Vestígios de Ópera dos mortos: princípios da gênese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16734450

Keywords:

crítica genética, arquivo, Ópera dos mortos, Autran Dourado

Abstract

This article aims to analyze the novel Ópera dos mortos (1967), by Autran Dourado, based on the methodological movement of genetic criticism, taking into account the methods incorporated in the production of a text. Thus, through documents found in Autran Dourado's personal archive – that is being organized in the Acervo dos Escritores Mineiros, located at the Federal University of Minas Gerais – as material for analysis and concepts based on genetic criticism – supported by Biasi's thoughts (2010), as well as Grésillon (2007), Hay (2007) e Salles (2006), the objective is to explore the genesis documents of Ópera dos mortos, in order to go through the process of construction of a work so relevant to brazilian literature. Given the above, genetic criticism presents itself as a method to articulate these questions in research into the writer's archive, which serves as an instrument capable of revealing writing practices, indicating new ways of perceiving the author and his creation.

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Author Biographies

Ana Clara Molina Ramos, Universidade Federal de Minas Gerais

Ana Clara Molina Ramos é graduanda em Letras na Universidade Federal de Minas Gerais em Belo Horizonte, Minas Gerais – Brasil. Atuou como bolsista de Iniciação Científica pesquisando a relação entre arquivos literários e memória cultural no Acervo de Escritores Mineiros (AEM) vinculado ao Centro de Estudos Literários e Culturais da Faculdade de Letras da UFMG. 

Reinaldo Martiniano Marques, Universidade Federal de Minas Gerais

Reinaldo Marques é Doutor em Literatura Comparada (UFMG, 1993) e Professor Associado da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Ministra disciplinas na Graduação e na Pós-Graduação, orientando pesquisas de Iniciação Científica, de dissertações e teses. É pesquisador do CNPq.

References

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Published

2025-08-03

How to Cite

RAMOS, Ana Clara Molina; MARQUES, Reinaldo Martiniano. Vestígios de Ópera dos mortos: princípios da gênese. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 14, n. 1, p. e3104, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16734450. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/3104. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

n. 1 - 2025 - Dossiê: Línguas, literaturas e contemporaneidade

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