The scientific dissemination of grammatical studies of Indigenous languages and their contribution to metalinguistic awareness

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15708036

Palavras-chave:

Scientific dissemination, Indigenous languages, Grammatical studies, Scientific literacy, Metalinguistic awareness

Resumo

The central goal of this paper is to argue that the scientific dissemination of grammatical studies on Indigenous languages can promote the development of metalinguistic awareness among Portuguese speakers in their native language. In this sense, the text is propositive in nature; that is, based on our reflection, we establish suggestions for a research agenda and practical actions aimed at the popularization of grammatical studies. The article follows the following structure: initially, we address the scientific dissemination of Linguistics in the Brazilian context. Next, we discuss aspects of phonology, morphology, syntax, and semantics, based on data from four Indigenous languages: Makuxi (Karib), Kaingang (Macro-Jê), Ticuna (isolate), and Karitiana (Tupi). Once this stage is completed, we move on to demonstrate how to promote popularization. To stimulate reflection on language, we propose two dissemination strategies: one activity to be carried out in the classroom and one social media post aimed at popularizing linguistics. Through the combination of these stages, we propose that, as linguists, we incorporate the goal of developing metalinguistic awareness into our field’s science communication strategies. Thus, we argue that a study such as this, which aims to disseminate grammatical studies on Indigenous languages to develop the metalinguistic awareness of Portuguese speakers in their native language, can contribute to the population’s scientific literacy and to the educational context, especially in relation to writing.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Vitor Hochsprung, Universidade Federal de Santa Catarina

Vitor Hochsprung is a PhD candidate at Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-Santa Catarina, Brazil. He is a master in Linguistics and his main area of research is Popularization of Theoretical Linguistics.

Luciana Sanchez Mendes, Universidade Federal Fluminense

Luciana Sanchez Mendes is a professor at Universidade Federal Fluminense, Niterói-Rio de Janeiro, Brazil. She is a PhD in Linguistics and her main areas of research are Formal Semantics and description of under-represented languages spoken in Brazil.

Referências

ANTONO, G., MAKUSI, F. F. M.; COSTA, I.C.; LIMA, S. Pluractionality of events in Macuxi: a morpho-syntactic and semantic analysis. Languages, v. 8, n. 4, 225, p. 1-16, 2023.

BARONAS, R. L. Da necessidade premente de se cometer uma política de divulgação científica qualificada dos trabalhos da lingüística do Brasil. Revista da Anpoll, v. 1, n. 29, 2010.

BAUMGARTEN, M. Divulgação e Comunicação pública de Ciência e Tecnologia. IV Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade. In: Anais do IV Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade, Curitiba, 2011, p. 1 – 9.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1 (esp), p. 1-12, 2010.

CAGLIARI, L.C. Aspectos Teóricos da Ortografia. In: SILVA, M. (org.) Ortografia da Língua Portuguesa: história, discurso, representações. São Paulo: Contexto, 2009.

CARVALHO NETO (ATCHIGÜCÜ), D. Formas linguísticas em Ticuna de apontar e conhecer: narrativas e prática escolar. Dissertação de Mestrado em Linguística e Línguas Indígenas, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

CRISTOVÃO, V. L. L.; FERREIRA, L.; CARDOSO, I.; PEREIRA, L.; AMBRÓSIO, S. Uma cartografia da divulgação científica em ciências da linguagem no Brasil e em Portugal. DIACRÍTICA, Vol. 37, n.º 1, 2023, p. 284–309. DOI: doi.org/10.21814/diacritica.5400

CUNHA, C. M. Um estudo de fonologia da língua Makuxi (Karib): Interrelações das teorias fonológicas. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, 2004.

D'ALMEIDA, D. H. S; HOCHSPRUNG, V.; GUESSER, S.; QUAREZEMIN, S. O redobro pronominal no final de sentenças na fala manauara: estratégias de divulgação científica e popularização da linguística. In: OLIVEIRA, L. C. et al (org.). Letras Pós-Humanas: Linguística e Ensino de Línguas como Questão. Campinas: Pontes Editores, 2024.

DE CONTO, L.; SANCHEZ-MENDES, L.; RIGATTI, P. C. Quando o falante faz Linguística. Cadernos de Linguística, v. 3, n. 2, p. e653-e653, 2022.

DURANT, J. O que é Alfabetização Científica? In MASSARANI, L.; TURNEY, J.; MOREIRA, I. de C. (Org.) Terra incógnita: a interface entre ciência e público. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, UFRJ, Casa da Ciência, Fiocruz, 2005.

FARACO, C. A. Carlos Alberto Faraco. In: XAVIER, A. C.; CORTEZ, S. (Orgs.) Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da linguística. São Paulo: Parábola, 2023.

FRANCHETTO, B. A guerra dos alfabetos: os povos indígenas na fronteira entre o oral e o escrito. MANA, v. 14, n. 1, p. 31-59, 2008.

FRANCHETTO, B. (ed.) Revista LinguiStica, n. 13, v. 1, 2017.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 9, p. 5-45, 1987.

FRANCHI, C. A. Criatividade e gramática. In: FRANCHI, C. A.; NEGRÃO, E.; MULLER, A. L. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola, 2006. p. 34-101.

GAWNE, L.; MCCULLOCH, G. Communicating about linguistics using lingcomm‐driven evidence: Lingthusiasm podcast as a case study. Language and Linguistics Compass, v. 17, n. 5, 2023.

GOMES, A.P.; SANCHEZ-MENDES, L. Para Conhecer Semântica. São Paulo: Contexto, 2018.

HOCHSPRUNG, V. Divulgação científica: notas sobre a popularização da linguística na internet e na sala de aula. In: SILBALDO, M. Ensino de línguas: propostas e relatos de experiência. São Paulo: Bluscher, 2023.

HOCHSPRUNG, V. O ‘big brother brasil ’como ponto de partida para a divulgação científica e a popularização da linguística. Revista do EDICC-ISSN 2317-3815, v. 9, 2023.

HOCHSPRUNG, V. A consciência sintática de professores a respeito do sujeito do português brasileiro. Dissertação de mestrado. Florianópolis: UFSC, 2022.

HONDA, M. et al. On promoting linguistics literacy: Bringing language science to the English classroom. In: DENHAM, K; LOBECK, A. (Eds.). Linguistics at school: language awareness in primary and secondary education. Cambridge University Press, 2010. p. 175-188.

LABOV, W. The social stratification of English in New York City. Arlington, VA: Center for Applied Linguistics, 1966.

LIMA, S. O. Plurality and distributivity in Juruna: some considerations about verbal cumulativity. In: 4th Conference on the Semantics of Underrepresented Languages in the Americas, 2007, São Paulo. UMOP 35: Proceedings of the 4th Conference on the Semantics of Underrepresented Languages in the Americas. Amherst: UMOP Publications, 2007.

LYNNE MURPHY, M. Blogging and microblogging linguistics for the lay reader. In: PRINCE, H. MCINTYRE, D. (Eds.) Communicating Linguistics. Routledge, 2023. p. 38-48. MAIA, M. (org.). Psicolinguística e Metacognição na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2019.

MARTIN, L. "Eskimo words for snow": A case study in the genesis and decay of an anthropological example. American Anthropologist n. 88, v. 2, jun., p. 418-423, 1986.

MOORE, D. Línguas indígenas. In: MELLO, H.; ALTENHOFEN, C.; RASO T. (orgs.) Os contatos linguísticos no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2011. p. 217-239.

MÜLLER, A.; STORTO, L.; COUTINHO-SILVA, T. Número e a Distinção Contável-Massivo em Karitiana. Revista da Abralin, v. 5, p. 185-213, 2006.

MÜLLER, A.; SANCHEZ-MENDES, L. Pluractionality in Karitiana. In: GRøNN, A. (ed.) Proceedings of SuB12, Oslo, 2007, p. 442-454.

MÜLLER, A.; SANCHEZ-MENDES, L. Pluractionality: the phenomenum, the issues and a case study. In: GUTZMANN, D.; MATTHEWSON, L.; MÉIER, C.; RULLMANNM H.; ZIMMERMANN, T. E. (eds.) The Wiley Blackwell Companion to Semantics. Oxford: Wiley, 2021.

NASCIMENTO, M. Evidencialidade em Kaigang: descrição, processamento e aquisição. Tese de Doutorado, UFRJ. 2017.

OTHERO, G. A. Mitos de Linguagem. São Paulo: Editora Parábola, 2017.

OTHERO, G. A.; FOLHARINI, L. Linguística como Ensino de Ciências. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 66, p. 1-12, 2024.

PILATI, E. Aprendizagem Linguística Ativa: da teoria à gramaticoteca. Campinas: Pontes Editores, 2024.

PULLUM, G.K. Topic...Comment. Natural Language and Linguistic Theory 7, p. 275–281, 1989.

RAPOSO, C.A.; CRUZ, SOUSA, M.O. Dicionário da Língua Makuxi. 2. ed. rev. ampl. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.PARTEE, B.; BACH, E.; KRATZER, A. Quantification: A Cross-Linguistic Perspective. Amherst: UMass, 1987.

PIRES DE OLIVEIRA, R.; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. Petrópolis: Vozes, 2016.

PIRES MARTINS, R. Políticas públicas de popularização da ciência no Brasil: perfil de atividades realizadas de 2003 a 2015 por meio do CNPq e intersecções entre ciência, educação e desenvolvimento territorial sustentável. Dissertação (Mestrado). Matinhos: UFPR-Litoral, 2018

RODRIGUES, A.D. Línguas Indígenas: 500 anos de descobertas e perdas. DELTA. V.9, n.1, p. 83-103, 1993.

RODRIGUES, A.D. Sobre as línguas indígenas e sua pesquisa no Brasil. Ciência e Cultura, v. 57. N. 2, p. 35-38, 2005.

SAMPAIO, T. O. M. Onde estão os Linguistas na Divulgação Científica Brasileira?. Revista do EDICC-ISSN 2317-3815, v. 5, 2018.

SAMPAIO, T. A importância da divulgação científica da Linguística e entrevista com o canal Enchendo Linguística. Revista Linguística Rio, 3(1), 2017.

SANCHEZ-MENDES, L. Número Verbal. In: MÜLLER, A.; STORTO, L. (Orgs.). Material de Apoio ao Estudo da Gramática da Língua Karitiana. São Paulo: Paulistana, 2017. p. 9-18.

SANCHEZ-MENDES, L. Contribuições da Semântica Formal para o ensino de língua materna: o componente semântico como elo entre gramática e texto/discurso. In: FERREIRA, L. F.; FRUTOS, L.; COELHO, O. (orgs.) Jornada pelos significados: contribuições de Ana Müller para a semântica. Campinas, Pontes Editores, 2024. p. 145-178.

SANDALO, F. Conjunto de problemas 5: Formação de substantivos plurais em Kadiwéu. In: LARSON, R.; HONDA, M. Ensino de Língua(s) como ciência da Educação Básica (Curso). XXV Instituto da Abralin, Curitiba, 2023.

TECARI NETO, A. Constituência sintática, ambiguidade estrutural e aula de português: o lugar da teoria gramatical no ensino e na formação do professor. Working papers em Linguística, v. 18, n. 2, p. 129-152, 2017.

TREULIEB, L. Menu de ideias: Como fazer divulgação científica nas novas mídias das universidades? Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação (USCS), 2020.

Downloads

Publicado

29-05-2025

Como Citar

HOCHSPRUNG, Vitor; MENDES, Luciana Sanchez. The scientific dissemination of grammatical studies of Indigenous languages and their contribution to metalinguistic awareness. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 2, p. e6512 , 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15708036. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/6512. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

n. 2 - 2025 - Dossiê: Divulgação/popularização da ciência linguística

Artigos Semelhantes

1 2 3 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.