Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5281/zenodo.8302229
Mots-clés : Multiliteracies, Digital technologies, Textual genres, Teaching

Résumé

Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of multiliteracy pedagogy, and digital technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Neide Araujo Castilho Teno, Universidade Estadual de Mato Grosso Do Sul - UEMS

Senior Researcher at the Professional Master's Program in Letters– PROFLETRAS, and the Academic Master's Program in Letters at the State University of Mato Grosso do Sul - UEMS/Dourados/Campo Grande. Research project coordinator: (Multi) Literacy and Textual and/or Discursive Genres: Contributions to Language Teaching and Learning in Digital Times (Propp/UEMS). 

Alessandra Risalde Dias, Universidade Estadual de Mato Grosso Do Sul - UEMS/Dourados/Campo Grande

Master's student in Letters at the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS/Campo Grande). 

Rosely Brum Ojeda, Universidade Estadual de Mato Grosso Do Sul - UEMS/Dourados/Campo Grande

Master's student in Letters at the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS/Campo Grande). 

Références

BAKHTIN, Mikhail Os gêneros do discurso. In: ECO, BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 279-326

BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros introdutórios em livros acadêmicos. Tese de Doutorado. CAC, UFPE, Recife: O autor, 2006.

BONINI, Adair. Veículo de comunicação e gênero textual: noções conflitantes. D.E.L.T.A., v. 19, n. 1, p. 65-89, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0102-4450&lng=pt&nrm=iso.

BONINI, Adair. Gêneros Textuais/Discurso: o conceito e o fenômeno. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; NASCIMENTO, Elvira Lopes (org.). Gêneros textuais: teoria e prática. Londrina: Moriá, 2004. p. 03-17

BONINI, Adair. Mídia/suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. RBLA , Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa. Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. 2 ed. São Paulo: EDUC, 2012.

COSCARELLI, Carla Viana ; RIBEIRO, Ana Eliza. (Orgs.). Letramento digital. Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In: COPE, Bill ; KALANTZIS, Mary. (Eds.) Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2000 [1996].

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; FERREIRA, Márcia, H. M. Alfabetização e Letramento em contextos digitais: Pressupostos de avaliação aplicados ao software Hagá Quê - In: RIBEIRO, Ana Elisa , VILELA, Ana Maria Nápoles, SOBRINHO, Jerônimo Coura , SILVA, Rogério Barbosa da. (Orgs.). Linguagem, tecnologia e educação. São Paulo: Editora Peirópolis. 2010.

KLEIMAN, A. (Org.). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: a grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

LEMKE, Jay L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Campinas. v. 49, n. 2, Dec. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009. Acesso 2022.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Ed. 34, 1997.

MARCUSCHI, Luiz. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Universidade Federal de Pernambuco. Texto da Conferência pronunciada na 50ª Reunião do GEL – Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, USP, São Paulo, 23-25 de maio de 2002

MARCUSCHI, Luiz. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna. Raquel. BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Orgs.). Gêneros textuais & Ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003. p. 19-36.

MARCUSCHI, Luiz. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: Hipertexto e Gêneros Digitais. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004.

MARCUSCHI, Luiz. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial,2008.

PINHEIRO, Rita Cassia Machado. A produção escrita na escola: o computador como ferramenta pedagógica. In: ARAÚJO, Júlio Cesar e DIEB, Messias. (orgs). Linguagem e Educação: fios que se entrecruzam na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

PONTARA, Claudia Lopes, & CRISTOVÃO, Vera Lucia. Lopes. Gramática/análise linguística no ensino de inglês (língua estrangeira) por meio de sequência didática: uma análise parcial. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 33(3).2017 .

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB University Press, v. 9 n. 5, out. 2001.

SIMÕES, Alex Caldas. A configuração de gêneros multimodais: um estudo sobre a relação gênero-suporte nos gêneros discursivos tira cômica, cartum, charge e caricatura. Dissertação de Mestrado, DLA – UFV: 2010.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

TÁVORA, Antonio Duarte Fernandes. Construção de um conceito de suporte: a matéria, a forma e a função interativa na atualização de gêneros textuais. Tese de doutorado. Fortaleza: UFC, 2008.

RIBEIRO, Ana Elisa F. Navegar lendo, ler navegando: Aspectos do Letramento Digital e da Leitura de Jornais. 2008. 243f. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras, Belo Horizonte.

RIBEIRO, Ana Elisa ; NOVAIS, Ana Elisa Costa (Orgs.) Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2014.

RIBEIRO, Ana Elisa F. Tecnologias na educação: questões e desafios para a produção de sentidos. Revista Práticas de Linguagem, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, Juiz de Fora, v. 4, n. 2, p. 152-158, jul./dez. 2014.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. (org.). Escola@ conect@d@: Multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SILVA, Obdália Santana Ferraz . (Org.). Educação,(Multi)letramentos, e Tecnologias: tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2019, v. 1, p. 39-49.

STREET, Brian Vicent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

XAVIER, Antonio Carlos Santos. Letramento digital e ensino. In: SANTOS, Cami Ferraz; MENDONÇA, Marcia (Org.). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 133-148.

Publiée

août 31, 2023

Comment citer

TENO, N. A. C. .; DIAS, A. R. .; OJEDA, R. B. . Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 2, p. 121–132, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8302229. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/995. Acesso em: 21 nov. 2024.

Rubrique

Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação