Academic Literacies in Portuguese as an Additional Language: reflections from a bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17808961Keywords:
Academic Literacies, Portuguese as an Additional Language, International Students, MappingAbstract
This study aims to analyze publications derived from research on academic literacies within the context of Portuguese as an Additional Language (PAL), in order to discuss recent developments in the field. The period between 2018 and 2024 was selected for the collection of articles, dissertations, and theses from Google Scholar, the CAPES Journal Portal, and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Each study was analyzed in terms of its objectives, methodology, participants, and findings. The search resulted in seven works — three journal articles, one master’s dissertation, and three doctoral theses — which, by addressing diverse perspectives on academic literacies, reveal varied themes and insights into students’ learning processes. The studies include international students who use PAL in their academic practices and teachers who examine their pedagogical approaches through the design of teaching materials and instructional units.
Downloads
References
ANDRIGHETTI, Graziela Hoerbe. O design pedagógico para um curso de português como língua adicional para fins acadêmicos. 2020. 206 p. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9371. Acesso em: 17 jul. 2024.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Org., trad., posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. Editora 34, Rio de Janeiro, 2016.
CÂNDIDO, Marcela Dezotti. "Eu vejo o PEC-G como uma teia": narrativas de professoras do Curso de Português como Língua Adicional para Candidatos ao Programa de Estudantes-Convênio de Graduação. 2019. 238 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32635. Acesso em: 17 jul. 2024.
CARNEIRO, Alan Silvio Ribeiro. "A dificuldade não é falar, mas ler Freud em português": Um olhar para as práticas de letramento na educação superior de estudantes haitianos no Brasil. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58, n. 1, p. 33–61, jan. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/J7FF398Zx55897PfcYdRXFN/?format=html&lang=pt. Acesso em: 11 jul. 2024.
DAMASCENO, Vanessa Doumid; SELBACH, Helena Vitalina. O Programa Português para Estrangeiros: panorama de ações e contribuições para a educação de professores de PLA. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 3 Esp., p. 151-162, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44685/30931. Acesso em: 23 jul. 2024.
FERNANDES, Gláucio Geraldo Moura. (2022). Letramento acadêmico em português como língua adicional: representações de estudantes universitários internacionais a respeito do gênero “resumo acadêmico”. Letras, p. 291–314. DOI https://doi.org/10.5902/2176148548432.
FERNANDES, Gláucio Geraldo Moura. Práticas de letramento acadêmico de estudantes internacionais matriculados em uma disciplina de ensino/aprendizagem de português como língua adicional. 2021. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/35452. Acesso em: 11 jul. 2024.
FERREIRA, Rubens da Silva. Estudantes estrangeiros no Brasil: informação e processos de produção de diferença. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. 3, p. 82–98, jul. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/5wQ98wnYsXkmgmNcBps4RsM/#. Acesso em: 15 jul. 2024.
FERREIRA, Rafael Padilha; ROLLSING, Lucas Zambrano. Gêneros do discurso no ensino de português como língua adicional: reflexões sobre a esfera discursiva acadêmica. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 839–856, abr./jun. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953. Acesso em: 14 jun. 2024.
FIAD, Raquel Salek. Academic literacies as lifelong commitment: a transnational conversation between Theresa Lillis and Raquel Fiad. In: LARANJEIRA, Rómina de Mello; MIRANDA, Flávia Danielle Sordi Silva; PARIS, Larissa Giacometti. (Orgs.) Letramentos Acadêmicos no Brasil: diálogos e mediações em homenagem a Raquel Salek Fiad. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. Disponível em: https://saci2.ufop.br/data/solicitacao/26051_ebook_letramentos_academicos_no_brasil.pdf. Acesso em: 08 out. 2024.
LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.
LEA, Mary Rosalid; STREET, Brian Vincent. Student Writing in Higher Education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157–172, 1998.
LEA, Mary Rosalid; STREET, Brian Vincent. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n.2, p. 477–493, 2014. Disponível em: https://revistas.usp.br/flp/article/view/79407 Acesso em: 06 ago. 2024.
LILLIS, Theresa.; SCOTT, Mary. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4, n. 1, p. 5–32, 2007.
LILLIS, Theresa. Academic Literacies: Intereses Locales, Preocupaciones Globales? Academic Literacies: Local Interests, Global Concerns?. In: ÁVILA REYES, N. (Ed.). Multilingual Contributions to Writing Research: Toward an Equal Academic Exchange. Colorado: The WAC Clearinghouse, 2021. p. 35-59.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Trad. Maria Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. 6.ed., Cortez, São Paulo, 2013.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial, São Paulo, 2008.
MARQUES, Aline Aurea Martins; SCHOFFEN, Juliana Roquele. Português como Língua Adicional nas universidades federais brasileiras: Um perfil da área. Letras de Hoje, v. 55, n. 4, p. e38778, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778/26589. Acesso em: 03 jul. 2024.
MOLSING, Karina Veronica; LOPES-PERNA, Cristina Becker. Research and Teaching in Portuguese for Specific Purposes. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, v. 5, n. 2, p. 1–7, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/belt/article/view/19701. Acesso em: 16 jul. 2024.
MORAES, Karine Nunes de; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. A produção do conhecimento no contexto das políticas de expansão da educação superior no Brasil pós-LDB/1996: uma síntese. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p. 119–132, 2014. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1017. Acesso em: 15 jul. 2024.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta; MARTINS, Carlos Benedito. Ensino superior no Brasil: uma visão abrangente. In: DWYER et. al. (Org.). INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira. Brasília: Ipea; Pequim: SSAP, 2016. p. 95-124.
PINTO, Marialva Moog; LARRECHEA, Enrique Martínez. Internacionalização da educação superior: uma análise das tendências de mobilidade dos estudantes entre países do norte e do sul global. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, n. 3, p. 718–735, set. 2018.
RAMIRES, Helena Rezende; SELBACH, Helena Vitalina. “Aspectos da cultura brasileira”: reflexões sobre os primeiros cursos de Português como Língua Adicional da parceira UFPel - SUSE. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO E CULTURA DA UFPEL, 2023, 5, Pelotas. Anais… Pelotas: Ed. da UFPel, 2023. p. 770-773. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/congressoextensao/files/2023/12/Educac%CC%A7a%CC%83o_rev1.pdf. Acesso em 14 jul. 2024.
RODRIGUES, Karoline Santos. Letramento (trans)mídia na educação de Surdas: um estudo de caso na Universidade Estadual de Goiás. 2024. 147 f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias) https://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/1467. Acesso em: 16 de jul. 2024.
SANTOS, Marília Lima. A percepção do processo de internacionalização por docentes e discentes de pós-graduação. 2023. 101 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2023.
SANTOS, Marília Lima et al. Os cursos “cotidiano brasileiro: conhecendo as variedades da cultura brasileira” e “pronúncia e prosódia do português brasileiro” do Idiomas sem Fronteiras: estratégias e contribuições para a internacionalização da UFPel. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO E CULTURA DA UFPEL, 2023, 5, Pelotas. Anais… Pelotas: Ed. da UFPel, 2023. p. 676-679. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/congressoextensao/files/2023/12/Educac%CC%A7a%CC%83o_rev1.pdf. Acesso em 14 jul. 2024.
SANTOS, Paula Aparecida Diniz Gomides Castro; MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes. Letramento acadêmico de estudantes estrangeiros: múltiplos desafios, múltiplas estratégias. Roteiro, Joaçaba, v. 46, p. e24410, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24410. Acesso em: 16 jul. 2024.
SCHLATTER, Margarete; BULLA, Gabriela da Silva; COSTA, Everton Vargas da. Português como Língua Adicional: uma entrevista com Margarete Schlatter. ReVEL, v. 18, n. 35, p. 489-508, 2020. Disponível em: https://www.revel.inf.br/files/3979a6ecf118d99835787c92b01de296.pdf. Acesso em: 03 jul. 2024.
SELBACH, Helena Vitalina. Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica. 2018. 279 f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
SILVA, Lucas Röpke da et al. O curso “Aspectos da Cultura Brasileira” do Programa de Português para Estrangeiros da UFPel. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 327-345, jul./dez. 2023. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49483/50024. Acesso em: 23 jul. 2024.
SOUSA, José Vieira de; SOUSA FILHO, Edson Machado de. Internacionalização da educação superior no Brasil: presença de estudantes estrangeiros matriculados em curso de graduação em 2022. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 13, n. 2, p. 1–21, 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282. Acesso em: 15 jul. 2024.
STREET, Brian Vincent. Introduction: Ethnographic Perspectives. In: STREET, B. V. (Ed.). Literacy and Development. London and New York: Routledge, 2003 [2001]. p. 1–17.
STREET, Brian Vincent. Academic Literacies approaches to Genre? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 347–361, 2010.
STREET, Brian Vincent. Dimensões “Escondidas” na Escrita de Artigos Acadêmicos. Perspectiva, v. 28, n. 2, p. 541–567, 2010.
STREET, Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. - 1. ed., Parábola Editorial, São Paulo, 2014.
STUMPF, Elisa Marchioro. Portuguese as an additional language for academic purposes: contributions from the academic literacies model to course design. Linguagem & Ensino, v. 24, n. 2, p. 317-331, abr.-jun. 2021. Disponível em: https://periodicos-old.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/19537. Acesso em: 16 jul. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Coordenação de Relações Internacionais. Planejamento estratégico de Internacionalização da UFPel. Pelotas: Coordenação de Relações Internacionais, 2018. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/crinter/files/2018/07/Planejamento-Estrat%C3%A9gico-de-Internacionaliza%C3%A7%C3%A3o-da-UFPel-vers%C3%A3o-final.pdf. Acesso em: 09 jul. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Conselho Coordenador do Ensino, da Pesquisa e da Extensão. Resolução nº 01/2020 do COCEPE, de 20 de fevereiro de 2020. Institui a Política Linguística da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Pelotas: Conselho Coordenador do Ensino, da Pesquisa e da Extensão, 2020. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/scs/files/2020/03/Res.-01.2020-Pol%C3%ADtica-Lingu%C3%ADstica-Institucional-da-UFPel.pdf. Acesso em: 09 jul. 2024.
VIGNOLI, Jacqueline Costa Sanches; FERRARINI-BIGARELI, Marlene Aparecida; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Letramentos acadêmicos: repertórios de percepções de gestores de universidades públicas paranaenses e experiências prático-investigativas. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 37, n. 3, p. e202155381, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/bMpHZ3X3KrmCjKGRts6cBch/. Acesso em: 03 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





