The The use of Gamification for English language assessment in Higher Education: an innovative perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8302290
Keywords: Teaching and learning, Gamified assessment, Digital technologies, Gamification, English langugage

Abstract

Assessment in the context of Higher Education plays a fundamental role in the educational process, as its aim is to measure students' progress and knowledge acquisition. However, traditional assessment approaches are often perceived as monotonous and demotivating, resulting in a lack of engagement and unsatisfactory outcomes. The Digital Era brings new perspectives to almost every aspect of human life, and thus Gamification emerges as an innovative proposal capable of transforming educational practices. Our objective is to analyze the effects of Gamification on what concerns the assessment of teaching and learning the English Language in Higher Education. Methodologically, we conducted a quantitative-qualitative and descriptive research, utilizing a case study approach. Two undergraduate students in the sixth semester of the Portuguese and English Language program at a Higher Education institution in the city of Recife participated in the research. Additionally, we had the participation of an English language professor from the mentioned institution and conducted semi-structured interviews with ten randomly selected English language teachers, using digital platforms. Thus, we employed the following strategies: (i) observation of English Language classes in the sixth semester; (ii) conducting semi-structured interviews with students and English language teachers; (iii) development of the Gamified Assessment; (iv) implementation of the Gamified Assessment in the Digital Technologies in Education course; (v) conducting a follow-up semi-structured interview with the students after the completion of the Gamified Assessment. Our results confirm the effectiveness of Gamified Assessment for teaching, learning, and evaluating the English Language in Higher Education.

KEYWORDS: Teaching and Learning; Gamified Assessment; Digital Technologies; Gamification; English Language.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseli Wanderley de Araújo Serra, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Doutoranda em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (2021-). Bolsista CAPES/PROSUC. Mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (2020). Pós graduada em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade Frassinetti do Recife (1999). Graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1986) Graduação em LETRAS pela Faculdade Frassinetti do Recife (1998). Certificada em EAD pelo British Council. Experiência em gestão escolar, Letras, com ênfase no ensino de língua inglesa e literaturas (brasileira, portuguesa e literaturas em língua Inglesa), tradução, EAD e formação de professores. Atualmente é mentora da KanttumProf, professora de inglês, tradutora, palestrante e professora convidada de cursos de pós graduação nas áreas de literatura portuguesa, literatura em língua inglesa, gamificação e tecnologias Digitais e educacionais.

Josemeire Caetano, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Doutoranda em Ciência da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco, bolsista CAPES/PROSUC. Mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco, sob orientação da professora Drª Roberta Varginha Ramos Caiado. Possui Especialização em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Recife, Brasil. Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras - Português/Inglês pela Fundação de Ensino Superior de Olinda. Atualmente, é membro do grupo de pesquisa GETE (Gêneros, Texto e Ensino) e professora concursada da Secretaria de Educação de Pernambuco. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Professora convidada da FAMASUL, ministra aulas na pós-graduação (Ensino de Língua Portuguesa e Literatura), ministrando as disciplinas: Ensino da Morfologia da Língua Portuguesa e Ensino da Sintaxe da Língua Portuguesa. Fundadora e professora do Curso A Arte de Escrever. Premiada como orientadora de concursos de redação locais, nacionais e internacional, com os primeiros lugares, inclusive.

Roberta Caiado, Universidade Católica de Pernambuco

Pós-doutorado em Linguística Aplicada pela UCPEL em 2016, Doutora em Educação pela UFPE. Mestre em Letras/Linguística pela UFPE. Graduada em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás. Professora/Pesquisadora da Universidade Católica de Pernambuco. Pesquisadora do NEHTE - UFPE. 

References

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagens engajadoras – um guia completo: do conceito à prática. 2. ed. São Paulo: DVS editora, 2015.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CAIADO, R.; LEFFA, V. J. A oralidade em tecnologia digital móvel: debate regrado via WhatsApp. Hipertextus Revista Digital, Recife, v. 16, n. 1, p. 109-133, 2017.

CALDEIRA, A. M. S. Avaliação e processo de ensino aprendizagem. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 3, p. 122, set./out. 2000.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2000.

DETERDING, S. et al. Gamification: using game design elements in non-gaming contexts. Vancouver: ACM Press, 2011.

DIAS SOBRINHO, J. Universidade e avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Digital literacies. Harlow, Essex: Pearson, 2013.

FOGAÇA, F. C. In: MULIK, K. B. et al. Avaliação no ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras: diálogos, pesquisas e reflexões. São Paulo: Pontes, 2014.

KAPP, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based method. s and strategies for training and education. [S. I.]: Pfeiffer & Company, 2012.

KEELER, A. Gamify your PD: badges and level up in teacher tech with Alice. [S. l.: s. n.], 2014. Disponível em: https://alicekeeler.com/2014/12/18/gamify-your-pd-badges-and-level-up/Keeler. Acesso em: 25 out. 2019.

LINN, R. L.; MILLER, M. D. Measurement and assessment in teaching. 9. ed. [S. I.]: Pearson, 2005.

LUCKESI, C. P. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

NUNAN, D. The Connection Between Autonomy and Communicative Teaching. Shizuoka: Jalt Conference Proceedings, 2003.

NUNAN, D. Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999.

SANTOS, S. Explorações da linguagem escrita nas aulas de matemática. In: LOPES, C.; NACARATTO, A. (Org.). Escritas e leituras na educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SERRA, R. W. A. Os efeitos do gamification na avaliação de linguagem inglesa no ensino superior. 2020. 271 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Universidade Católica de Pernambuco. Pró-Reitoria Acadêmica. Coordenação Geral de Pós-Graduação. Recife, 2020. STRASSER, T. Mind the app! 2.0: inspiring tools and mobile learning activities for your class. Athesia: Helbling Language, 2018.

TARAS, M. Assessment: sumative and formative: some theoretical reflections. British Journal of Educational Studies, Cambridge, v. 53, n. 4, p. 466-478, 2005.

Published

August 31, 2023

How to Cite

SERRA, R. W. de A.; CAETANO, J. .; CAIADO, R. . The The use of Gamification for English language assessment in Higher Education: an innovative perspective. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 2, p. 163–187, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8302290. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/743. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação