The lyrics of the songs “Coco livre” and “Taquarulua”- poetry, culture and imaginary

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8367439
Palavras-chave: Tocantins, Song lyrics, Poetry, Culture, Imaginary

Resumo

This article analyzes the lyrics of the songs “Coco Livre”, on the CD Brasís: as canções e o povo (1998), by Genésio Tocantins, and “Taquarulua”, on the CD Taquarulua (2009), by Dorivã, exploring the words that relate to local culture, poetry and the imaginary of Tocantins. Genésio Tocantins began his musical career in the 1970s and Dorivã a decade later, around the 1980s. The two artists have been active in the art and culture of the state of Tocantins for over 40 years, participating in and winning several song festivals in the state and around Brazil, as well as being invited to international events to represent Tocantins and the Brazilian music. The guiding question asks whether the lyrics of the analyzed songs address regional themes and can be considered representatives of regional music. Following on from this, it is our intention to discuss how these themes can be acknowledged as identity and cultural representations present in the imaginary of the state of Tocantins. The main objective is to present the two Tocantins musicians and their musical productions, specifically the lyrics of the songs mentioned above. The theorists that support this reflection are: Cândido (1995), Compagnon (2001), Hall (2015), and Moraes (2000).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Juliana Santana de Almeida, ederal University of Tocantins

Professor at the Federal University of Tocantins, campus of Palmas - TO - Brazil, working on the Master in
Letters, campus of Porto Nacional and in the Philosophy course, campus of Palmas. PhD in Ethics and
Politics from the Federal University of Santa Catarina.

Nivaldo Monteiro Camilo da Silva Bodnar, Federal University of Tocantins

Graduated in Theology from the South American Theological Faculty - FTSA (2019). Graduating in Law
from the University of the State of Tocantins - Unitins. Master's degree in Letters, Campus of Porto Nacional - Federal University of Tocantins - UFT. Has experience in Music, Theology and Law.

Referências

BARRETO, L. Triste fim de Policarpo Quaresma. São Paulo: FTD, 1991.

BRASIL. Lei Estadual nº 1.959, de 14/08/2008. Disponível em: [https://www.normasbrasil.com.br/norma/lei-1959-2008-to_170680.html]. Acesso em: 25 ago. 2020.

CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 235-263.

CARRAZZA, L. R.; SILVA, M. L. da; ÁVILA, J. C. C. Manual Tecnológico de Aproveitamento Integral do Fruto do Babaçu. Brasília – DF. Instituto Sociedade, População e Natureza (ISPN). Brasil, 2012.

COMPAGNON, A. O demônio da teoria – literatura e senso comum. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

DORIVÃ. Taquarulua: um canto do Brasil. São Paulo: Tratore, 2015.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução por Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 12ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

LÚCIO, A. C. M.; MACIEL, D. A. V. O coco em Forte Velho: uma poética entre o rio e o canavial. In: AYALA, M. I. N.; AYALA, M. (Orgs.) Cocos, alegria e devoção. Natal: EDUFRN, 2000.

MOISÉS, M. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.

MORAES, J. G. V. de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, n. 39, p. 203-221, 2000.

PROENÇA, C.; OLIVEIRA, R. S.; SILVA, A. P. Flores e frutos do cerrado. Flowers and fruits of the cerrado. Brasília: Editora UnB/ São Paulo: Imprensa Oficial, 2000.

SAMPAIO, T. O tupi na geografia nacional. Introdução e notas de Frederico G. Edelweiss. 5ed. São Paulo: Editora Nacional; [Brasília, DF]: INL, 1987.

SILVA, L. A. Movimento interestadual das quebradeiras de coco babaçu: mulheres, trabalho e informação. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação; Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação. Rio de janeiro, 2014.

TATIT, L. O século da canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

TOCANTINS, G. Brasís – as canções e o povo [CD]. São Paulo: MCK, 2014.

Downloads

Publicado em

31 de março de 2022

Como Citar

ALMEIDA, J. S. de; BODNAR, N. M. C. da S. The lyrics of the songs “Coco livre” and “Taquarulua”- poetry, culture and imaginary. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 1, p. 128–147, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.8367439. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1144. Acesso em: 25 maio. 2024.

Seção

Artigos de temas livres

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)