The relationship between family and school in the development of learning of elementary school students
Abstract
Establishing communication between parents and the school is considered essential, as this partnership brings numerous benefits that promote the student's progress in a determined way. It should be noted that even having common goals, family and school must do their part to obtain the path to success, aiming to lead children and young people to a better future. The ideal is that both draw the same goals simultaneously, forming critical citizens prepared to face the diversity of situations that arise in society. Given the above, This article aims to highlight some considerations about the importance of the family at school and its contribution to the students' learning process. During the construction of this work, we sought to answer the following question: how can the family at school contribute to the learning process of elementary school students? The objectives were achieved through the application of a bibliographic methodology of a qualitative nature, through the consultation of books, course completion papers and articles published in electronic journals, with relevant authors on the subject under study, thus allowing to address the following subjects: a school through the ages; the role of the family in the school environment; ways to study the family-school relationship. The subjects made it possible to understand that the relationship between family and school presents itself as a tool in the development of learning for elementary school students.
Downloads
References
ACUNA-COLLADO, V. Familia y escuela: crisis de participación en contextos de vulnerabilidade. Rev. bras. Estud. pedagog., v. 97, n. 246, p. 255-272, 2016.
ARIÉS, P. História Social da criança e da família – 3ª Ed. Rio de Janeiro. RJ. LTC, 2021.
BATISTA, E. C.; MANTOVANI, L. K. S.; NASCIMENTO, A. B. Percepção de suporte familiar de alunos com histórico de reprovação escolar. Debates em Educação, v. 7, n. 13, p. 50-70, 2015.
BARROS, I. C. O.; SANTOS, J. A importância da parceria família-escola no processo de ensino aprendizagem. Revista brasileira de educação e saúde, v. 5, n. 2, p. 39-45, 2015.
BISNETO, J. A. Uma análise da prática do serviço social em saúde mental. Revista serviço social & sociedade: trabalho e saúde, n. 82, p. 110-130, 2007.
BHERING, E. Percepções de pais e professores sobre o envolvimento dos pais na educação infantil e ensino fundamental. Contrapontos, v. 3, n. 3, p. 483-510, 2013.
BRASIL. Constituição Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Ministério das Comunicações, 1988.
BRASIL. Lei n° 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
CAMPOS, D. M. de S. Psicologia da aprendizagem. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CAPELATTO, I. R. Família e afetividade. Brasil cristão. São Paulo, p. 11. fev. 2012.
CAETANO, L. M.; YAEGASHI, S. F. R. Relação escola e família: Diálogos interdisciplinares para a formação da criança. São Paulo: Paulinas, 2014.
CANEDO, M. L. Família e escola: interações densas e tensas. Curitiba, Appris, 2018.
CARVALHO I. M. M; ALMEIDA P. H. de. Família e Proteção Social. São Paulo Perspec. v. 17, n. 2, 2003.
COULANGES, N. D. F.de. A cidade antiga. Traduzido por Fernando de Aguiar. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. In: MARX, Karl, ENGELS, Friedrich. BestBolso; Edição de bolso, 2014.
ESTEVES. J. M. O mal estar docente: a sala de aula e a saúde do professor. Bauru: EDUSC, 2013.
ELSEN, I. Cuidado Familial: Uma proposta inicial de sistematização conceitual. In. O viver em família e a sua interface com a saúde e a doença. Maringá: Eduem, 2012.
EVANGELISTA, F; GOMES, P. de T. Educação para o pensar. Campinas: Alínes, 2021.
FETTERMANN, J. TAMARIZ, A. D. R. Ensino remoto e ressignificação de práticas e papéis na educação. Linguagem e Tecnologia, v. 14, n. 1, 2021.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2012.
GUIDETTI, A. A.; MARTINELLI, S. C. Percepções Infantis: Relações entre Motivação Escolar e Suporte Familiar. Psico-USF, v. 22, n. 3, p. 515-525, 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
HOPPE, M. M. W.; FOLBERG, M. N. O desejo e a aprendizagem da leitura e da escrita. Ágora (Rio de Janeiro), v. 20 n. 1, p. 147-158, 2017.
LA TAILLE, Y. J. J. M. R. de.; PEDRO-SILVA, N.; JUSTO, J. S. Indisciplina/disciplina: ética, moral e ação do professor. Porto Alegre: Mediação, 2012. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001518138. Acesso em: 25 fev. 2023.
LIMA, T. B. H. L; CHAPADEIRO. Encontros e (des)encontros no sistema família-escola. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. V. 19, n. 3, p. 493-502, 2015.
MACEDO, R. M. S. de. A relação família-escola: um olhar sistêmico sobre a queixa escolar. Appris Editora, 2020.
MAIESKI, S.; OLIVEIRA, K. L.; BELUCE, A. C.; RUFINI, S. E. Motivação de alunos do ensino fundamental: estudo de duas realidades culturais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 601-608. 2017.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2016.
MEDEIROS, S. A. R. R. VELASQUEZ, M.D. DAL RIO, M. C. E. MARQUES, D. D. As trajetórias de vida por cuidadores principais. In: KARCH, U.M.S (org.). Envelhecimento com Dependência: Revelando Cuidadores. São Paulo: EDUC, 2008.
MELMAN, J. Família e doença mental. 3 ed. São Paulo: Escrituras, 2016.
OLIVEIRA, L. C. F. Escola e família numa rede de (des)encontros: um estudo das representações de pais e professores. 2 ed. São Paulo: Cabral Editora, 2012.
OLIVEIRA, A. G. de.; et al. Associação entre o desempenho em leitura de palavras e a disponibilidade de recursos no ambiente familiar. Audiol Commun Res. v. 21, p. 03-07, 2016.
PEREIRA, M. A. O. Transtorno Mental: dificuldades enfrentadas pela família. Rev. São Paulo. Esc. Enfermagem., v. 37, n. 4, p. 92-100, 2003.
PRADO, D. O que é família? 18 ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.
ROMANELLI, G. Autoridade e poder na família. In: Carvalho, M. C.B.A. Família contemporânea em debate. 2 ed. São Paulo: EDUC/Cortez, 2013.
RIBEIRO, R.; CIASCA, S. M.; CAPELATTO, I. V. Relação entre recursos familiares e desempenho escolar de alunos do 5º ano do ensino fundamental de escola pública. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 101, p. 164-174, 2016.
RIBEIRO, A. E. Escrever, hoje: Palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.
SILVA, Y. C.; SILVA, K. L. Constituição do sujeito cuidador na atenção domiciliar: Dimensões psicoafetiva, cognitiva e moral. Esc. Anna Nery, v. 24, n. 4, p. 01-09, 2020.
SANTOS, G. L.; DAZZANI, M. V. M.; ZUCOLOTO, C. S. V. Narrativas de familiares sobre as dificuldades no processo de escolarização. Psicologia Escolar e Educacional. v. 23, n. 1, 2019.
YAEGASHI, S. F. R. Família Desenvolvimento e Aprendizagem: Um Olhar Psicopedagógico. In: RODRIGUES, E. Rosin, S. M. Maringá: Eduem, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Journal of Multidisciplinary Sustainability and Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.