O INGLÊS COMO LÍNGUA DE INSTRUÇÃO NO CONTEXTO DE UMA UNIVERSIDADE INTERIORANA DE MATO GROSSO DO SUL/BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14563022Abstract
In this article, we aim to problematize the adoption of English as a language of instruction in Higher Education and identify possible representations that the English Language has reverberated in the academic practices of a university located in the inland of Mato Grosso do Sul. Immersed in the assumptions of Applied Linguistics (Moita Lopes, 2006), we begin the text by problematizing the equity between inland and metropolitan universities in promoting movements of Internationalization in Higher Education, multilingualism, and interculturality. Next, we conduct a theoretical review of the different elements that permeate the adoption of English as a language of instruction in universities, considering the movements of Internationalization of Higher Education, go into the concept of representation, describe the research context, and develop some analyses based on statements extracted from Guimarães' (2023) corpus. Finally, we offer some concluding remarks on the representations surrounding the (non) adoption of English as a language of instruction in the researched context.
Downloads
References
ALBURQUERQUE, D. B.; MULINACCI, R. A importância de não ser “pluricêntrico”. Teoria e práxis da (desejada) internacionalização do português. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 3. p. e-2335, ago. 2024.
BLOMMAERT, J.. The debate is open. In J. Blommaert (edit.) Language ideological debates. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 1999.
BOWLES, H.; MURPHY, C. A. EMI and the Internationalization of Universities: An Overview. In: BOWLES, H.; MURPHY, A. C. (edit.). English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. Cham – Switzerland: Palgrave Macmillan, 2020.
CHAGAS, L. A. Perspectivas de internacionalização e cenários políticos de professores de idiomas no contexto de uma Universidade Federal brasileira. Tese de Doutorado. UFU: Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, 2021.
GUIMARÃES, T. M. Relatório Final de Iniciação Científica. Iniciação Científica. UEMS: Curso de Letras Português/Inglês U.U. Cassilândia, 2023.
HELETA, S; CHASI, S. Rethinking and redefining internationalization of higher education in south Africa using a decolonial lens. Journal of Higher Education Policy and Management. 2023. V. 45, n3.
HÖFLING, C.; ZACARIAS, R. (EMI) O uso de inglês como meio de instrução: Impacto na internacionalização, mobilidade acadêmica e formação de estudantes. In: LUCAS, P. de O.; RODRIGUES, R. F. L. (Orgs.) Temas e Rumos nas Pesquisas em Linguística (Aplicada): Questões empíricas, éticas e práticas. Vol. 2. Campi nas - SP: Pontes Editores, 2017.
HÖFLING, C. A formação de professores de Língua Inglesa e o Inglês como meio de instrução (EMI/IMI) como política linguística de instituições de ensino superior. In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J.P.P. (orgs.). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. Cassilândia-MS: Fundação Universidade Estadual De Mato Grosso Do Sul: CLEUEMS|UUC, 2023.
MAKOWIECKY, S. Representação: a palavra, a ideia, a coisa. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas. nº 57, dez, 2003.
MOSCOVICI, S. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF, 1961.
PESAVENTO, S. J. Representações. Revista Brasileira de História. São Paulo: ANPUH/ Contexto, vol.15, nº 29, 1995.
VALSINER, J.. Beyond social representations: a theory of enablement. Papers on Social Representations, 12, 7.1-7.16, 2003.
WACHELKE, J. F. R.; CAMARGO, B. V. Representações sociais, representações individuais e comportamento. Interamerican Journal of Pshychology. v.41 n.3, Porto Alegre, dez. 2007. Disponível em: <https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-96902007000300013> Acesso: 18 set. 2024.
WANG, Y.. The role of English in Higher Education Internationalization: Language Ideologies on EMI Programmes in China. In: BOWLES, H.; MURPHY, A. C. (edit.). English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. Cham – Switzerland: Palgrave Macmillan, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.