Intermedial references in ‘Ponciá Vicêncio’ and ‘Um defeito de cor'

Authors

Keywords: Referências intermidiáticas, Literatura e as artes visuais, Arte e memória cultural

Abstract

In the light of the concepts of “reference” proposed by Irina Rajewsky and of “ekphrasis” formulated by Claus Clüver, the text analyses the intermedial references in two Brazilian novels, Ponciá Vicêncio (2002) by Conceição Evaristo and Um defeito de cor (2017) by Ana Maria Gonçalves. The two novels are linked by their exploration of the themes freedom and cultural memory of black people and by their reference to the visual arts: pottery, explored in Ponciá Vicêncio, and the making of African masks (geledes) in Um defeito de cor. In the course of their experience, two black young women, the protagonists of the two novels, in their own practice or in their appreciation of another artist´s work, end up by finding in art a vehicle for the preservation of the history of their people. In this context, the narrative finally leads to the consideration not only of the influence of African creations on contemporary art but also about the possibility of their preservation in the work of Brazilian artists in our own time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solange Ribeiro de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora Emérita da UFMG, aposentada da Universidade Federal de Ouro Preto, Associada da Universidade de Londres e pesquisadora do CNPq. Além de artigos em revistas especializadas, publicou os livros: Literatura e Artes Plásticas (1993); Literatura e Música: Modulações Pós-Coloniais (2002); Itinerário de Sofotulafai: Biografia Literária de Abgar Renault (2005); Hamlet: Leituras Contemporâneas (2008) e Perdida entre Signos: Literatura, artes e mídias, hoje (2012), entre outros.

References

ARAÚJO, Olívio Tavares de. SILVA. Pinturas .1947-1995. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 1998.

CLŰVER, Claus. A new look at an old topic: ekphrasis revisited. São Paulo: Todas as letras, v. 19, n. 1, jan./abr, p. 30-44, 2017.

COIMBRA, Sílvia Rodrigues, MARTINS, Flávia; DUARTE, Maria Letícia. O reinado da lua. Escultores populares do nordeste. 2ª edição. Rio de Janeiro: Editora Salamandra, 1980.

DREWAL, John Henry & DREWAL, Margaret Thompson. Gęlędę. Art and female power among the Yoruba. 2.ed. Bloomington, Indiana University Press, 1990.Textos traduzidos por Carlos Eugênio Marcondes de Moura., disponível em https://www.geledes.org.br/a-representacao-das-mascaras-gelede/, acesso em 20/01/2020.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Belo Horizonte: Editora Mazza, 2003.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Editora Record Ltda , 6ª edição, 2017.

MATTOSO, Katia M. Deixar de ser escravo? e A miragem da liberdade. In: Ser escravo no Brasil. São Paulo: Brasiliense, p. 173-192 e 198-218, 1982.

MONTI, Franco. As máscaras africanas. São Paulo: Martins Fontes, 1992..

OLIVEIRA, Natalino da Silva. Escrever é sangrar : reflexões sobre ancestralidade, racismo e dor em Olhos d’água de Conceição Evaristo. Aletria, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, , 2019. p.. 179-195.

RAJEWSKY, Irina. Intertextualidade e “remediação”. Uma perspectiva literária sobre a intermidialidade In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.).Intermidialidade e estudos interartes. Desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte, Editora UFMG, p. 15-45,

Published

September 26, 2023

How to Cite

OLIVEIRA, S. R. de . Intermedial references in ‘Ponciá Vicêncio’ and ‘Um defeito de cor’. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 9, n. 3, p. Port. 24–39 / Eng. 23, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1200. Acesso em: 17 jun. 2024.

Section

Dossiê: Intermidialidade e referências intermidiáticas