Aplicativos e jogos digitais no processo de alfabetização escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8301672
Keywords: Tecnologia educacional, Graphogame, Alfabetização, Jogo digital

Abstract

This study deals with the use of existing educational digital apps and games that were designed to be worked on in the literacy process, with regard to BNCC-related skills. The objective is to investigate how these digital technological tools can help teachers in the literacy process of students in a playful way. For this, a bibliographic research with a qualitative approach was used, based on the literature review on the research topic and the analysis of four games, Aprenda ler a escrever - Aprenda o alfabeto, Graphogame, Forma palavra and Palavra secreta. As a result, it can be said that the use of various applications and digital games is of great importance to help the teacher, since it generates appropriate pedagogical resources with the capacity to expand the forms of teaching and learning in an innovative way, increasing motivation, interaction, attention, positively stimulating students’ reading and writing in the literacy process.

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Author Biographies

Adriana Falqueto Lemos, IFSUL de Minas

Possui graduação em Letras Inglês pela Universidade Federal do Espírito Santo (2012), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2015) e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. 

Janaína Vilela , Universidade Aberta do Brasil (UAB) - IFSUL de MINAS

Formada em Licenciatura em Pedagogia e EPT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul de Minas Gerais – Campus Inconfidentes. 

Tiele do Couto, Universidade Aberta do Brasil (UAB) - IFSUL de MINAS

Formada em Licenciatura em Pedagogia e EPT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul de Minas Gerais – Campus Inconfidentes. 

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Published

August 31, 2023

How to Cite

LEMOS, A. F.; VILELA , J. .; DO COUTO, T. Aplicativos e jogos digitais no processo de alfabetização escolar . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 2, p. 74–90, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8301672. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/658. Acesso em: 21 nov. 2024.

Section

Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação

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