Intercultural Education from the students’ perspective in a Home Internationalization Program from PUCPR
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14563681%20Keywords:
Internationalization at Home, Interculturality, Linguistic Policies, Higher Education StudentsAbstract
The ongoing search for internationalization processes in Higher Education has led Brazilian universities to incorporate actions that contribute to the student’s integration into this context. Considering the student as an agent who plays an important role in the planning, implementing, and evaluating language policies within universities (Daufoz and Smit, 2016), this study aimed to investigate the profile and perspectives of the students enrolled in the Global Classes courses, an initiative implemented as Internationalization at Home at PUCPR, based on a questionnaire answered by 97 higher education students. The research was based on the objectives set up by the institution and was compared with the students’ perceptions based on intercultural competencies and language policies. The focus of the analysis aimed to understand the effectiveness of the planning provided to students as positive and their understanding of the courses taught in a second language as a contributing factor to their education. The results showed that the subjects incorporate cultural themes that are relevant both in the Brazilian context and internationally and are open to the entire university. As a result, there were reports of positive experiences and a lack of awareness regarding the methodologies applied in the classroom, as well as no indication of learning about the context of use and linguistic variation. Thus, it is understood that this program can be incorporated implicitly, given the reports of intercultural discussions, but even so, language policies can be explored through institutional practices that engage students from different backgrounds.
Downloads
References
BARANZELI, Caroline. Modelo de internacionalização em casa – IaH. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 23 fev. 2024.
BRANCO, Lara Giovanna. Identidade profissional dos professores envolvidos no English Semester da PUCPR. Curitiba, 2019. 58 p. Relatório Final (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná.
CLEMENTE, Fabiane Aparecida Santos. Competências interculturais e Internacionalização da educação superior. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.
FERNANDES, Karina Aires Reinlein. Curso de formação local para professores de inglês como meio de instrução: elaboração, pilotagem, resultados. 2021. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/70853 Acesso em: 08 nov. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2019.
LUNARDI, Elisiane Machado. GOMEZ, Simone Da Rosa Messina. CORTE, Marilene Gabriel Dalla. Institucionalização De Política Linguística Para Internacionalização. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.
MARCELINO, Marcelino Rosa; VERNIANO, Izar Verniano. Teorias de Aquisição da Linguagem e o Professor de Educação Bilíngue: a importância do planejamento linguístico. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 2, p. 129-147, 2022. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45471 Acesso em: 08 nov. 2024.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Revista Brasileira de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, set/out/nov/dez, 2001. Disponível em: https://educarparaomundo.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/07/moreira-candau-multiculturalismo-diferenc3a7as-culturais-e-prc3a1ticas-pedagc3b3gicas.pdf Acesso em: 21 set. 2024.
NUNES, Letícia Bastos. Competências cognitivas e socioemocionais: Possibilidades estratégicas de Internacionalização. In: MOROSINI, Marilia. Guia para a internacionalização universitária. EdiPUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Kampff-2/publication/343684972_Interfaces_da_Educacao_a_Distancia_na_Internacionalizacao_em_Casa/links/5f48fed8458515a88b7ca636/Interfaces-da-Educacao-a-Distancia-na-Internacionalizacao-em-Casa.pdf Acesso em: 09 jul. 2024.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Plano estratégico de internacionalização – 2023-2028. Curitiba, 2023.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Programa PUCPR Global Classes Manual. Curitiba, 2018.
SALGADO, Ana Claudia Peters. MATOS, Priscila Teixeira. Formação de professores para a educação bilíngue: desafios e perspectivas. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Curitiba. 2009. Disponível em: https://portalidea.com.br/cursos/42d95ebc7a852c6d6ee64c48de72bda4.pdf Acesso em: 08 nov. 2024.
SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; SOARES, Maria Elias. CORREA, Tamires Huguenin. ROCHA, Waldyr Inbroisi. Um estudo sobre as políticas linguísticas no Brasil. Rev. de Letras, Fortaleza, v. 33, n. 1, p. 102-112, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/1496/1389 Acesso em: 22 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





