word Learning, Carleton University, 2015. Dissertação.

FONTE, R. F. L. O Funcionamento da Atenção Conjunta na Interação Mãe-Criança Cega. UFPB, PB, 2011. Tese (Doutorado em Linguística).

FONTE, R. F. L. Fluência/Disfluência e Gesticulação: compreendendo a aquisição da linguagem de uma criança cega. Revista Intercâmbio, v. XXIX: LAEL/PUCSP, São Paulo, 2014.

GOLDIN-MEADOW, S.; ALIBALI, M. W. Gesture’s Role in Speaking, Learning, and Creating Language. National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, USA, 2013. Disponível em: < https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3642279/>

GROSJEAN, F. Ȇtre bilingue aujourd'hui. Rev. franç. de linguistique appliquée, 2018.

Disponível em: <https://www.francoisgrosjean.ch/bilin_bicult_en.html> Acesso em: 11 jun 2020; 27 dez 2021; 04 set 2023.

KENDON, A. Visible Action as Utterance. Cambridge University Press. UK, 2004.

KENDON, A. Reflections on the “gesture-first” hypothesis of language origins. Psychonomic Bulletin & Review, v. 24, n. 1, 2017.

KONTOGIORGOS, D. et al. A multimodal corpus for mutual gaze and joint attention in multiparty situated interaction. Proceedings of the Eleventh International Conference on Language Resources and Evaluation, 2018.

KUNITZ, S. Collaborative Attention Work on Gender Agreement in Italian as a Foreign Language. The Modern Language Journal, 2018.

KWISTHOUT, J. et al. Joint attention and language evolution, Connection Science, 2008.

Disponível em: <https://doi.org/10.1080/09540090802091958> Acesso em: 21 jul 2022; 04 set 2023.

MCDONOUGH, K. et al. Exploring the potential relationship between eye gaze and English L2 speakers’ responses to recasts. Sage, 2015.

MCNEILL, D. So you Think Gestures are Nonverbal? Psychological Review. v.92(3). American Psychological Association, University of Chicago, USA, 1985.

MCNEILL, D. Hand and Mind: What Gestures Reveal About Thought. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

MCNEILL, D. Gesture: A Psycholinguistic Approach. In: BROWN, Keith (ed.) The Encyclopedia of Language and Linguistics, 2ª ed. Elsevier, Science. Amsterdam; Boston, 2006.

MCNEILL, D.; DUNCAN, S. D. Gestures and Growth Points in Language Disorders. In: GUENDOUZI, J.; LONCKE, F.; WILLIAMS, M. J. (ed.) The Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes: Perspectives in Communication Disorders.1st Edition, Psychology Press, Taylor and Francis Group, USA, 2011.

MELO, G. M. L. S. Cenas de atenção conjunta entre professoras e crianças em processo de aquisição da linguagem. 2015. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Linguística)–Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

MERKE, S. Establishing the explainable in Finnish-as-a-foreign-language classroom interaction: Student-initiated explanation sequences. Learning, Culture and Social Interaction, 2016.

MORAES, A. H. C. A Triangulação Libras-Português-Inglês: Relatos de Professores e Intérpretes de Libras Sobre Aulas Inclusivas de Língua Estrangeira. PPGCL – UNICAP, 2018. Tese de Doutorado.

MOREIRA, F. M. O papel da Interação no Processo de Aquisição/Aprendizagem de Segunda Língua: um estudo de caso em uma escola de idiomas. UNESP, 2021. Dissertação de Mestrado.

MOREIRA, F. M.; DEL RÉ, A. Um olhar para o processo de aquisição/aprendizagem de segunda língua em uma escola de idiomas: o papel dos gêneros, dos formatos e da multimodalidade. Cadernos de Linguística, 2021.

NOVACK, M., GOLDIN-MEADOW, S. Learning from Gesture: How Our Hands Change Our Minds. Educ Psychol Rev. 27, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10648-015-9325-3> Acesso em 28 nov; 29 nov 2020; 04 set 2023.

ROSBOROUGH, A. Gesture, meaning-making, and embodiment: Second language learning in an elementary classroom. Journal of Pedagogy, 2014.

STAM, G. Why Gesture! Digital Commons, 2014.

Disponível em: Acesso em: 23 out 2020; 09 out 2021.

TODISCO, E. et al. The temporal dynamics of deictic communication. First Language, 2021.

TOMASELLO, M.; TODD, J. Joint attention and lexical acquisition style. First Language, 1983.

TOMASELLO, M. The role of joint attentional processes in early language development. Language Sciences, 1988.

TOMASELLO, M. Cultural Origins of Human Cognition. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, England, 1999.

TOMASELLO, Michael. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Trad. Cláudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

VOGT, P. et al. Child-robot interactions for second language tutoring to preschool children. Frontiers in human neuroscience, 2017.

WU, L. Understanding SLA through peer interactions in a Chinese classroom: A sociocultural perspective. University of New Hampshire, 2009. Dissertations.

Published

September 22, 2024

How to Cite

FRYE, S.; FONTE, R.; MORAES, A. H. . Atenção conjunta, multimodalidade e L2 em enlace científico na literatura: uma revisão integrativa . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. e1282 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.13824694. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1282. Acesso em: 23 nov. 2024.

Section

n.1 - 2024 - Dossiê: Estudos linguísticos e literários