‘(Shadow of) The Raven’: an intermedial adaptation from literature to music

Authors

Keywords: Adaptation studies, Intermedial studies, Literature, Music, Shadow of the Raven

Abstract

This study aims at establishing theoretical and analytical dialogues between intermedial studies and adaptation studies in the analysis of the conceptual album Shadow of the Raven (2007), by the American band, Nox Arcana, which is a reference to Edgar Allan Poe’s literary text. Considering the importance of going beyond the traditional vector literature-cinema and elaborating a metalanguage able to involve other textual architectures, as suggested by Hattnher (2010) concerning the circulation of literature in conceptual albums, intermedial studies collaborate on thinking about the role of convergence among different media in the production of meanings; besides, it contributes to overcoming a binary reading of medial transpositions in adaptations (DINIZ, 2018). Guided by the construction of collaborative knowledge between theoretical perspectives and research interests, we outline our first reflections on the transition of a predominantly written medium, the literary, to a hearing and non-alphabetical medium, the instrumental music. The theoretical framework is based on authors from adaptation studies (HATTNHER, 2010; HUTCHEON, 2011; MILTON, 2015), intermedial studies (RAJEWSKY, 2005; CLÜVER, 2006; DINIZ, 2018), and music (WISNIK, 1989; SHUKER, 2002)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliam Cristina Marins, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Literatura pela Universidade Estadual de Maringá (2013). Professora permanente do
Programa de Pós-graduação em Letras da referida instituição.

Fernando da Silva Pardo, Universidade de São Paulo

Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (2018). Professor do curso de Letras do Instituto
Federal de São Paulo (IFSP).

References

ART GALLERY OF ONTARIO (AGO). Guillermo del Toro: at home with monsters. Organized by

the Art Gallery of Ontario, Los Angeles County Museum of Art, and Minneapolis Institute of Art.

Toronto, 2017.

BACH, J. S. Tocatta e fuga em ré menor. Opus BWV 565. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=z69C2Jqp42Q . Acesso em 23 mai. 2020.

BEETHOVEN, L. V. Sonata para piano nº 14 (Moonlight Sonata), Opus 27, nº 2. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU . Acesso em 19 mai. 2020.

BLACK SABBATH. Black Sabbath. In: Black Sabbath [1 CD (38:12min)]. Londres: Vertigo, 1970.

BULHÕES, M., OLIVEIRA, M. Não tenho lágrimas. Intérprete: Paulinho da Viola. In: PAULINHO

DA VIOLA. Eu canto samba [1 LP. Faixa 5] São Paulo: RCA, 1989.

CARPENTER, J. Halloween Theme. In: Halloween (Original Motion Picture Soundtrack) [1 LP

(33:43 min)]. New York: Columbia records, 1979.

CASTLE, T. Phantasmagoria: Spectral Technology and the Metaphorics of Modern Reverie.

Critical Inquiry, vol. 15, nº. 1, p. 26-61. 1988. Disponível em:

https://www.jstor.org/stable/1343603?read-now=1&seq=1 . Acesso em: 26 mai. 2020.

CLÜVER, C. Inter textus/ inter artes/ inter media. Aletria: Revista de Estudos de Literatura. Belo

Horizonte, v. 6, 2006. p. 11-42. Disponível em:

http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1357. Acesso em 20 mai. 2020.

DINIZ, T. F. N. Intermidialidade: perspectivas no cinema. Rumores, v. 12, n. 24, p. 41-60, 20 dez.

DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.143597. Acesso em: 12 jan. 2020.

FISH, S. Is there a text in this class. Trad. Rafael Eugenio Hoyos-Andrade. Alfa: São Paulo, 36,

p. 189-206, 1992.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de janeiro: LTC, 2008 [1973].

HATTNHER, A. L. Quem mexeu no meu texto? Observações sobre a literatura e sua adaptação

para outros suportes textuais. Revista Brasileira de Literatura Comparada. v. 16, p. 145-155,

Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/122303. Acesso em 18 abr. 2020.

HUTCHEON, L. A theory of adaptation. Revised edition with Siobhan O’Flynn’s epilogue. New

York: Routledge, 2013.

______ . Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. Florianópolis: Ed. UFSC, 2011.

IEDEMA, R. Multimodality, resemiotization: extending the analysis of discourse as multi-semiotic

practice. Visual Communication, v. 2, nº. 1, p. 29-57, 2003.

KRACIUK, J. The concept album as a form of intermediality [online]. [S.I.], 2013. Disponível em:

https://www.academia.edu/8899068/The_Concept_Album_as_a_Form_of_Intermediality. Acesso

em: 18 mai. 2020.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Trad. Luiz Paulo Rouanet.

São Paulo: Edições Loyola, 2007.

MERRIAM-WEBSTER. Dicionário online. Disponível em: https://www.merriam-webster.com.

Acesso em 26 mai. 2020.

MILTON, J. Tradução & adaptação. In: AMORIM, L. M., RODRIGUES, C.C., STUPIELLO, E.

(orgs). Tradução & perspectivas teóricas e práticas. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo:

Cultura Acadêmica, p. 17-43, 2015.

MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogos sobre práticas. In:

JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. R.; MONTE MÓR, W. Letramentos em prática na Formação

Inicial de Professores de Inglês. Campinas: Pontes Editores, p. 315-335, 2018.

MUSIC STREET JOURNAL. Nox Arcana Interviewed by Gary Hill [online]. [S.I.], 2006. Disponível

em: http://musicstreetjournal.com/interviews_display.cfm?id=100086 . Acesso em 18 mai. 2020.

NOX ARCANA. Blackthorn Asylum [1 CD (64 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2009.

______ . Grimm Tales. [1 CD (66 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2009.

______ . Shadow of the Raven [1 CD (63 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2007.

______ . Carnival of lost souls [1 CD (63 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2006.

______ . Transylvania [1 CD (56 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2005.

______ . Necronomicon [1 CD (50 min)]. Strongsville: Monolith Graphics, 2004.

POE, E. A. The Raven. In: Edgar Allan Poe: Complete Tales and Poems. New Jersey: Castle

Books, 2002.

RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: a Literary Perspective on

Intermediality. Intermédialités: histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, nº 6, p.

– 64, 2005. Doi: http://dx.doi.org/10.7202/1005505ar

REED. L. The raven [2 CDs (125:04 min)]. [S.I.] Sire Records, 2003.

SEPULTURA. A-lex [1 CD (54:15 min)]. Hanôver: Steamhammer/SPV, 2009.

SHUKER, R. Popular music: the key concepts. London and New York: Routledge, 2002.

TAYLOR, B. Absent Subjects and Empty Centers: Eichendorff’s Romantic Phantasmagoria and

Schumann’s Liederkreis, Op. 39. 19th-Century Music, vol. 40, no. 3, p. 201–222, 2017.

THE WHO. Tommy [1 CD (75:15 min)]. Londres: Track Records, 1969.

WEBBER, A. L., HART, C. The phantom of the opera. Intérprete: Sarah Brightman e Steve

Harley. In: SARAH BRIGHTMAN. The phantom of the opera [1 CD]. Polydor Records, 1986.

WISNIK, J. M. O som e o sentido: uma outra história das músicas. 2ª ed. São Paulo: Companhia

das Letras, 2002.

Published

September 26, 2023

How to Cite

MARINS, L. C. .; PARDO, F. da S. . ‘(Shadow of) The Raven’: an intermedial adaptation from literature to music. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 9, n. 3, p. Port. 72–91 / Eng. 73, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1204. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Dossiê: Intermidialidade e referências intermidiáticas