A poesia de Márcia Kambeba e sua recepção no contexto escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10439340
Keywords: 18th and 19th centuries

Abstract

ABSTRACT: In the 21st century, the lack of knowledge about indigenous peoples in the classroom remains an inciting for prejudice, lack of respect, and a scarcity of recognition for ancestral cultures. For many people, the image of the indigenous stereotype persists, as portrayed since colonial times. Therefore, it is essential to demystify this image by bringing indigenous culture to schools through literature written by the native people themselves. The aim of this article is to reflect on the work of indigenous poet Márcia Kambeba and to present an experience with some of her poems in the school context. Thus, we propose a path towards complying with Federal Law No. 11.645/2008, which makes teaching the indigenous culture mandatory at schools. This article is grounded in the research of Gomes (2012), Silva (2012), Graúna (2013), Silva (2014), Potiguara (2019), Bergamaschi (2012), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catharie, UFCG

Catharie Brandão de Souza é natural de Feira de Santana-BA, professora de Língua Portuguesa. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino - PPGLE-UFCG (2021); Especialista em Educação Infantil e Alfabetização (2022); Graduada em Letras/Português pela UFCG (2018); Graduanda em Pedagogia na faculdade Unifatecie (2023). Atuou como professora no Ensino Fundamental e Médio na Educação Básica no Estado da Paraíba em linguística e literatura (2018-2022).

José Pinheiro, Universidade Federal de Campina Grande

Catharie Brandão de Souza was born in Feira de Santana, Bahia, and is a Portuguese language teacher. She is currently pursuing a Master's degree in the Language and Teaching Postgraduate Program - PPGLE-UFCG (2021); specializing in Early Childhood Education and Literacy (2022). She graduated in Portuguese Language from UFCG (2018) and is currently an undergraduate student in Pedagogy at Unifatecie (2023). She worked as a teacher in Elementary and High School in Basic Education in the state of Paraíba, focusing on linguistics and literature (2018-2022). Catharie is a poet and was the recipient of the poetry award at the 1st Multicultural Salon of Paraíba (2017). She is also a writer for the educational magazine Tertúlia and international digital magazines from Portugal, including Eisfluências (2017/2019), Fênix – Antologia Logos (2017/2019), and PORTAL CEN - "Cá Estamos Nós" (2018/2023), as well as the ebook "Afago, afeto, abraço: coisas de mãe." Currently, she is a content scholar at Mochillertech in partnership with SENAI Campina Grande.

References

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. GOMES, Luana Barth. A temática indígena na escola: ensaios de educação intercultural. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 53-69, 2012.

CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: ___. Vários Escritos. 5 ed. Rio de

Janeiro: Ouro sobre azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011.

CABRAL, Uberlândia. GOMES, Irene. Brasil tem 1,7 milhão de indígenas e mais da metade deles vive na Amazônia Legal. Agencia IBGE, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37565-brasil-tem-1-7-milhao-de-indigenas-e-mais-da-metade-deles-vive-na-amazonia-legal#:~:text=Em%202022%2C%20o%20n%C3%BAmero%20de,da%20popula%C3%A7%C3%A3o%20total%20do%20pa%C3%ADs. >. Acesso em: 25/05/2023.

GRAÚNA, Graça (2013). Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza.

INSTITUTO Pró-Livro (IPL), Itaú Cultural e IBOPE Inteligência. Retratos da leitura no Brasil. 5º edição. 2020. Disponível em: < https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/12/5a_edicao_Retratos_da_Leitura-_IPL_dez2020-compactado.pdf > . Acessado em 12 de dezembro de 2022.

KAMBEBA, M. W. Ay Kakyritama: eu moro na cidade. 2. ed. São Paulo: Polén, 2018.

KAMBEBA, Márcia Wayna. O lugar do saber ancestral. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021.

LEMOS, Roma Gonçalves. A Literatura Infanto-Juvenil Indígena na Educação: Desafios e perspectivas. letra indígena. v.1, n.1, 2012. São Carlos:SP: Universidade Federal, laboratório de linguagens leetra. pag. 77. Disponível em: < https://issuu.com/grupo.leetra/docs/leetra_vol1> . Acessado em 15 de novembro de 2022.

POTIGUARA, Eliana. Metade cara, metade máscara / Eliane Potiguara. Rio de Janeiro, RJ – 3º Edição revisada – Grumin, 2019.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA, Casa Civil. Planalto, 2008. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm >. Acesso em: 20 de julho de 2023.

RUTHERFORD, J. (org.). Identity: community, culture, difference. Londres: Lawrence and Wishmt, 1990.

SILVA, Márcia Vieira da. Reterritorialização e identidade do povo Omágua- Kambeba na aldeia Tururucari- Uka. 2012. 175 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (org). Stuart Hall, Katryn Woodward. 15. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

December 30, 2023

How to Cite

CATHARIE BRANDÃO DE; PINHEIRO, J. . A poesia de Márcia Kambeba e sua recepção no contexto escolar . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 3, p. 181–197, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10439340. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2128. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Artigos de temas livres