Perceptions of Language students about training as Portuguese for Foreigners teachers in the context of university internationalization

Auteurs

  • Luhema Ueti USP

DOI :

https://doi.org/10.5281/zenodo.14562922

Mots-clés :

Internationalization, Plurilingualism, Intercultural, Training of Portuguese as a Foreign Language Teachers, Portuguese as an International Language

Résumé

The context of the internationalization of Brazilian universities is primarily characterized by the plurilingual and intercultural interaction between students and faculty members who engage across various spheres of the academic environment. This new configuration of higher education institutions, in addition to impacting the development of students' plurilingual and intercultural competencies, also influences the training of additional language teachers, particularly the training of Portuguese as a Foreign Language (PFL) teachers, given the increasing interaction with exchange students and visiting professors.  In this context, it is essential for Language and Literature students to receive robust training in the field of PFL so that they can not only teach this audience, but also understand and mediate intercultural relations while developing linguistic and cultural skills to reflect on Portuguese as an international language for fostering coexistence within the university environment. The aim of this article is to reflect, based on questionnaire responses, on the perceptions of undergraduate Language and Literature students specializing in Portuguese at the University of São Paulo regarding the field of PFL. This reflection seeks to reconsider teacher training practices in PFL at the university and contribute to the institution's internationalization efforts.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

ABREU-E-LIMA, D.; FURTOSO, V.; FRANCISCO, D. L. O programa IsF- Português e o fortalecimento da área de Português para Estrangeiros. In: ABREU-E-LIMA, D. et. al (org.) Idiomas sem fronteiras: multilinguismo, política linguística e internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021, p. 108-139.

AMADO, R. S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da SIPLE, Brasília, year 4, n. 2, Oct 2013. Available at: https://biblio.fflch.usp.br/Amado_RS_16_2685141_OEnsinoDoPortuguesComoLinguaDeAcolhimentoParaRefugiados.pdf. Accessed on: Aug. 29, 2024.

CHAGAS, L. A. Uma percepção crítica sobre a internacionalização da educação superior como missão universitária: os cursos de letras línguas estrangeiras no brasil em foco. Revista de Estudos de Cultura, [S. l.], v. 9, n. 23, 2024. DOI: 10.32748/revec.v9i23.20570. Available at: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/20570. Accessed on: September 14, 2024.

BEACCO, J.C.; BYRAM, M. Guide for plurilingual and intercultural education. 2007. Strasbourg: Language Policy Division, Council of Europe. Available at: https://www.academia.edu/36079955/Guide_for_Plurilingual_and_Intercultural_Education_Council_of_Europe. Accessed on: September 3, 2024.

BIZON, A. C. C.; DINIZ, L. R. A. Uma proposta pós-colonial para a produção de materiais didáticos de português como língua adicional. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, n. 43, p. 155–191, 2019. Available at: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658345. Accessed on: July 29, 2024.

BIZON, A. C. C.; CAMARGO, H. R. E. Acolhimento e ensino da língua portuguesa à população oriunda de migração de crise no município de São Paulo: Por uma política do atravessamento entre verticalidades e horizontalidades. In: BAENINGER, R. et al. (eds.). Migrações Sul-Sul. Campinas: NEPO/UNICAMP, p. 712-726, 2018.

CADERNOS do Centro de Línguas. Português Língua Estrangeira. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo, n. 4, 1997. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1997. CADERNOS do Centro de Línguas. Português Língua Estrangeira. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo, n. 5, 2007. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2007.

COELHO, P. R.; ALMEIDA, C. C. L. History of the Program. Conecta Leitores, 2024. Available at: https://sites.google.com/view/conectaleitores/hist%C3%B3rico-do-programa. Accessed on: September 12, 2024.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para Línguas – Aprendizagem, ensino, avaliação. Traduzida da versão inglesa do documento oficial. 1ª. Edição. Porto: Edições ASA, 2001. Available at: https://area.dge.mec.pt/gramatica/quadro_europeu_total.pdf. Accessed on Aug. 1, 2024.

CURSINO, C. A. Formação de professoras e professores de PLAc e plurilinguismo: práticas acolhedoras no ensino-aprendizagem de português em contexto migratório. Revista De Estudos De Português Língua Internacional, 2(2), 135–152. 2023. Available at: https://www.e-publicacoes.uerj.br/repli/article/view/62608. Accessed on: September 17, 2024.

FARACO, C. A. História sociopolítica da língua portuguesa. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FURTOSO, V. A. B. Onde estamos? Para onde vamos?: A pesquisa em português para falantes de outras línguas nas universidades brasileiras. In: LUCAS, P. O.; RODRIGUES, R. F. L. Temas e rumos nas pesquisas em Linguística (Aplicada): Questões empíricas, éticas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 153-196.

GROSSO, M. J. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010.

KNIGHT, J. Updated internationalization definition. International Higher Education, Ontario, Canada, v. 33, p. 2-3, 2003. Available at: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391. Accessed on: 26 Aug. 2024.

LOPES, J. H. Materiais didáticos de português para falantes de outras línguas: do levantamento de produções brasileiras a uma nova proposta. In. FURTOSO, V. B. Formação de professores de português para falantes de outras línguas: reflexões e contribuições. Londrina: EDUEL, 2009.

LOPEZ, A. P. A. O Professor de Português como Língua de Acolhimento: entre o ativismo e a precariedade. In: Fólio Revista de Letras, v.12, n.1, Jan/Jun, p. 169-191, 2020.

PACHECO, D. G. L. C. Português para estrangeiros e os materiais didáticos: um olhar discursivo. 2006. 335f. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, UFRJ, Rio de Janeiro, 2006.

SANTOS, D. Formação docente em um site de rede social para professores de PLE: da organização e dos indícios de identidades. 2019. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem)- Instituto de Letras, Universidade de Campinas, 2019.

STALLIVIERI, L. Internacionalização e Intercâmbio: Dimensões e Perspectivas. Curitiba: Editora Appris, 2017.

UETI, L. S. O léxico da cultura brasileira no livro didático “Português via Brasil: um curso avançado para estrangeiros. 2013. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa)- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2013.

UETI, L. S.; ALBUQUERQUE-COSTA, H. B. O Português Língua Adicional no contexto de internacionalização da USP: da mobilidade acadêmica à inclusão de comunidades linguístico-minoritárias. In: ALBUQUERQUE-COSTA, H.; DE SOUZA, M. M. M. F. Internacionalização no Ensino Superior e formação em línguas estrangeiras: conceitos, abordagens metodológicas e elaboração de programas de ensino. (no prelo)

UNIVERSITY OF SÃO PAULO. Projeto Pedagógico do Curso de Letras, 2021. Available at: https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/jupCarreira.jsp?codmnu=8275. Accessed on July 3, 2024.

______. Anuário Estatístico da USP - 2023. São Paulo: Escritório de Gestão de Indicadores de Desempenho Acadêmico - EGIDA, 2024. Available at: https://uspdigital.usp.br/anuario/AnuarioControle. Accessed on: September 16, 2024.

______. Política de Internacionalização. Available at: https://internationaloffice.usp.br/index.php/institucional/politica-de-internacionalizacao/https://internationaloffice.usp.br/index.php/institucional/politica-de-internacionalizacao/. Accessed on: September 14, 2024.

ZOPPI-FONTANA, M. O português do Brasil como língua transnacional. Campinas, RG Editora, 2009.

Publiée

2024-12-27

Comment citer

UETI, Luhema. Perceptions of Language students about training as Portuguese for Foreigners teachers in the context of university internationalization . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, p. e5678 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14562922. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/5678. Acesso em: 5 déc. 2025.

Numéro

Rubrique

n. 5 - 2024 - Dossiê Relações entre Políticas linguísticas, interculturalidade e internacionalização no ensino de línguas : novos desafios na contemporaneidade

Articles similaires

1 2 3 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée de similarité pour cet article.