University Extension: conceptualization, fundamentals and implementation

Authors

  • Francisco Ivo Gomes de Lavor Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
  • Thales Henrique Souza Clementino Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
  • Maria Alanna Carvalho Lima Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
  • Aline Moreira Lima Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
  • Rodolfo Rodrigo de Almeida Lacerda Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
  • Sandra Maijane Soares de Belchior Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC
Keywords: extension curriculum, brazilian legislation, college education

Abstract

According to Brazilian legislation, University Extension is inseparably related to teaching and research, forming the tripod of Higher Education. However, throughout history, one can perceive different concepts of extension, consolidation of foundations and significant implementation challenges. In this sense, the objective was to demonstrate the conceptual process, of reasoning and the challenges of the extensionist practice in the university. The research was descriptive and exploratory regarding the objectives and the survey of the procedures used. Data were collected through direct observation, in which sources were selected through consultations and reading of available material, focusing on demonstrating content to obtain results. The results indicate that, in Brazil, the practice of University Extension activities dates back to the beginning of the 20th century, thus coinciding with the creation of Higher Education, however, the extension at the university at that time, presented a contradiction, since the its existence was ignored by the popular classes and it was not possible to reach their interest in the face of the offered actions. Currently, the extension in the curriculum helps HEIs to produce science, technology and knowledge, focused on their reality. When saying this, it can be said that we are going to learn from social subjects and from the community. Such a movement could allow the university to get out of the castling and dissociation of the local reality. As Paulo Freire would say, the more a citizen of the world we are, the more we are a citizen of the place. By producing knowledge involving community interests, it is signaling openness to complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, N. A. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno FNEPAS, v. 2, p. 25-28, 2012.

BATISTA, Z. N.; KERBAUY, M. T. M. A Gênese da extensão universitária brasileira no contexto de formação do Ensino Superior. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 3, p. 916-930, 2018.

BAZZOLI, J. A. Agenda 2030: Extensão como trajeto para institucionalização. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, Paraná, v. 17, p. 01-16, 2021.

BORGES, D. G. Extensão Universitária e sua importância na Formação Acadêmica. LinKed in, 2020. Disponível em: https://pt.linkedin.com/pulse/extens%C3%A3o-universit%C3%A1ria-e-sua-import%C3%A2ncia-na-forma%C3%A7%C3%A3o-acad%C3%AAmica. Acesso em janeiro de 2023.

BOTOMÉ, S. P. Pesquisa alienada e ensino alienante: o equívoco da extensão universitária. 2 ed. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCar, 2007.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 1968.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei nº. 10. 172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília: Senado, 2001.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014 que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE – 2014-2014 e dá outras providências. Brasília, DF, 2018.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. de S. (orgs.). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016.

LANDÓ, W. C. de L. A Institucionalização da Extensão Na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Dissertação (Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia-GO, 2017.

MEDEIROS, M. M. de. A Extensão Universitária No Brasil – Um Percurso Histórico. Revista Barbaquá/UEMS - Dourados - MS, v. 1, n. 1, p. 09-16, 2017.

PINOTTI, C. Extensão universitária: cenário e financiamento. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, 2020.

SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTOS, G. de A. F. As Instituições de Ensino Superior da cidade de Guarujá (SP) e a institucionalização das atividades de extensão. Dissertação (Mestrado em Gestão de organizações) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2014.

SANTOS, J. H. de S.; ROCHA, B. F.; PASSAGLIO, K. T. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p.23-28, 2016.

SANTOS, L. dos.; BONIFÁCIO, J. Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: Contextualização Histórico-Social. Revista Devir Educação, Lavras, v. 4, n. 1, p. 171-187, 2020.

SILVA, E. M. L.; OLIVEIRA, W. F. de.; LAMOUNIER, L. A. Ensino e Extensão: Uma análise sobre trajetória pela afirmação da extensão universitária no Brasil e um retrato dos projetos da Faculdade de Direito de Conselheiro Lafaiete – MG. ATHENAS, v. 1, n. 9, p. 1-19, 2020.

SILVA, W. P. da. Extensão Universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, v. 11, n. 2, 2020.

SIQUEIRA, M. M. B. de.; CORDEIRO, A.; GONÇALVES, N. G.; LOPES, I. A. P. Interdisciplinaridade e interprofissionalidade na extensão universitária pelo olhar de uma estudante de Pedagogia. Revista ELO - Diálogos em Extensão Viçosa, MG, v. 11, p. 1-7, 2022.

Published

July 9, 2023

How to Cite

LAVOR, F. I. G. de; CLEMENTINO, T. H. S.; LIMA, M. A. C.; LIMA, A. M. .; LACERDA, R. R. de A.; BELCHIOR, S. M. S. de. University Extension: conceptualization, fundamentals and implementation. Journal of Multidisciplinary Sustainability and Innovation, Iguatu, v. 1, n. 1, p. 5–11, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/jmsi/article/view/839. Acesso em: 21 nov. 2024.

Section

Educação e suas Tecnologias

Categories

Most read articles by the same author(s)