Humor as a pedagogical strategy: a short review

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8408976
Palavras-chave: Teaching, Humor, School

Resumo

Several theoretical research works discuss teachers´ pedagogical practices, among which there are frequentin timations of lack of students´ concentration and stimulation in the classroom. They are mostly the cause and consequence of boring lessons which do not yield results as from the contents of the subject matter developed. Educators strive for new methods for more agreeable and dynamic lessons. Humor may be one of the strategies that has been discussed and analyzed. However, humor is still a cause of discussions due to several issues involved and to the mode it is addressed within the classroom. A bibliographic survey has been developed to approach the use of humor in the classroom. Research comprised the contribution of authors (ABU BAKAR, 2018; BENEDICTO, 2013; ENGRÁCIO, 2008; JOSÉ, 2008; MARLOW, 2017; OTTONI, 2007; SANTOS, 2010; SOUSA, 2016) who studied the theme, its problems and applicability within the different disciplines to have a general view on the matter and which may foreground further research. It has been observed during the process that the strategy, if worked out properly, is beneficent for bonding between student and teacher, efficient learning, letting off steam within the classroom. It is also highly appreciated by students. Care must be taken not to go beyond the limits in pedagogical activities.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Silvia Ines Coneglian Carrilho de Vasconcelos, Federal University of Santa Catarina

PhD. in Applied Linguistics and Language Studies (PUC/SP), post-doctorate in Applied Linguistics (Unicamp) and in Letters (UPM). Professor at Federal University of Santa Catarina at PROFLETRAS Master Program, working mainly on the following topics: discourse, media, humor, pedagogical games, language teaching, academic writing, analysis and production of teaching material in portuguese language for native and no native speekers.

Érica Milani Dellai, Universidade Federal de Santa Catarina

Student of Portuguese Language at the Universidade Federal de Santa Catarina, participated as a volunteer in the projetct “Humour as a didactic-pedagogical device for language teaching". She is currently part of the Project “Continuing Education for Rikbaktsa Teachers” and the research Project entitled “Indefiniteness across languages” where she studies the Rikbaktsa (Macro-Jê) language.

Referências

ABU BAKAR, Farhana. The use of humour in teaching and learning in higher education. 2018. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia). University of Otago, Dunedin-New Zealand, 2018. Disponível em: https://ourarchive.otago.ac.nz/handle/10523/8238. Acesso em: 5 mar. 2021.

ALBERTI, Verena. O riso e o risível: na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar e Ed. FGV, 1999.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia Geral e do Brasil. São Paulo: Moderna, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. Tradução de Iara Frateschi Vieira. São Paulo/Brasília: HUCITEC, 1999.

BENEDICTO, Erik Ceschini Panighel. Humor no ensino de química. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Química Analítica e Inorgânica). Universidade de São Paulo, São Carlos, 2013. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/75/75135/tde-24022014-114947/pt-br.php. Acesso em: 5 mar. 2021.

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. Tradução de Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

CONSULTOR Jurídico. Professor é condenado por fazer piada racista. Revista Consultor Jurídico, [s. l.], 18 maio 2009. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2009-mai-18/professor-condenado-piada-racista-sala-aula. Acesso em: 25 jun. 2019.

ENCICLOPÉDIA BARSA UNIVERSAL. Riso. In: Enciclopédia Barsa Universal. São Paulo: Planeta, 2010. v. 15, p. 5258.

ENGRÁCIO, Handerson Aguiar. O humor na educação. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Educacional Multimédia) – Universidade Aberta, Lisboa-Portugal, 2008.

FONTES, Marcela Goulart. Riso, humor e resistência na escola pública de ensino fundamental: a perspectiva dos alunos. 2014. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei – MG, 2014.

FREUD, SIGMUND. Obras completas. O chiste e sua relação com o inconsciente (1905). Tradução de Fernando Costa Mattos e Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

G1. Suposta piada machista de professor repercute em universidade do RS. G1, Rio Grande do Sul, 24 abr. 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2015/04/suposta-piada-machista-de-professor-repercute-em-universidade-do-rs.html. Acesso em: 25 jun. 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

JOSÉ, Helena Maria Guerreiro. Resposta humana ao humor: quando o humor integra o agir profissional dos enfermeiros. 2008. 319 f. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2008. Disponível em: https://bdlb.bn.gov.br/acervo/handle/20.500.12156.3/180702. Acesso em: 5 mar. 2021.

LARROYO, Francisco. História geral da pedagogia. Tradução de Luiz Aparecido Caruso. 2. ed. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1974. t. 1.

LIMA, Bruno Oliveira de. Humor e teoria de flow: uma forma inovadora de ensinar biologia. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017. Disponível em: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3198. Acesso em: 5 mar. 2021.

MARLOW, Rosani Muniz. Piada em sala de aula é coisa séria: o potencial dos textos chistosos para o ensino de língua portuguesa. PERcursos Linguísticos, Vitória-ES, v. 7, n. 15, p. 55-73, 2017. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/15597/11992. Acesso em: 11 jun. 2019.

MICHAELIS. Riso. Dicionário on-line Michaelis, [s.l.], 2019. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/riso/. Acesso em: 10 jun. 2019.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. Tradução de Maria Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: Ed. Unesp, 2003.

OTTONI, Maria Aparecida Resende. Os gêneros do humor no ensino de língua portuguesa: uma abordagem discursiva crítica. 2007. 399 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/1999. Acesso em: 5 mar. 2021.

POSSENTI, Sírio. O humor e a língua. Ciência Hoje, [s.l.], v. 30, n. 176, p. 72-74, 2001. Disponível em: http://aescritanasentrelinhas.com.br/wp-content/uploads/2009/02/o-humor-e-a-lingua-texto.pdf. Acesso em: 11 jun. 2019.

POSSENTI, Sírio. Os limites do humor. Letras, Santa Maria, n. 26, p. 103-110, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11885/7312. Acesso em: 11 jun. 2019.

PROPP, Vladmir. Comicidade e Riso. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Homero de Freitas de Andrade. São Paulo: Ática, 1992.

SANTOS, Clediane Aparecida Ferreira dos. Contos de humor como instrumento para desenvolver a compreensão leitora e a produção textual. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções Didático-pedagógicas. Paraná: Secretaria de Educação, 2013. v. 2, p. [1-21].

SANTOS, Hélio de Sant’Anna dos. A contribuição do trabalho com o humor para o ensino de língua portuguesa. Miscelânea, Assis, v. 8, p. 226-239, jul./dez. 2010. Disponível em: http://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/658/623. Acesso: 12 jun. 2019.

SILVA, Kamylla Rodrigues Pereira da; CAMPOS, Rafael dos Santos. Risos consentidos: o ato de rir no processo ensino-aprendizagem. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., 2014, Campina Grande – PB. Anais I CONEDU. Campina Grande-PB: Editora Realize, 2014, p. [1-5]. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/7932. Acesso em: 24 jun. 2019.

SOUSA, Luis Manuel Mota. Benefícios do humor na saúde: revisão sistemática de literatura. Enformação, Portugal, p. 22-32, jan./jun., 2016. Disponível em: http://repositorio.chlc.min-saude.pt/bitstream/10400.17/2584/1/enformacao_07_2016%2022%2032.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.

SOUZA, Fabio Marques de. A análise e a produção de memes como atividade mediadora do complexo processo de ensino-aprendizagem de inglês. In: SOUZA; Fábio Marques de; SANTOS, Geyza de Freitas. Velhas práticas em novos suportes? As tecnologias digitais como mediadoras do complexo processo de ensino-aprendizagem de línguas. São Paulo: Mentes Abertas, 2019. p. 113-121.

SOUZA, Fabio Marques de; NÓBREGA, Daniela Gomes de Araújo; LIMA JÚNIOR, Celso José Os memes como possíveis mediadores do complexo processo de ensino-aprendizagem de línguas adicionais. In: SOUZA, Fabio Marques de et ali. (Orgs). Ensino de línguas na contemporaneidade: culturas, tecnologias e alteridades. São Paulo: Mentes Abertas, 2019. p: 97-114.

DE JULHO NOTÍCIAS. Acadêmicas da Ufac protestam contra professor que faz piadas machistas dentro de sala de aula. Ufac, Acre, 13 jul. 2016. Disponível em: http://www2.ufac.br/site/noticias/ufac-na-imprensa/edicoes-2016/07-julho/academicas-da-ufac-protestam-contra-professor-que-faz-piadas-machistas. Acesso em: 25 jun. 2019.

Downloads

Publicado em

29 de dezembro de 2021

Como Citar

VASCONCELOS, S. I. C. C. de; DELLAI, Érica M. Humor as a pedagogical strategy: a short review. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 10, n. 4, p. 180–200, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.8408976. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1348. Acesso em: 23 nov. 2024.

Seção

Artigos de temas livres

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)