Metaliterary experiences in children’s books: acts of creativereading and writing
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10065293Resumen
The article addresses metaliterary experiences of reading and creation in Brazilian editorial production for children, both by national and international writers, with the picturebook serving as the primary genre. It analyses the books Alice no telhado by Nelson Cruz (Edições SM, 2011), Pinóquio: o livro das pequenas verdades by Alexandre Rampazo (Boitatá, 2019), and Robinson by Peter Sís (Companhia das Letrinhas, 2019), using the concepts of metaliterary experiences (Bértolo, 2014) and picturebook (Sipe, 1998; Van Der Linden, 2011; Nikolajeva e Scott, 2011). It concludes that metaliterary experiences serve as an invitation to read and reflect about books and literature as a cultural heritage that is expanded and reinvented over time and space, both individually and collectively.
Descargas
Citas
BÉRTOLO, Constantino. O banquete dos notáveis – Sobre leitura e crítica. Trad. Carolina Tarrío. São Paulo: Livros da Matriz, 2014.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CARROLL, Lewis. Alice no país das maravilhas. Ilustrações de Luiz Zerbini. São Paulo: Sesi-SP Editora, 2018.
COLLODI, Carlo. As aventuras de Pinóquio: história de um boneco. Ilustrações de Alex Cerveny. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
CRUZ, Nelson. Alice no telhado. São Paulo: Comboio de Corda, 2011.
DEFOE, Daniel. Robinson Crusoé. Trad. Sergio Flaksman. São Paulo: Penguin Companhia, 2012.
EISNER, Will. Quadrinhos e a arte sequencial. Trad. Luís Carlos Borges. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
RAMPAZO, Alexandre. Pinóquio: o livro das pequenas verdades. São Paulo: Boitatá, 2019.
SENDAK, Maurice. Onde vivem os monstros. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SIPE, Laurence R. How picture books work: A semiotically framed theory of text-picture relationships. Children’s Literature in Education, n. 29, p. 97–108. 1998.
SÍS, Peter. Robinson. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2019.
VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. Tradução Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Revista Letras Raras
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.