Reading and text comprehension activities: an analysis of imperative verbs and interrogative pronouns in texbooks from a Portuguese Language collection
DOI :
https://doi.org/10.5281/zenodo.10277951Résumé
The textbook is the main teaching tool in Portuguese language classes. The present study seeks to describe and to analyze reading and the text comprehension exercises of two textbooks, one from the 6th grade and the other from the 9th grade, based on theories Applied Linguistics and Text Linguistics. For this analysis, fourteen narrative texts present in the books were selected and analyzed as to how the comprehension questionnaires are structured, checking how the words used to ask questions interfere in the skills that are developed or expected for the students in a classroom. The following aspects were highlighted: the importance of complementing more systematic and reflective exercises, the implementation of a more structured sequence of the exercises, the expansion of oral activities in the classroom, and also the importance of teaching linguistic elements for the promotion of understanding based on language and its use.
Téléchargements
Références
BRASIL/MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais – Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BUNZEN, C. Livro didático de língua portuguesa: Um gênero do discurso. 2005. 168 f. Dissertação. (Mestrado em Ensino/Aprendizagem de Língua Materna) Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Disponível em: . Acesso em: 15 jun. 2020.
CAFIEIRO, D.; et al. Organização de Carla Viana Coscarelli. Leituras sobre a leitura: passos e espaços na sala de aula. 1ª ed. Belo Horizonte: Vereda, 2013.
DINIZ, L. G. Entre o obrigatório e o proibido: a literatura e o leitor em livros didáticos de língua portuguesa para o Ensino Médio. 2012. 145 f. Dissertação. (Mestrado em recepção e práticas de literatura) Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: Acesso em: 16 jun. 2020.
FUZA, A. F.; MENEGASSI, R. J. Ordenação e sequenciação de perguntas de leitura: proposta de trabalho para crônica e pintura no livro didático. Alfa. São Paulo, v. 63, n. 3, 2019. Disponível em: [https://doi.org/10.1590/1981-5794-1911-8]. Acesso em: 15/06/2020.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
JOLY, M. C. R. A.; CANTALICE, L. M.; VENDRAMINI, C. M. M. Evidências de validade de uma escala de estratégias de leitura para universitários. Interação em Psicologia. Curitiba, v. 8, n. 2, 2004. Disponível em: [http://dx.doi.org/10.5380/psi.v8i2.3262]. Acesso em: 15/06/2020
KLEIMAN, Â. Oficina de Leitura: teoria e prática. 11ª ed. Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2007.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
____. O texto e a construção dos sentidos. 9ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2006.
____. Escrever e argumentar. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.
LINS, M. A. C. Atividades do portal do professor e o desenvolvimento do letramento digital: uma análise de sugestões de aula de gêneros digitais. 2017. 141 f. Dissertação. (Mestrado em Letras) Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. Disponível em: acesso em 16 jun. 2020.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARTINS, I. M. S.; SILVA, A. da. A formação de leitores através dos Livros Didáticos. 2019. 32 f. Relatório de Iniciação Científica. Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
MIRANDA, F. D. S. S.; PRINCIPE, G. S. Debate oral, multimodalidade e escola: problemáticas e possibilidades no ensino de gêneros orais por meio do modelo da sequência didática. D.E.L.T.A. São Paulo, v. 33, n. 4, 2017. Disponível em: [https://doi.org/10.1590/0102-445076053913104446]. Acesso em: 15/06/2020
PIETRI, É de. Práticas de leitura e elementos para atuação docente. 1ª ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 1ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Revista Letras Raras 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.