THE MADEIRA MAMORÉ RAILWAY AND THE CITY OF PORTO VELHO-RONDÔNIA

SYMBOLS OF MODERNITY IN TERRITORIES OF POWER

Authors

Keywords: railroad, modernity, amazonian architecture

Abstract

This article approaches the “surge of modernity” experienced in the city of Porto Velho, in Rondônia, from its installation at the beginning of the last century, to house the initial station of the Estrada de Ferro Madeira Mamoré until the nationalization phase of the railroad in the 1940s. we chose this time frame because we understand that at no other time has the city experienced this modern experience with such emphasis as in its first Years of existence.Porto Velho, being the capital practically isolated in a local network of still quite embryonic cities, is characterized as the main showcase of the events that shaped this formation; architectural production in the city in its early days reveals this effervescence of modernity experienced in the country as a whole.The relationship with the various moments of the railroad’s operation and its administrations is crystallized both in the architectural buildings and in the urban complex that houses them, placing that small Amazonian city in a vanguard position, in its modernity at the beginning of the 20th century.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARREIROS SILVA. A.C.L. O Centro Histórico de Porto Velho-Rondônia. Patrimônio (In) Visível da Cidade. Pequenas Concessões ao Passado. Tese (Doutorado em Geografia). Programa de Pós Graduação em Geografia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2015.

BECKER, B. Amazônia. Série Princípios: Editora Ática, 1990.

BORZACOV, Y. Porto Velho. 100 anos de História. Porto Velho, 2007.

CANTANHEDE, A. Achegas para a História de Porto Velho. Porto Velho,1950.

CORREIA, T.B. De Vila Operária a Cidade Companhia. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, volume 4, 2001, pg. 83-98.

FERREIRA, M. R. A Ferrovia do Diabo. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1959.

FONSECA, D. R. Uma Cidade à Far West: Tradição e Modernidade na Origem de Porto Velho. In: Porto Velho Conta Sua História. Semce, Porto Velho,1998.

GAULD, C.A. Farquhar. O Último Titã. Um Empreendedor Americano na América Latina. São Paulo: Editora de Cultura, 2006.

HARDMAN, F. F. Trem Fantasma. A Modernidade na Selva. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

LIMA, S. R. Capital Transnacional, Company Town e a Produção do Espaço Urbano. Caminhos de Geografia-Revista online. Acesso em 2/12/2010.

MENEZES, E. P. Retalhos para a História de Rondônia. Imprensa Oficial do Estado do Amazonas, 1980.

NASCIMENTO, C. P. Cenários da Produção Espacial Urbana de Porto Velho. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Rondônia, 2009.

NEELEMAN, R. e NEELEMAN, G.Trilhos na Selva. O Dia a Dia dos Trabalhadores da Ferrovia Madeira-Mamoré. São Paulo: BEI Comunicação, 2011.

NOGUEIRA, J. Estrada de Ferro Madeira Mamoré. Rio de Janeiro, SPVEA, 1959.

NOGUEIRA, M. G. C. A construção do espaço social em Porto Velho na primeira metade do século XX: Um olhar através da fotografia. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Rondônia, 2008.

SANTOS, M. Organização do Espaço e Organização Social: O Caso de Rondônia. Boletim Carioca de Geografia. AGB, Rio de Janeiro, 1982.

SOUZA, M. Mad Maria. Rio de Janeiro: Ed. Marco Zero. 1985.

TEIXEIRA, M. A. D. e FONSECA, D. R. História Regional (Rondônia). Rondoniana: Porto Velho, 2003.

Published

September 5, 2023

How to Cite

BARREIROS SILVA, A. C. THE MADEIRA MAMORÉ RAILWAY AND THE CITY OF PORTO VELHO-RONDÔNIA: SYMBOLS OF MODERNITY IN TERRITORIES OF POWER. Architecture and Place Journal, Campina Grande, v. 1, n. 3, p. 08–22, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/arql/article/view/1022. Acesso em: 20 may. 2024.

Section

Artigos