Venezuelans in brazilian schools: reflections and strategies from plurilingual education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10729940
Palavras-chave: Education, Pluralistic approaches, Multilingualism, Migration, Venezuelan diaspora

Resumo

The article addresses the issue of migration in education by conducting a theoretical overview of pluralistic approaches and intercultural education. We explore both notions using various theoretical and analytical contributions from the fields of linguistic and intercultural education (Silva, 2010; Candelier, 2013; Candau, 2013; Russo; Borri-Anadon, 2019; Puh, 2020; Friedrich; Melo-Pfeifer; Ruano, 2021) and discuss their implementation at an educational institution attended by Venezuelan migrants. We present and analyze two didactic actions conducted in a public school in João Pessoa, in the Brazilian Northeast, within the framework of doctoral research and the university extension program MOBILANG UFPB: mobility, citizenship, and plurilingualism. Considering these didactic experiences, we highlight the need to conceive and build a model of an intercultural and plurilingual school from an interdisciplinary and articulated perspective that encompasses studies on culture, language, education, and diversity. We emphasize the need for public policies and pedagogical actions that value the linguistic and cultural repertoires of migrant students in schools.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Daniel Guillermo Gordillo Sánchez, Federal University of Paraíba

Ph.D. in Education from the Federal University of Paraíba. Anthropologist and Bachelor in Letters. Researcher and teacher in the areas of language teaching (Spanish/Portuguese), intercultural education, and international migration.

Angela Maria Erazo Muñoz, Federal University of Paraíba

Ph.D.  in Language Sciences, specializing in linguistics and didactics from the University of Grenoble – Alpes, France. Currently, she is an adjunct professor at the Federal University of Paraíba in the Department of Intercultural Mediations, DMI, teaching classes for the bachelor’s degree in foreign Languages Applied to International Negotiations.

Referências

AGENCIA DE LA ONU PARA LOS REFUGIADOS – ACNUR. Venezuela situation. 2022. Disponível em: <https://www.unhcr.org/venezuela-emergency.html>. Acesso em 27/02/2023.

ARANGO, Joaquín. La explicación teórica de las migraciones: luz y sombra. Migración y desarrollo, n. 001, p.1-30, oct., 2003. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/660/66000102.pdf>. Acesso em 06/07/2022//

AZEVEDO, Ana Paula; BARRETO, Ketlin. A migração infantil e o acesso à educação básica de crianças migrantes em solo brasileiro. TraHs, n. 6, p.86-102, 2020. Disponível em: <https://www.unilim.fr/trahs/2368>. Consultado en 06/02/2022.

BARLETT, Lesley; RODRIGUEZ, Diana; OLIVEIRA, Gabriela. Migração e educação: perspectivas socioculturais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1153-1171, dez. 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201508144891>. Acesso em : 06/03/2022.

BILLIEZ, Jacqueline; TRIMAILLE, Cyril. Plurilinguisme, variations, insertion scolaire et sociale. Langage et société, 98, 105-127, 2001. DOI: https://doi.org/10.3917/ls.098.0105.

CANCLINI, Néstor García. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2015.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio (org.). Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Editora Vozes, 2013, pp.13-37.

CANDELIER, Michel (org.). MAREP. Un marco de referencia para los enfoques plurales de las lenguas y de las culturas, competencias y recursos. Estrasburgo: Centro Europeo de Lenguas Modernas del Consejo de Europa, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/3SZid0K>. Acesso em: 07/08/2022.

CARINHAS, Raquel; ARAÚJO E SÁ, Helena; MOORE, Danièlle. Mi calle favorita: a reconstrução multimodal da paisagem da Ciudad Vieja de Montevideu num projeto plurilíngue entre a escola, os museus e as famílias. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 4, p. 1059–1086, 2020. DOI: 10.14393/DL44-v14n4a2020-2.

DIEZ, María Laura. Experiencias formativas y migración latinoamericana: aportes de la etnografía a una perspectiva intercultural en educación. Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 38, n. 4, p. 01-21 out./dez. 2020. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67056>. Acceso em: 05/04/2022.

ERAZO MUNOZ, Angela. Comunicación plurilingüe en la educación: Una aproximación etnográfica de la intercomprensión en ambientes universitarios. 1. ed. Blue Mounds, Wisconsin: Deep University Press, 2020. v. 1. 328p.

FERREIRA L. C.; PERNA, C.; Gualda, R.; LEURQUIN, E. V. L. F. (Orgs.). Língua de acolhimento: experiências no Brasil e no mundo. Belo Horizonte: Mosaico Produção Editorial. 2019.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. A economia de Roraima e o fluxo venezuelano [recurso eletrônico]: evidências e subsídios para políticas públicas. 2020. Disponível em: <https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2020/02/FGV-DAPP-2020-A-economia-de-Roraima-e-o-fluxo-venezuelano_compressed.pdf>. Acesso em: 08/02/2023.

GARCIA, Ofelia; OTHEGUY, Ricardo. Plurilingualism and translanguaging: commonalities and divergences. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, v.23, 2019, pp.17-35. DOI: 10.1080/13670050.2019.1598932.

GLOBO. Após ataques de brasileiros, 1,2 mil venezuelanos deixaram o país, diz Exército. Disponível em: <http://glo.bo/2OWKdA3>. Acesso em: 08/07/2023.

CONSEJO DE EUROPA. MCER - Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, MEFP/ Instituto Cervantes, 2002.

CONSEJO DE EUROPA. MCER - Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Madrid, MEFP/Instituto Cervantes, 2021.

MASSEY, Douglas; ARANGO, Joaquin; GRAEME, Hugo; KOUAOUCI, Ali; PELLEGRINO, Adela; TAYLOR, Edward. Theories of International Migration: a Review and Appraisal. Population and Development Review, v. 19, n. 3, p. 431-466, sep., 1993.

MELO-PFEIFER, Silvia; FRIEDRICH, Tatyana e RUANO, Bruna. Direito à educação linguística de alunos migrantes e refugiados: reflexões sociopolíticas, sociolinguísticas e educativas em torno dos casos brasileiro e alemão. Arquivos analíticos de políticas educativas, vol. 29, n. 70. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.5711.

PEIXOTO, João. As Teorias Explicativas das Migrações: Teorias Micro e MacroSociológicas. SOCIUS Working Papers, n.11, p. 1-36. 2004. Disponível em: <https://socius.rc.iseg.ulisboa.pt/publicacoes/wp/wp200411.pdf>. Acesso em: 04/07/2022.

PLANO NACIONAL DE INTERIORIZAÇÃO - PNI. A estratégia de interiorização. Disponível em: <http://aplicacoes.mds.gov.br/snas/painel-interiorizacao/>. Acesso em: 03/12/2022.

PORTES, Alejandro; DEWIND, Josh. Un diálogo transatlántico: el progreso de la investigación y la teoría en el estudio de la migración internacional. In: PORTES, Alejandro & DEWIND, Josh, (coords.). Repensando las migraciones: nuevas perspectivas teóricas y empíricas. México, D.F.: Universidad Autónoma de Zacatecas, 2006. p. 7-31.

PUH, Milan. “Tudo junto e misturado?”: as contribuições e os limites do multiculturalismo no ensino de línguas. El toldo de Astier, ano 11, nº. 20-21, julho de 2020. p. 415-43. Disponível em <http://www.eltoldodeastier.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero20/pdf/Puh.pdf>. Acesso em: 02/01/2022.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Gestión pública intercultural: pueblos originarios y Estado. La Paz: Central Gráfica S.R.L, 2008.

RODRIGUES, Leda; SOARES, Cybele; MIYAHIRA, Elbio; CUNHA, Marinaldo; MOLINARI, Simone. Migração contemporânea e educação. Cadernos Ceru, v. 25, n.1, p. 225 – 240. 2004. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p225-240>. Acesso em: 06/07/2022.

R4V – PLATAFORMA REGIONAL DE COORDENAÇÃO INTERAGENCIAL PARA REFUGIADOS E MIGRANTES DA VENEZUELA. América Latina y el Caribe, Refugiados y Migrantes Venezolanos en la Región – Enero 2023. 2023. Disponível em: < https://bit.ly/3ZxYdVw>. Acesso em: 02/01/2023.

R4V- PLATAFORMA REGIONAL DE COORDENAÇÃO INTERAGENCIAL PARA REFUGIADOS E MIGRANTES DA VENEZUELA. RMNA 2022 - Análise de Necessidades de Refugiados e Migrantes (Regional e Capítulo Brasil). 2022. Disponível em: <https://bit.ly/3mEKyxv>. Acesso em: 04/07/2022.

RUANO, Bruna; CURSINO, Carla. Multiletramentos e o second space no ensino-aprendizagem de PLAc: da teoria à prática. In: FERREIRA L. C.; PERNA, C.; Gualda, R.; LEURQUIN, E. V. L. F. (Orgs.). Língua de acolhimento: experiências no Brasil e no mundo. Belo Horizonte: Mosaico Produção Editorial. 2019.

RUSSO, Kelly; BORRI-ANADON, Corina. Interculturalidade e inclusão na educação no Brasil e no Quebec: diferentes concepções, semelhantes desafios. Educação, Cultura & Comunicação, v.11, n.3, 2019, p.24-51. DOI: 10.12957/periferia.2019.45645

SANCHEZ, Daniel. A migração venezuelana da perspectiva da educação e da escola: uma revisão inicial da literatura. In: XXV EPEN, Faculdade de Educação da UFBA; ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020. Anais eletrônicos... Caxambu, 2020, p. 1-6. Disponível em: <https://bit.ly/3JrFLsa>. Acesso em: 06/07/2022

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SILVA, Tadeu Tomaz da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

VEIGA-NETO, Alfredo. Pensar a escola como uma instituição que pelo menos garanta a manutenção das conquistas fundamentais da Modernidade. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). A Escola tem futuro? Entrevistas. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, pp. 103-126.

Publicado em

29 de fevereiro de 2024

Como Citar

SÁNCHEZ, D. G. G. .; MUÑOZ, A. M. E. Venezuelans in brazilian schools: reflections and strategies from plurilingual education. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. e2227, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10729940. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2227. Acesso em: 1 maio. 2024.

Seção

n.1 - 2024 - Dossiê: Estudos linguísticos e literários