Between the short story and the graphic novel: comparative literature and reader education based on ‘The Third Bank of the River’
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14542529Resumen
This article presents a comparative analysis between the short story "The Third Bank of the River", by João Guimarães Rosa, and the graphic novel adaptation of the same name, with a script by Maria Helena Rouanet and art by Thaís dos Anjos. The comic is part of the collection of the National School Library Program (PNBE) sent in 2013 to public high schools, thus corresponding to yet another text present in the reading rooms and libraries of schools with the aim of promoting access to culture and encouraging reading. The aim of the study is to reflect on the approach to the canonical literary text from the point of view of dialog with the contemporary language of the comic book (HQ), embarking on literary comparativism and reflection on the relationship between literature and other languages in the formation of the reader. To this end, we revisit current conceptions and critical perspectives on reading, literature, comparative literature and comics, in order to show, through the comparative analysis of different artistic and literary languages, a powerful and thought-provoking reading approach. To this end, we use Bordini and Aguiar (1988), Scliar (2008), Colomer (2007) and Pinheiro (2020) as our theoretical support, with regard to reading, reader education and literary reading in secondary education; Abreu (2006) with regard to the concept of literature as a historical and cultural practice; Carvalhal (2006) on comparative literature and Eisner (2010), Vergueiro (2020) and Ramos (2019) on the language of comics.
; ; ; .
Descargas
Citas
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: a formação do
leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988
CAGNIN, Antônio Luis. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.
CANDIDO, Antonio. O homem dos avessos. In: COUTINHO, Eduardo F. Guimarães Rosa.
Coleção Fortuna Crítica. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1991.
CARVALHAL, Tania Franco. Literatura Comparada. São Paulo: Ática, 1986.
CASTRO, Décio Antônio de. Primeiras Estórias: roteiro de Leitura. Série Princípios. São Paulo: Ática, 1993.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad.: L.
Sandroni. SãoPaulo: Global, 2007.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2006.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: Princípios e Práticas do Lendário Cartunista. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FEIJÓ, Mário. O prazer da leitura: como a adaptação de clássicos ajuda a formar leitores. São Paulo: Ática, 2012.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. Leitura como objeto de investigação. Educação &
contemporaneidade. Revista da FAEEBA, v.13, n. 21, jan/jun. 2004, p.13-22.
HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução André Cechinel. Florianopólis: editora da UFSC, 2011.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São
Paulo:Editora Unesp, 2019.
LUDMER, Josefina. Literatura pós-autônomas. Sopro: Panfleto Político-cultural, Desterro, p. 1-6, 2010. Disponível em: https://goo.gl/q4bHaz. Acesso em 05/07/2024.
MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio deJaneiro: Objetiva, 2002.
PARAÍBA. Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT-PB). Proposta Curricular do Estado da Paraíba: ensino médio. Disponível em: https://paraiba.pb.gov.br/arquivos/pdfs/PropostaCurriculardoEnsinoMdiodaParabaPCEMPB23.pdf. Acesso em: 03/07/2024.
PINHEIRO, Hélder; RODRIGUES, Etiene Mendes. De São Saruê à Casa da
madrinha: Literatura de cordel e literatura infantil. Revista Cerrados, v. 25, n. 42, p.
-180, 2016.
PINHEIRO, Hélder. O preço do jumento: poesia em contexto de ensino. Campina Grande: EDUFCG, 2020.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. 2ª Ed. São Paulo: Contexto, 2019.
ROSA, João Guimarães. “A terceira margem do rio”. In: ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. 15. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 77-82.
ROUANET, Maria Helena; ANJOS, Thaís dos. A terceira margem do rio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
SANTOS et al. Abordagens comparativistas nos estudos literários e interartes. In: Linha D’Água: São Paulo, v. 35, n. 03, p. 1-10, set.-dez. 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/205097 Acesso em: 03/07/2024
SCLIAR, Moacyr. O valor simbólico da leitura. In: AMORIM (org.). Retratos de
leitura no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial; Instituto Pró-livro, 2008.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Referenciais Curriculares para o Ensino Médio da Paraíba. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Vol. 1, João Pessoa, 2006.
Seminário Internacional Guimarães Rosa: Veredas de Rosa. Belo Horizonte: Puc Minas, 2000.
VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela (Org). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2020.
YUNES, Eliana (org.). Pensar a leitura: complexidade. Rio de Janeiro: Ed. PUC – Rio;
SãoPaulo: Loyola, 2002.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Revista Letras Raras
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.