Speeches about women: classroom strategies using multimodal genres
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13824766Resumo
Faced with a context of multiple discourses, it is not uncommon to observe how the figure(s) of the woman(s) is/are discursivized, often obeying the eagerness of a Euro-phallic-ethnic-centric field of power responsible not only for determining what is said, but for sedimenting and creating narratives. Understanding the challenge of breaking through these discursive bubbles and fostering debate among teachers and researchers in training to critically reflect on discourses related to representations of women, this article takes up examples of discursive material used between 2021 and 2022 to highlight how an extension project can become an opportunity for debate and reflection on discourses related to representations of women. Linked to the State University of Rio de Janeiro (UERJ), this project is currently underway and is entitled “The discursivization of women in multimodal genres: alternative activities for debating feminine issues (cis/transgender)”. To this end, the epistemological assumption and theoretical framework were taken from the perspectives of French Discourse Analysis, with contributions from Pêcheux (2014a, 2014b), Orlandi (2015), Dela-Silva (2022), Carneiro (2018), among others. By carrying out different extension activities and monitoring the effects of the discussions held on the basis of the courses and workshops offered by the project, it was possible to highlight the relevance of an approach that was not only multidisciplinary, but also one that took into account the idiosyncrasies of multimodal genres. Among the results, we can see how, via university extension, those involved began to take elements and tools to their discursive formation to problematize the discursive materialities that say something about (cis/trans) woman(s) beyond a certain field of power, enhancing debates about machismo, misogyny and homotransphobia.
Downloads
Referências
ALTHUSSER, Louis. Ideologías y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva visión, 1989.
BOURDIEU, Pierre. El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, La Habana, n.25-28, enero 1989-diciembre 1990, p. 20-42. Trad. Desiderio Navarro. Disponível em: <http://educacion.deacmusac.es/practicaslegitimadoras/files/2010/05/bourdieucampo.pdf> Acesso em: 27 nov. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Extensão Universitária, elaborada pelo Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras. Disponível em: <https://uenp.edu.br/doc-proec/proec-documentos-gerais/11837-politica-nacional-de-extensao-universitaria/file>. Acesso em 27 nov. 2023.
CARNEIRO, Ceres; DELA-SILVA, Silmara. Dizendo (d)o feminino na mídia. In: GARCIA, D.A.; LUNKES, F.L. (Orgs.). Mulheres e… Uberlândia/MG: Navegantes Publicações, 2022.
CARNEIRO, Ceres. “A CULPA (NÃO) É DA OUTRA”? O discurso sobre triângulos amorosos no “consultório sentimental” da revista Claudia. Tese de doutorado, Niterói/RJ: UFF, 2018
CASSANA, Mônica Ferreira. Ambivalência e incompletude no discurso do corpo. In: SOARES, S. F. S.; GARCIA. D. A.: Inquietações de gênero e sexualidades: leituras na contemporaneidade. Porto Alegre/RS; UNIOESTE Evangraf: 2017.
DE NARDI, Fabiele Stockmans; NASCIMENTO, Felipe Augusto Santana do. A Propósito das Noções de Resistência e Tomada de Posição na Análise de Discurso: movimentos de resistência nos processos de identificação com o ser paraguaio. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n. 19/2, p. 80-103, dez. 2016.
DELA-SILVA, Silmara. O acontecimento discursivo da televisão no Brasil: a imprensa na constituição da TV como grande mídia. 2008. 225 p. Tese (Doutorado) Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2008.
DELA-SILVA, Silmara; LUNKES, Fernanda Luzia, GARCIA, Dantielli Assumpção; BAALBAKI, Angela. Análise de discurso, uma introdução. Niterói/RJ: EDUFF, 2022.
DIAS, Cristiane. Sujeito digital: sentidos de um novo paradigma. In: GUIMARÃES, Eduardo. Cidade, linguagem e tecnologia: 20 anos de história. Campinas: LABEURB, 2013. pp. 51-64. Disponível em: <http://www.labeurb.unicamp.br/labeurb20anos/labeurb20anosPDF.pdf> Acessado em 17/05/2023.
FOUCAULT, Michel. A história da loucura: na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo/SP: Edições Loyola, [1970] 2000.
GADET, Françoise; PÊCHEUX, Michel. [1981] A língua inatingível. Campinas: Pontes, 2004. LAS – Site do Laboratório Arquivos do Sujeito. 2009.
GALLI, Fernanda Correa Silveira; GARCIA, Dantielli Assumpção (2016). Prática leitora e suas discursividades: formações imaginárias e memória discursiva. Raído - Revista Do Programa De Pós-Graduação em Letras da UFGD, 9(19), 115–127. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/4661
GONZÁLEZ GARCÍA, Javier. El enfoque multimodal del proceso de alfabetización. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e177266.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2023.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso. Princípios e procedimentos. 3 ed., Campinas: Pontes, 2015.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). [1969] In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso. 3 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2104a.
PÊCHEUX, Michel; FUCHS, C. [1975] A propósito da Análise Automática do Discurso. In: GADET & HAK (org). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Ed. Unicamp, 2014b.
SEMANA. El control a Francia Márquez y a un “costoso capricho vicepresidencial”. Disponível em: <https://www.semana.com/semana-tv/el-control/articulo/el-control-a-francia-marquez-y-a-un-costoso-capricho-viceprecidencial/202329/> Acesso em: 27 nov. 2023.
SEMANA. ¿De malas? El control a Francia Márquez y a un “costoso capricho vicepresidencial”. Disponível em: <https://www.semana.com/semana-tv/el-control/articulo/de-malas-el-control-a-francia-marquez-y-a-un-derroche-vicepresidencial/202349/> Acesso em: 27 nov. 2023.
Downloads
Publicado em
Como Citar
Seção
Licença
© 2024 Revista Letras Raras
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.