O INGLÊS COMO LÍNGUA DE INSTRUÇÃO NO CONTEXTO DE UMA UNIVERSIDADE INTERIORANA DE MATO GROSSO DO SUL/BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14563022
Keywords: Inglês, Língua de Instrução, Linguística Aplicada, Universidades Interioranas

Abstract

In this article, we aim to problematize the adoption of English as a language of instruction in Higher Education and identify possible representations that the English Language has reverberated in the academic practices of a university located in the inland of Mato Grosso do Sul. Immersed in the assumptions of Applied Linguistics (Moita Lopes, 2006), we begin the text by problematizing the equity between inland and metropolitan universities in promoting movements of Internationalization in Higher Education, multilingualism, and interculturality. Next, we conduct a theoretical review of the different elements that permeate the adoption of English as a language of instruction in universities, considering the movements of Internationalization of Higher Education, go into the concept of representation, describe the research context, and develop some analyses based on statements extracted from Guimarães' (2023) corpus. Finally, we offer some concluding remarks on the representations surrounding the (non) adoption of English as a language of instruction in the researched context.

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Author Biographies

Lucas Araujo Chagas, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduado em Letras pela Universidade Federal de Uberlândia com Mobilidade Internacional na L’Université de Lorraine (França). É especialista em Português Língua Estrangeira e Cultura Brasileira, Mestre e Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia.  Desenvolve trabalhos nas áreas de 1) Letramentos e Multiletamentos no Ensino de Línguas, 2) Ensino de Português e Inglês como Língua Materna, Estrangeira e Segunda, 3) Ensino de Cultura, 4) Tecnologia, Inovação e Educação, 5) Políticas Linguísticas e Internacionalização Universitária e 6) Formação de Professores de Línguas.

Thiago Guimarães, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Graduated in Physical Education and Specialist in Inclusive and Special Education from the Integrated Colleges of Cassilândia. Currently pursuing a degree in Letters at the State University of Mato Grosso do Sul, Campus Cassilândia.

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Published

December 27, 2024

How to Cite

CHAGAS, L. A.; GUIMARÃES, T. O INGLÊS COMO LÍNGUA DE INSTRUÇÃO NO CONTEXTO DE UMA UNIVERSIDADE INTERIORANA DE MATO GROSSO DO SUL/BRASIL. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, p. e3849 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14563022. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/3849. Acesso em: 4 jan. 2025.

Section

n. 5 - 2024 - Dossiê Relações entre Políticas linguísticas, interculturalidade e internacionalização no ensino de línguas : novos desafios na contemporaneidade