The scientific dissemination of grammatical studies of Indigenous languages and their contribution to metalinguistic awareness
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15708006Keywords:
Divulgação científica, Línguas indígenas, Estudos gramaticais, Alfabetização científica, Consciência metalinguísticaAbstract
The main goal of this paper is to show how the scientific dissemination of grammatical studies of indigenous languages can contribute to the development of metalinguistic awareness of Portuguese speakers in their native language. We base our text on two theoretical backgrounds: first, we will contextualize the study of indigenous languages by bringing grammatical data from four languages: Makuxi (Karib), Kaingang (Macro-Jê), Ticuna (isolated) and Karitiana (Tupi). In these studies, we will discuss aspects related to their phonology, morphology, syntax and semantics. Later, we will present discussions on the scientific dissemination of Linguistics in the Brazilian context. By combining these two areas of knowledge, we will propose that we, as linguists, should include the goal of developing metalinguistic awareness in the scientific dissemination strategies of our field. Our strategy for this is to adopt indigenous languages as tools for popularizing our studies. Before concluding the article, we present a proposal of an exercise and a post on social media as an illustration to be part of an agenda that is concerned with the popularization of linguistics and the training of communicators throughout the country. Thus, we argue that a work like this, which aims to disseminate grammatical studies of indigenous languages for the development of metalinguistic awareness of Portuguese speakers in their mother tongue, can contribute to the scientific literacy of the population, for the educational context, especially in relation to writing.
Downloads
References
ANTONO, G., MAKUSI, F. F. M.; COSTA, I.C.; LIMA, S. Pluractionality of events in Macuxi: a morpho-syntactic and semantic analysis. Languages 8(4), 225, p. 1-16. 2023.
BARONAS, R. L. Da necessidade premente de se cometer uma política de divulgação científica qualificada dos trabalhos da lingüística do Brasil. Revista da Anpoll, v. 1, n. 29, 2010.
BAUMGARTEN, M. Divulgação e Comunicação pública de Ciência e Tecnologia. IV Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade. In: Anais do IV Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade, Curitiba, 2011, p. 1 – 9.
BUENO, W. C.. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010.
CAGLIARI, L.C. Aspectos Teóricos da Ortografia. In: SILVA, M. (org.) Ortografia da Língua Portuguesa: história, discurso, representações. São Paulo: Contexto, 2009.
CARVALHO NETO (ATCHIGÜCÜ), D. Formas linguísticas em Ticuna de apontar e conhecer: narrativas e prática escolar. Dissertação de Mestrado em Linguística e Línguas Indígenas, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
CRISTOVÃO, V. L. L.; FERREIRA, L.; CARDOSO, I.; PEREIRA, L.; AMBRÓSIO, S. Uma cartografia da divulgação científica em ciências da linguagem no Brasil e em Portugal. DIACRÍTICA, Vol. 37, n.º 1, 2023, pp. 284–309. DOI: doi.org/10.21814/diacritica.5400
CUNHA, C. M. (2004). Um estudo de fonologia da língua Makuxi (Karib): Interrelações das teorias fonológicas. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas.
D'ALMEIDA, D. H. S; HOCHSPRUNG, V.; GUESSER, S.; QUAREZEMIN, S. O redobro pronominal no final de sentenças na fala manauara: estratégias de divulgação científica e popularização da linguística. In: OLIVEIRA, L. C. et al (org.). Letras Pós-Humanas: Linguística e Ensino de Línguas como Questão. Campinas: Pontes Editores, 2024.
DE CONTO, L.; SANCHEZ-MENDES, L.; RIGATTI, P. C. Quando o falante faz Linguística. Cadernos de Linguística, v. 3, n. 2, p. e653-e653, 2022.
FARACO, C. A. Carlos Alberto Faraco. In: XAVIER, A. C.; CORTEZ, S. (Orgs.) Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da linguística. São Paulo: Parábola, 2023.
FRANCHETTO, B. A guerra dos alfabetos: os povos indígenas na fronteira entre o oral e o escrito. MANA 14(1), p. 31-59, 2008.
FRANCHETTO, B. (Ed.) Revista LinguiStica, no 13, volume 1, 2017.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 9, p. 5-45, 1987.
FRANCHI, C. A. Criatividade e gramática. In: FRANCHI, C. A.; NEGRÃO, E.; MULLER, A. L. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola, 2006. p. 34-101.
GAWNE, L.; MCCULLOCH, G. Communicating about linguistics using lingcomm‐driven evidence: Lingthusiasm podcast as a case study. Language and Linguistics Compass, v. 17, n. 5, 2023.
HOCHSPRUNG, V. Divulgação científica: notas sobre a popularização da linguística na internet e na sala de aula. In: SILBALDO, M. Ensino de línguas: propostas e relatos de experiência. São Paulo: Bluscher, 2023.
HOCHSPRUNG, V. O ‘big brother brasil ’como ponto de partida para a divulgação científica e a popularização da linguística. Revista do EDICC-ISSN 2317-3815, v. 9, 2023.
HOCHSPRUNG, V. A consciência sintática de professores a respeito do sujeito do português brasileiro. Dissertação de mestrado. Florianópolis: UFSC, 2022.
HONDA, M. et al. On promoting linguistics literacy: Bringing language science to the English classroom. In: DENHAM, K; LOBECK, A. (Eds.). Linguistics at school: language awareness in primary and secondary education. Cambridge University Press, 2010. p. 175-188.
LABOV, W. The social stratification of English in New York City. Arlington, VA: Center for Applied Linguistics, 1966.
LIMA, S. O. Plurality and distributivity in Juruna: some considerations about verbal cumulativity. In: 4th Conference on the Semantics of Underrepresented Languages in the Americas, 2007, São Paulo. UMOP 35: Proceedings of the 4th Conference on the Semantics of Underrepresented Languages in the Americas. Amherst: UMOP Publications, 2007.
LYNNE MURPHY, M. Blogging and microblogging linguistics for the lay reader. In: PRINCE, H. MCINTYRE, D. (Eds.) Communicating Linguistics. Routledge, 2023. p. 38-48.MAIA, M. (org.). Psicolinguística e Metacognição na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
MARTIN, L. "Eskimo words for snow": A case study in the genesis and decay of an anthropological example. American Anthropologist 88, 2 (June), p. 418-423, 1986.
MOORE, D. Línguas indígenas. In: MELLO, H.; ALTENHOFEN, C.; RASO T. (orgs.) Os contatos linguísticos no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2011. p. 217-239.
MÜLLER, A.; STORTO, L.; COUTINHO-SILVA, T. Número e a Distinção Contável-Massivo em Karitiana. Revista da Abralin, v. 5, p. 185-213, 2006.
MÜLLER, A.; SANCHEZ-MENDES, L. Pluractionality in Karitiana. In: GRøNN, A. (Ed.) Proceedings of SuB12, Oslo, 2007, p. 442-454.
MÜLLER, A.; SANCHEZ-MENDES, L. Pluractionality: the phenomenum, the issues and a case study. In: GUTZMANN, D.; MATTHEWSON, L.; MÉIER, C.; RULLMANNM H.; ZIMMERMANN, T. E. (eds.) The Wiley Blackwell Companion to Semantics. Oxford: Wiley, 2021.
NASCIMENTO, M. Evidencialidade em Kaigang: descrição, processamento e aquisição. Tese de doutorado, UFRJ. 2017.
OTHERO, G. A. Mitos de Linguagem. São Paulo: Editora Parábola, 2017.
PILATI, E. Aprendizagem Linguística Ativa: da teoria à gramaticoteca. Campinas: Pontes Editores, 2024.
PULLUM, G.K. Topic...Comment. Natural Language and Linguistic Theory 7, p. 275–281, 1989.
RAPOSO, C.A.; CRUZ, SOUSA, M.O. Dicionário da Língua Makuxi. 2. ed. rev. ampl. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.PARTEE, B.; BACH, E.; KRATZER, A. Quantification: A Cross-Linguistic Perspective. Amherst: UMass, 1987.
PIRES DE OLIVEIRA, R.; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. Petrópolis: Vozes, 2016.
PIRES MARTINS, R. Políticas públicas de popularização da ciência no Brasil: perfil de atividades realizadas de 2003 a 2015 por meio do CNPq e intersecções entre ciência, educação e desenvolvimento territorial sustentável. Dissertação (Mestrado). Matinhos: UFPR-Litoral, 2018
RODRIGUES, A.D. Línguas Indígenas: 500 anos de descobertas e perdas. DELTA. V.9, n.1, p. 83-103, 1993.
RODRIGUES, A.D. Sobre as línguas indígenas e sua pesquisa no Brasil. Ciência e Cultura, v. 57. N. 2, p. 35-38, 2005.
SAMPAIO, T. O. M. Onde estão os Linguistas na Divulgação Científica Brasileira?. Revista do EDICC-ISSN 2317-3815, v. 5, 2018.
SAMPAIO, T. A importância da divulgação científica da Linguística e entrevista com o canal Enchendo Linguística. Revista Linguística Rio, 3(1), 2017.
SANCHEZ-MENDES, L. Número Verbal. In: MÜLLER, A.; STORTO, L. (Orgs.). Material de Apoio ao Estudo da Gramática da Língua Karitiana. São Paulo: Paulistana, 2017. v. 1. p. 9-18.
SANCHEZ-MENDES, L. Contribuições da Semântica Formal para o ensino de língua materna: o componente semântico como elo entre gramática e texto/discurso. In: FERREIRA, L. F.; FRUTOS, L.; COELHO, O. (orgs.) Jornada pelos significados: contribuições de Ana Müller para a semântica. Campinas, Pontes Editores, 2024. p. 145-178.
SANDALO, F. Conjunto de problemas 5: Formação de substantivos plurais em Kadiwéu. In: LARSON, R.; HONDA, M. Ensino de Língua(s) como ciência da Educação Básica (Curso). XXV Instituto da Abralin, Curitiba, 2023.
TECARI NETO, A. Constituência sintática, ambiguidade estrutural e aula de português: o lugar da teoria gramatical no ensino e na formação do professor. Working papers em Linguística, v. 18, n. 2, p. 129-152, 2017.
TREULIEB, L. Menu de ideias: Como fazer divulgação científica nas novas mídias das universidades? Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação (USCS), 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





