Language, racism, power and carnivalization: a dialogic analysis of cartoons

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8152605
Palabras clave: Language, Power, Carnivalization, Racism, Cartoons

Resumen

This study aims to investigate language from a dialogical perspective, as an ideological phenomenon, as a social product and its relationship with those who hold power in social institutions, as it is conditioned by social organizations, which use it to fulfill their socio-ideological interests, presenting an order considered stable by society. We seek to show how some of these interests are questioned and how a new order in the cartoon genre is proposed based on carnivalesque language, which encourages the reader to reflect about its reality. Therefore, 02 cartoons were chosen at random, but which have in common the denunciations of social and racial injustices. We use notions from dialogic theory such as language, context, ideology, dialogic relations, enunciation and carnivalization. The analysis shows that the use of carnivalization makes evident the racism present in society, power relations and, at the same time, the injustices committed by those who hold power in society against minorities, prompting the reader to reflect about these issues and to stand for them.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Niege da Rocha Guedes, Universidade Federal do Agreste Pernambucano

Professor of Portuguese Language at the Federal University of Agreste Pernambucano (UFAPE). Master in
Letters from the Federal University of Pernambuco (UFPE). PhD student in Language Sciences at the
Catholic University of Pernambuco (Unicap).

Manoel Klebson de Andrade Oliveira, Catholic University of Pernambuco

Professor at the Higher Education Institute of Olinda (IESO). Master in Language Sciences from the Catholi University of Pernambuco (Unicap). Doctoral student in Language Sciences at the Catholic University of Pernambuco (Unicap).

Eduardo Barbuio, Federal Rural University of Pernambuco

Professor of English Language at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). PhD in Linguistics
from the Federal University of Paraíba (UFPB).

Diana Vasconcelos Lopes, Federal University of Agreste Pernambucano

Professor of English at the Federal University of Agreste Pernambucano (UFAPE). PhD in Linguistics from
the Federal University of Pernambuco (UFPE).

Citas

ALAVARCE, Camila da Silva. A ironia e suas refrações: um estudo sobre a dissonância na paródia e no riso. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

ALMEIDA, J. M; OLIVEIRA, A. M. o poder da palavra: Linguagem, Ideologia e Educação. Revista Húmus. v. 6, n. 16, 2016. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/4671#:~:text=A%20palavra%20pode%20ter%20diversos,a%20constru%C3%A7%C3%A3o%20da%20exist%C3%AAncia%20humana.

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. São Paulo: Editora 34, 2015 [1934-1935].

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010 [1945].

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018 [1963].

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979].

BRAIT, B. Ironia em perspectiva polifônica. 2ª ed. Campina: Unicamp, 2008.

BRAIT, Beth. A palavra mandioca do verbal ao verbo-visual. Bakhtiniana, São Paulo, v.1, n.1, p.142-160, 1º sem. 2009.

BRAIT, Beth. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, 8 (2): 43-66, Jul./Dez. 2013.

CALAZANS, Janaina de Holanda Costa. O gênero das últimas questões: os quadrinhos de Mafalda e a menipeia. 2021. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem). Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2021.

CUNHA, D. A. C. Vozes e poder no telejornal: o funcionamento do discurso reportado no jornal nacional da rede globo. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 1, p. 89-114, jun. 2017. http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/128319/133040.

CUNHA, D. A. C. Linguagem, diálogo, ponto de vista, interpretação: uma leitura de artigos de opinião. In: BRAIT, Beth; PISTORI, Maria Helena Cruz; FRANCELINO, Pedro Farias (orgs.). Linguagem e conhecimento (Bakhtin, Volóchinov, Medviédev). Campinas: Pontes Editores, 2019a. p.153-181.

CUNHA, D. A. C. O outro no discurso: representação e circulação. In: DE PAULA L. e STAFUZZA G. Círculo de Bakhtin: concepções em construção. Campinas: Mercado de Letras, 2019b. p.53-78.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; & BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

MAUAD, A. M. Fotografia e história: possibilidade de análise. In: CIAVATTA, M. & ALVES, Nilda (org.). A leitura de imagens na pesquisa social: história, comunicação e educação. São Paulo:Cortez, 2004.

SOUZA, J. A elite do atraso: da escravidão a Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário Sheila Grillo e Ekaterina, Vólkova Américo. São Paulo, Editora 34, 2017 [1929].

VOLOCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Org., trad., ensaio introdutório e notas de Sheilla Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – São Paulo: Editora 34, 2019 [1930].

Publicado

octubre 12, 2022

Cómo citar

GUEDES, N. da R.; OLIVEIRA, M. K. de A.; BARBUIO, E.; LOPES, D. V. Language, racism, power and carnivalization: a dialogic analysis of cartoons. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 3, p. 73–92, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.8152605. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/883. Acesso em: 22 jul. 2024.

Sección

Articulos

Artículos más leídos del mismo autor/a