Children's and Youth Literature for the Valorisation of Black Culture
DOI :
https://doi.org/10.5281/zenodo.10136025Résumé
Literature is a cultural product. We must be attentive to what is offered to students so that school and literature go together towards the construction of a human formation supported by values of respect for diversity, differences, and inclusion. This work aims to carry out a survey of books on children's literature, whose narratives meet the principles of a reading formation and attentive to Human Rights. Thus, we selected ten works that deal with themes related to Diversity and Inclusion to support the development of reading workshops aimed at children in the 1st segment of education. This descriptive, qualitative, and pedagogical study is defined as research that involves planning and implementing interferences (changes, pedagogical innovations) in primary schools in the 1st segment of education. The selection was made based on the titles and contents that the books dealt with ethnic-racial issues. As a product, we present an online catalogue with indications of literary works that contribute to the formation of the reader in the
perspective outlined here. We found that literature, in schools, can manage modes of rupture with discursive practices - real games - that naturalize modes of existence, excluding those that do not fit into these naturalized demands by certain discourses.
Téléchargements
Références
AGUIAR, V. T. de. Leitura literária para crianças brasileiras: Das fontes às margens. In: SOUZA, Renata Junqueira de; TAGLIARI, Berta Lúcia (Orgs.). Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 2011.
AMADO, J. Zumbi, o menino que nasceu e morreu livre. 1ª ed. São Paulo: Editora Ática Scipione, 2018.
ARAÚJO, D. C. de As relações étnico-raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 69, p. 61-76, maio/jun. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/v34n69/0104-4060-er-34-69-61.pdf Acesso em 08/11/2020
AZEVEDO, R. Formação de leitores e razões para a Literatura In SOUZA, Renata Junqueira de. (org.) Caminhos para a formação do leitor. São Paulo, DCL, 2004. Artigo disponível em: http://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Formacao-de-leitores1.pdf Acesso em 26/04/2020
AZEVEDO, R. Conto popular, literatura e formação de leitores. Revista Releitura. Publicação da Biblioteca Pública Infantil e Juvenil de Belo Horizonte. Abril, nº 21, 2007. Disponível em http://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Contos-populares.pdf Acesso em 26/04/2020.
BRITTO, L. P. Literatura, Conhecimento e Liberdade. In Nos caminhos da literatura/[realização] Instituto C&A; [apoio] Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil – São Paulo:Peirópolis, 2008.
CAMPOS, W. R. AMARILHA, M. Literatura Infantil Negra: uma discussão necessária. Revista Cátedra: PUC Rio. 2018. Disponível em http://revista.catedra.puc-rio.br/index.php/literatura-infantil-negra-uma-discussao-necessaria/ . Acesso em 10/11/2020
CHAMBERLIN, M. CHAMBERLIN, R. As panquecas de Mama Panya. 1ª ed. São Paulo: SM Editora, 2005.
COELHO, N. N. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 1.ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COSTA, M. M. da. Metodologia do Ensino da Literatura Infantil. Curitiba. Ibpex.2007
FREIRE, P. Cartas a Cristina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época; v. 23).
FREIBERGER, R. M. BERBEL, N. A. . A importância da pesquisa como princípio educativo na atuação pedagógica de professores de educação infantil e ensino fundamental. Cadernos de Educação, 2010, 37.
FUGANTI, L. (2005). A Ética como potência e a moral como servidão. Disponível em http://www.luizfuganti.com.br/escritos/textos/68-etica-como-potencia-e-moral-como-servidao?format=pdf. Acesso em 30 de abril de 2020.
GONÇALVES, H. de Abreu; Manual de metodologia da pesquisa científica. Editora: Avercamp; Edição: 1ª (2005)
GOUVÊA, M. C. S. de. Imagens do negro na literatura infantil brasileira: análise historiográfica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.1, p. 77-89, jan. /abr. 2005. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a06v31n1.pdf. Acesso em 20/08/2020.
GREGORIN FILHO, N. Literatura Infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. 1.ed. São Paulo: Melhoramentos, 2009.
LIMA, H. P. Histórias da Preta. 2ªed. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2005.
MACHADO, A. M. Histórias africanas. 1ª ed. São Paulo: Quinteto Editorial, 2018.
MACHADO, A. M. Menina bonita do laço de fita. 9ª ed. São Paulo: Editora Ática Scipione, 2011.
NEFRO, M. Gente de cor, cor de gente. 1ª ed. São Paulo: Quinteto, 2018.
NEVES, A. Obax. 1ªed. São Paulo: Brinque Book, 2010.
ONDJAKI. Ombela – A origem das chuvas. 1ªed. Rio de Janeiro: Pallas Míni, 2014.
PARREIRAS, N. Do ventre ao colo, do som à literatura. Livros para bebês e crianças. 1ª ed. Belo Horizonte: RHJ Editora, 2012
Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD. Educação 2019. Disponível em https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf Acesso em 15/07/2020
RAMPAZO, A. A cor de Coraline. 1ºed. Rio de Janeiro: Rocco Pequenos Leitores, 2017.
SACRISTÁN, J. G. A construção do discurso sobre a diversidade e suas práticas. In: ALCUDIA, R. et al. Atenção à diversidade. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2002. P. 13-38
SANDRONI, L. A década de 70 e a renovação da literatura infantil e juvenil. In Nos caminhos da literatura/[realização] Instituto C&A; [apoio] Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil – São Paulo:Peirópolis,2008.
SÁ, A. L. de. “Reconto”. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro Bregunci (Orgs.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, /Faculdade de Educação, 2014. Disponível: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/reconto, Acesso em: 09 março. 2020.
SILVA, L. C. da; SILVA K. O negro na literatura infanto-juvenil brasileira. Revista Thema. Volume 8, Número Especial. 2011. Disponível em:
http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/viewFile/106/54. Acesso em 20/08/2020
SILVEIRA, R. M. H.; KIRCHOF, E. R. Literatura infantil e educação: ensinando através de personagens diferentes. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 95, p. 41-52, jan./abr. 2016
TANAKA, B. A história de Chico Rei. 2ªed São Paulo: SM Editora, 2010.
WILLIAM, Rodney. Apropriação cultural. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 15ª ed. São Paulo: Global, 2003.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Revista Letras Raras 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.