Reading of the short story Viagem aos seios de Duília, by Aníbal Machado: a teaching proposal

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14542552
Palavras-chave: Literature teaching, Basic sequence, Short stories reading, Readers' development

Resumo

For a long period of time, teaching literature in the Brazil’s high school was restricted to the historicity of literary movements and biographies of considered known authors in the academic field, in a decontextualized and demotivating manner. Although the literature’s recognized, over the decades, as indispensable in the classroom, it is common to perceive the reality that literary texts reading took place in the background of school environments’, due to the teacher's lack of knowledge about how to teach literature and literary reading. In that context, studies and methodological proposals become relevant to make possible the formation of literature readers. Considering that, the target of the article is to present a reading activity proposal for the short story Viagem aos seios de Duília, by Aníbal Machado – Journey to Duília’s Breasts, as the literal translation – to be applied in a second-year of the high school classes. The proposal is based on the basic sequence model developed by Cosson (2016), on reflections by authors such as Aguiar & Bordini (1993) and Aguiar (1996) which includs methodological alternatives for reader’s development. We believe that this study can contribute to the teaching of literature in the schools, to recognize the importance of elements that promote the development of autonomous literary readers, motivating and expanding students’ horizons regarding the ways of reading texts and their perception of the world.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AGUIAR, Vera Teixeira. O leitor competente à luz da teoria da literatura. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 124, v. 5/6, p. 23-34, jan./mar. 1996.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura e formação do leitor: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução de Mary del Priore. Brasília: Editora UNB, 1994.

COSSON, Rildo. A prática da leitura literária na escola: mediação ou ensino? Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 26, n. 3, p. 161-173, set./dez. 2015

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

ECO, Umberto. Sobre algumas funções da literatura. In: Sobre a literatura. 2ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

CUNHA, Fausto. Aníbal, o bom. In: MACHADO, Aníbal. Seleta em prosa e verso de Aníbal Machado. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL, 1974. p.x-xiii.

FILIPOUSKI, Ana Maria Ribeiro. Para que ler literatura na escola? In:______. Teorias e fazeres na escola em mudança. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2005.

GAUTHIER, Clemont. O século XVII e o problema do método no ensino ou o nascimento da pedagogia. In: GAUTHIER, Clemont; TARDIF, Maurice (org.). A pedagogia: teorias e práticas da antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes. 2014.

GOTLIB, Nádia Batella. Teoria do conto. São Paulo: Ática, 1985.

MACHADO, Anibal. Viagem aos seios de Duília (1959). In: A morte da porta estandarte e Tati, a garota e outras histórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 1977.

MACHADO, Maria Clara. Eu e o teatro. Rio de Janeiro: Agir, 1991.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Tradução de Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

PAULINO, Graça. Algumas especificidades da leitura literária. In: MACHADO, Maria Zélia Versiani; PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça. (Orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2005.

SILVA NETO, Antônio Leão da. Dicionário de filmes brasileiros. São Paulo: A. L. Silva Neto, 2002.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

ZILBERMAN, Regina. A escola e a leitura da literatura. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tania M. K. (Org.). Escola e Leitura: velhas crises, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

UOL Notícias. Casal de idosos se reencontra após 50 anos e celebra casamento no Ceará. UOL Notícias, 22 mar. 2021. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2021/03/22/casal-idosos-reencontro-casamento-ceara.htm. Acesso em: 15 jul. 24.

TITÃS. Epitáfio. Letras.mus.br, [s.d.]. Disponível em: https://www.letras.mus.br/titas/48968/. Acesso em: 15 jul. 24.

CANAL FRED GLORIA. Viagem aos seios de Duília. YouTube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QzLlV_TnJJg&t=9s. Acesso em: 15 jul. 24.

BRAINLY. Tirinha de Mafalda sobre o trabalho e a vida. Brainly, [s.d.]. Disponível em: https://brainly.com.br/tarefa/26098015. Acesso em: 15 jul. 24.

Downloads

Publicado em

23 de dezembro de 2024

Como Citar

CORDEIRO, L. P. .; SANTOS, A. S. . Reading of the short story Viagem aos seios de Duília, by Aníbal Machado: a teaching proposal. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 4, p. e4987, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14542552. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/4987. Acesso em: 26 dez. 2024.

Seção

n. 4 - 2024 Dossiê: Literatura comparada e ensino de literatura