Literary reading in a Brazilian Portuguese textbook: a dialogical approach

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5281/zenodo.10278478
Mots-clés : Literary reading, Textbook, Literature teaching

Résumé

One of the main objectives of Basic Education is to contribute to the development of literary readers. However, trails that bring us closer to this purpose are still challenging. In this article, we intend to discuss and reframe the notion of literary reading in order to problematize its practice in a textbook. We are theoretically based on The Bakhtin Circleand literature teaching researchers, such as Zilberman (2016) and Rezende (2013). The analysis will be based on the Dialogical Discourse Analysis methodological framework, and the analytical focus falls on the first chapter of the High School textbook Se liga na língua. The results suggest the existence of frictions between dialogical literary reading practices and traditional views on teaching literature. Above all, the lack of an approach to the aesthetic dimension is evident in the textbook, as the activities seem to ignore the processes of interpenetration, i.e., the act of experiencing other realities, objectifying the experience and perceiving the transfiguration of reality through reading.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Marcel Alvaro de Amorim, Federal University of Rio de Janeiro

Marcel Alvaro de Amorim is Lecture in English and Portuguese at the Federal Institute of Rio de Janeiro.
He is also Associate Lecture in Applied Linguístics at the Federal University of Rio de Janeiro.

Débora Ventura Klayn Nascimento, Federal University of Rio de Janeiro

Débora Ventura Klayn Nascimento is a Portuguese Teacher at the Municipal Department of Education of
Duque de Caxias and Substitute Lecturer in Language and Literature Didactics and Teaching Practice at
the Federal University of Rio de Janeiro.

Maxwell Souza dos Santos, Federal University of Rio de Janeiro

Maxwell Souza dos Santos is an undergraduate student at the Federal University of Rio de Janeiro. He is
also a member of the Literacy Practices at the Teaching-and-Learning of Languages and Literature (PLELL) research group.

Références

AMORIM, M. A. de. Literatura, adaptação e ensino: uma proposta de leitura. In: GERHARDT, A. F. L. M; AMORIM, M. A. de; CARVALHO, A. M. Linguística aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes Editores, 2013, p. 231-262.

AMORIM, M. A. de.; SILVA, T. C. da. O ensino de literaturas na BNCC: discursos e (re)existências possíveis. In: AMORIM, M. A. de; GERHARDT, A. F. L. M. (Orgs.) A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 153-179.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. Ed. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BRAIT, B. Linguagem e identidade: um constante trabalho de estilo. Trabalho, Educação e Saúde, 2(1): 185-201, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília: MEC, 2000.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas cidades; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011[1970]. pp. 171-193.

FUNKE, C. DEL TORO, G. O labirinto do Fauno. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.

FAUCONNIER, G; TURNER, M. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books, 2002.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

LANGLADE, G. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In: ROUXEL, A. LANGLADE, G. e REZENDE, N. (orgs.) Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura.15ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2013.

NASCIMENTO, D. V. K. Livro didático e leitura literária nos anos finais do ensino fundamental. Revista. Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 1, p. 119-145, 2019.

PINHEIRO, H. Reflexões sobre o livro didático de literatura. In: BUZEN, C; MENDONÇA, M. (Orgs.) Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006, p. 103-116.

REZENDE, N. L. de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER, FALEIROS, R. (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 99-112.

ROJO. R. Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA LOPES, L. P. (org.) Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 253-276.

SILVA, C. R. da. Da literatura como travessia: é possível ensinar literatura? In: LEURQUIN, E.; COUTINHO, F. Literatura e ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2019, p. 15-33.

SILVA, M. C. da. A leitura literária como experiência. In: In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER, FALEIROS, R. (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 51-65.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso - ADD. Domínios de lingu@gem, v. 10, n. 3, 2016.

VARGAS, D. A leitura integrativa e o ensino de leitura em livros didáticos de espanhol para os anos finais do ensino fundamental. Calidoscópio Vol. 16, n. 1, p. 48-65, jan/abr 2018.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

LAJOLO, M. A leitura literária na escola. In: LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2000, p. 11-16.

ORMUNDO, W; SINISCALCHI, C. Se liga na língua. Volume 1. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2016.

ZILBERMAN, R. A teoria da literatura nos bancos escolares. In: CECHINEL, A. (org.). O lugar da teoria literária. Florianópolis/Criciúma: Editora UFSC/EDIUNESC, 2016, p. 395-417.

ZOARA, F. (org.) Retratos da leitura o Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

Publiée

janvier 31, 2021

Comment citer

AMORIM, M. A. de; NASCIMENTO, D. V. K.; SANTOS, M. S. dos . Literary reading in a Brazilian Portuguese textbook: a dialogical approach. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 10, n. 1, p. 52–77, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.10278478. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2088. Acesso em: 22 nov. 2024.

Rubrique

Des articles

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice