Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10436238Abstract
ABSTRACT
This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ABREU-TARDELLI, Lília Santos. O diário de leitura para além do desenvolvimento da capacidade leitora: um instrumento para a formação docente. In:. PEREIRA, Regina Celi Mendes. Escrita na universidade: panoramas e desafios na América Latina. João Pessoa: UFPB, 2018.
BRONCKART, Jean Paul. Ação, discurso e racionalização: a hipótese do desenvolvimento de Vygotsky revisitada. In:. MACHADO, Anna Rachel; MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006a.
BRONCKART, Jean Paul. Introdução. In:. MACHADO, Anna Rachel; MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006b.
BRONCKART, Jean Paul. As unidades de análise da Psicologia e sua interpretação: interacionismo social ou interacionismo lógico?. In:. MACHADO, Anna Rachel; MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006c.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
CAPES. Edital 6/2018. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília, maio, 2018. Disponível em:https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 01 de julho de 2019.
FRIEDRICH, Janette. Lev Vygotsky: mediação, aprendizagem e desenvolvimento. São Paulo: Mercado de Letras, 2012.
HABERMAS, J. Theorie de l´agir communicationnel. Paris: Fayard, 1987.
MEDRADO, Betânia Passos. Compreensão da docência como trabalho: reflexões e pesquisas na/da Linguística Aplicada. In:. MEDRADO, Betânia Passos; PÉREZ, Mariana (orgs). Leituras do agir docente: a atividade educacional à luz da perspectiva interacionista sociodiscursiva. São Paulo: Pontes, 2011.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. 4 ed. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.